گفت‌و‌گوی تلفنی وزیران خارجه اردن، جمهوری آذربایجان و ترکیه با سرپرست وزارت امور خارجه

8:41 - 01 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۴۲۷
گفت‌و‌گوی تلفنی وزیران خارجه اردن، جمهوری آذربایجان و ترکیه با سرپرست وزارت امور خارجه
وزیران خارجه جمهوری آذربایجان، اردن و ترکیه در تماس تلفنی با باقری، ضمن ابراز تاسف از شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، خواستار هم‌افزایی و تلاش‌های مشترک برای توقف جنگ در غزه شدند.

خبرگزاری میزان - ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن در تماس تلفنی با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه، ضمن ابلاغ تسلیت پادشاه اردن به مقام معظم رهبری، مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت اردن با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگر همراهان ابراز کرد.

وزیر خارجه اردن در این تماس تلفنی با اشاره به تعامل مستمر با شهید امیرعبداللهیان، بر اهتمام اردن و پادشاه این کشور برای استمرار رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران به‌منظور تامین منافع ۲ کشور و کمک به برقراری صلح و‌ ثبات در منطقه تاکید کرد.

الصفدی با اشاره به تحولات جاری فلسطین، بر اولویت مسئله فلسطین نزد دولت اردن و تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای توقف جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه تاکید و خواستار هم‌افزایی و تلاش‌های مشترک در این زمینه شد.

باقری نیز در این گفت‌وگو از همدردی و ابراز تسلیت پادشاه و دولت اردن تشکر کرد و اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دوجانبه با اردن را مورد توجه قرار داد.

سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به تحولات جاری فلسطین و غزه، بر ضرورت و اهمیت تلاش مشترک ایران و اردن و دیگر کشور‌های اسلامی به‌منظور توقف فوری، کامل و بی‌قیدوشرط جنگ علیه غزه و حمایت و پشتیبانی مضاعف از ملت فلسطین تاکید کرد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز در تماس تلفنی با علی باقری، شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان‌شان را تسلیت گفت.

وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست وزارت امور خارجه، شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان وی را تسلیت گفت و برای آن‌ها آرزوی رحمت و مغفرت کرد.

فیدان در این گفت‌وگو اظهار کرد: دوستان واقعی در شرایط سخت در کنار یکدیگر هستند و دولت و ملت ترکیه، در این شرایط دشوار و اندوه‌ناک، در کنار دولت قدرتمند و ملت استوار ایران است.

باقری نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تشکر از ابراز تسلیت، همدردی و حمایت‌های دولت و مردم مسلمان ترکیه، روابط دوستانه و برادارانه جاری بین ۲ کشور را متکی به اشتراک‌های فراوان دینی، تاریخی، تمدنی و ایفای نقش شخصیت‌های صادق و بزرگی همچون شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان برشمرد و بر تداوم همکاری ۲ کشور بزرگ جهان اسلام برای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

فیدان همچنین از باقری برای شرکت در نشست اضطراری وزیران خارجه کشور‌های عضو سازمان دی هشت درباره بحران غزه در ترکیه دعوت کرد.

جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با باقری مراتب تاثر عمیق و تسلیت دولت و مردم جمهوری آذربایجان و وزارت خارجه این کشور را به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان ایشان ابراز و با خانواده این شهدای گرانقدر، دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران اظهار همدردی کرد.

وی نقش حرفه‌ای امیرعبداللهیان در عادی‌سازی و توسعه روابط دوستانه میان ۲ کشور در مقطع پیچیده روابط را حائز اهمیت برشمرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، حضور صبح امروز رئیس‌جمهور این کشور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و امضای دفتر یادبود را نشانه تاثر عمیق دولت و مردم این کشور دانست و ضمن تاکید بر لزوم پیگیری توافق‌های اخیر میان سران ۲ کشور، جهت تسریع در اجرایی شدن این توافق‌ها اعلام آمادگی کامل کرد.

باقری نیز در این گفت‌وگو از ارسال پیام تسلیت و حضور رئیس‌جمهور آذربایجان در سفارت ایران و امضای دفتر یادبود شهدای دولت، همچنین از تماس‌های تلفنی و پیام تسلیت دیگر مقام‌های جمهوری آذربایجان از جمله نخست‌وزیر، رئیس مجلس، معاون نخست‌وزیر و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی، وزرای امور خارجه و دفاع و دیگر مقام‌های جمهوری آذربایجان تقدیر و تشکر به عمل آورد.  

سرپرست دستگاه دیپلماسی با اشاره به پیوند‌های ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، دیدگاه‌ها و اقدام‌های شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در چارچوب سیاست همسایگی را سرمایه‌ای ارزشمند برای توسعه و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های منطقه، از جمله جمهوری آذربایجان خواند و تصریح کرد: پاسداشت خون این ۲ شهید بزرگوار در گرو توسعه همه‌جانبه روابط دوجانبه و تسریع در عملیاتی کردن توافق‌های صورت گرفته میان ۲ کشور است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *