گفت‌وگو|

دادفرنیا: رزومه در انتخاب سرمربی شرط لازم است نه کافی/ با شرایط اقتصادی فدراسیون بسکتبال جذب مربی خارجی تراز اول غیرممکن است

8:45 - 01 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۰۲۶
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
دادفرنیا: رزومه در انتخاب سرمربی شرط لازم است نه کافی/ با شرایط اقتصادی فدراسیون بسکتبال جذب مربی خارجی تراز اول غیرممکن است
کارشناس بسکتبال گفت: اگر قرار است مربیان از رده خارج خارجی را صرفاً، چون خارجی هستند به ایران بیاوریم، در ایران مربیان توانمند خوب و شاید بهتر هم داریم.

امید دادفرنیا در گفت‌وگو با میزان، درباره اینکه به نظرش در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال گزینه ایرانی یا خارجی بهتر است، اظهار داشت: اگر بخواهیم به صورت فنی و علمی بررسی کنیم باید ابتدا هدف از این انتخاب را بدانیم و البته برنامه‌ای که فدراسیون مد نظر دارد را بررسی کنیم تا سپس به گزینه مناسب اشاره کنیم، اما اکنون به این اطلاعات دسترسی نداریم صرفاً نظرات شخصی خودمان را ملاک قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که منظور شما از برنامه در فدراسیون چیست؟ و مگر رزومه افراد ملاک انتخاب آن‌ها برای گزینش نیست؟ گفت: قطعاً رزومه یک شرط لازم برای انتخاب یک مربی است، اما به هیچ عنوان شرط کافی نیست، زیرا آن رزومه هم باید با توجه به خواسته‌های ما و انتظاراتی که در برنامه کلان ما گنجانده شده، مورد بررسی قرار گیرد. اگر قرار است بهترین مربی یورولیگ را به ایران بیاورید آیا می‌توانید آن امکانات و آن نیروی انسانی را در اختیار او قراردهید؟ آیا او در زمینه ارتقا و کار‌های پایه هم می‌تواند به شما کمک کند یا اینکه آن گزینه صرفاً یک مربی حرفه‌ای است و با امکانات و شرایط مالی ما همخوانی ندارد.

*تیم ملی بسکتبال ایران نیازمند یک تحول بزرگ در سیستم فنی است

این مربی بازیکن‌ساز بسکتبال خاطرنشان کرد: تا جایی که به یاد دارم جواد داوری همیشه در صحبت‌هایش حرف از جوانگرایی زده و شروع کار با هاکان دمیر هم تا حدودی نشان‌دهنده همان برنامه‌ای است که در بالا اشاره کردم. در چنین وضعیتی مسلماً توجهات محدود به رزومه و کارنامه مربیانی می‌شود که عملکرد پرافتخاری در دوران کاری خود داشته‌اند. به نظرم اگر قرار است مربیان از رده خارج خارجی را صرفاً، چون خارجی هستند به ایران بیاوریم، در ایران مربیان توانمند خوبی مانند شاهین طبع، کوهیان و ... را در آن سطح و شاید بهتر هم داریم.

کارشناس بسکتبال با تاکید بر تفاوت نگرش‌ها در انتخاب مربی باشگاهی و ملی، اظهار کرد: معیار‌های انتخاب یک مربی واجدالشرایط برای تیم ملی با تیم باشگاهی هم کاملاً متفاوت است و قابل مقایسه نیست. می‌توانم به صورت تیتر وار به معیار‌هایی مانند: کوتاه مدت، نتیجه گرا یا بلند مدت، تغییر نسل و جوانگرایی، نظارت بر رده‌های پایه، پرورش مربیان داخلی و جوان در کنار سرمربی، حضور تمام وقت در ایران یا مقطعی و ... در انتخاب مربی برای تیم ملی اشاره کنم.

دادفرنیا تصریح کرد: اگر بخواهیم در راه انتخاب سرمربی تیم ملی موفق باشیم باید اطلاعات دقیقی درخصوص شناخت آن مربی از شرایط کشورمان و نگرش درستی نسبت به همخوانی امکانات موجود و نیروی انسانی‌مان داشته باشیم، تیم ملی بسکتبال ایران نیازمند یک تحول بزرگ در سیستم فنی است که البته این تحول نیازمند یک صبر منطقی و زمان مناسب است، چیزی که درکشورمان کمتر سراغ داریم.

*یک دهه در بسکتبال آسیا آقایی کردیم، اما دریغ از پشتوانه‌سازی

وی یادآور شد: حدوداً یک دهه پیش و زمانی که در حال جولان افتخارات‌مان در آسیا بودیم بدون اینکه به پشتوانه‌سازی اصولی فکر کنیم، چینی‌ها هم سال‌ها هیچ مقامی کسب نکردند، چون در حال تغییر نسل بعد از رفتن یائومینگ و حتی تغییر در شیوه بازیشان بودند، اتفاقی که برای تیم ملی ژاپن هم رخ داد. این تغییرات در سیستم بازی تیم‌های ملی ژاپن و چین متناسب با ابزار و فیزیک بدنی بازیکنانشان انجام گرفت. با مهارت در زدن شوت‌های از راه دور و استفاده از این حربه اتفاقات خوبی را رقم زدند و حتی تیم ایران را هم شکست دادند.

این کارشناس بسکتبال گفت: با توجه به بازنشستگی حامد حدادی باید به فکر تغییرات عمده در تیم ملی و شاید تغییر در سیستم‌های فنی می‌بودیم که البته زمان بر است. این اتفاق زمانی کامل می‌شود که مربی با تصمیمی هوشمندانه انتخاب شود و نظارت کامل را بر رده‌های پایه تیم ملی هم داشته باشد. تیم‌های ملی در رده پایه باید در اختیار فدراسیون قرار بگیرند نه اینکه با توجه به بدعت گذشته در فدراسیون‌های قبلی و به دلیل مشکلات مالی به باشگاه‌ها واگذار شوند. البته با شناختی که از داوری دارم، در تلاش است تا این مشکلات حل شوند.

*می‌توانیم به عنوان تمرین دهنده و رده‌های پایه از مربیان خارجی بهره ببریم

دادفرنیا در پایان در پاسخ به اینکه آیا در شرایط فعلی با مربی خارجی برای تیم ملی موافق است؟ گفت: اگر بخواهم بدون تعارف صحبت کنم، با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌های دلاری سرسام آور به خدمت گرفتن مربی‌های خارجی تراز اول تقریباً غیرممکن است مگر اینکه فدراسیون موفق به جذب حامی مالی قابل ملاحظه‌ای شود. به نظرم استفاده از مربیان داخلی در رده بزرگسالان به شرط اعتماد متقابل و اگر مشابه زمان حضور مربیان خارجی به آنها فرصت داده شود، می‌تواند مثمرثمر باشد، اما می‌توانیم از مربیان خارجی به عنوان تمرین دهنده یا در رده‌های پایه بهره ببریم. با این نگرش به نظرم بهترین گزینه در حال حاضر استفاده از مربیان پایه کشور‌هایی مثل صربستان، اسلوونی و این سبک از بسکتبال اروپاست که بتوانند بصورت کلینیک‌های تخصصی باعث ارتقا مربیان داخلی و جوان ما هم بشوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *