آوار مرگ در جبالیا؛ جنایت به‌وقت بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه

9:06 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۸۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آوار مرگ در جبالیا؛ جنایت به‌وقت بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه
رژیم صهیونیستی که چند ماه پیش در جریان دور جدید تجاوز به غزه، مدعی پاکسازی اردوگاه جبالیا در شمال این منطقه شده بود، در روز‌های گذشته بار دیگر به این اردوگاه یورش برده و جنایت‌های گسترده‌ای را رقم زد که نگرانی‌های جدی را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان – تانک‌ها و جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در حال نابود کردن همه چیز در اردوگاه جبالیا در شمال غزه هستند.

براساس آخرین گزارش‌ها از جبالیا، در پی تشدید حملات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در شمال غزه دست‌کم شش نفر به شهادت رسیده و تعداد زیادی مجروح شدند.

دلیل تشکیل اردوگاه‌های آوارگان در غزه چه بود؟

اگرچه بیشتر اردوگاه‌های آوارگان در جهان به‌دلیل درگیری‌ها یا بلایای طبیعی موقتی ایجاد می‌شوند، اردوگاه‌های آوارگان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و غزه از سال ۱۹۴۸ تبدیل به یک محل زندگی ثابت شده‌اند.

این اردوگاه‌ها به جای صرف مجموعه‌ای از چادر‌های پرچم‌گذاری شده با آرم‌های سازمان ملل، به محله‌های مسکونی با مدرسه‌ها، مسجدها، مغازه‌ها و دیگر امکانات تبدیل شده‌اند؛ اکنون بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این‌ها اصلا اردوگاه آوارگان هستند، یا خیر.

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد اردوگاه آوارگان در فلسطین روز نکبت سال ۱۹۴۸ است؛ در این روز، بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی فلسطینی از سوی شبه نظامیان صهیونیست از خانه‌های خود آواره شدند.

برخی از این فلسطینی‌های یادشده به کشور‌های همسایه پناه بردند؛ برخی دیگر به مناطق مختلف فلسطین که پیشتر در آن‌ها اردوگاه‌هایی تاسیس شده بود، رفتند؛ در عین حال، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اقدام به ایجاد اردوگاه‌های مختلفی برای آوارگان فلسطینی کرده است.

براساس اعلام آنروا، حدود ۵.۹ میلیون آواره فلسطینی واجد شرایط در ۵۸ اردوگاه این آژانس در سراسر لبنان، سوریه، اردن، کرانه باختری، قدس اشغالی شرقی و نوار غزه زندگی می‌کنند.

طبق قوانین بین‌المللی، هم آوارگان فلسطینی سال ۱۹۴۸ و هم فرزندان آن‌ها تا زمانی که «راه‌حلی بادوام» پیدا شود، به‌عنوان پناهجو طبقه‌بندی می‌شوند؛ آنروا در وب‌سایت خود آورده است: موقعیت‌های طولانی پناهجویی نتیجه ناتوانی در یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای بحران‌های سیاسی اساسی است.

از سال ۱۹۴۸، اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی به کانون مقاومت فلسطین تبدیل شده‌اند؛ این اردوگاه‌ها عامل رقم خوردن جریان‌های مقاومتی تاثیرگذاری بوده و سران مقاومت زیادی را در خود پرورش داده‌اند.

احمد یاسین، مهم‌ترین بنیان‌گذار جنبش حماس، پس از اینکه شبه‌نظامیان صهیونیست روستای آن‌ها را ویران کردند، به همراه دیگر اعضای خانواده‌اش به اردوگاه الشاطی رفتند؛ فتحی شقاقی، یکی از بنیان‌گذاران جنبش جهاد اسلامی، در اردوگاه رفح به دنیا آمد.

انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ در جبالیا پس از تشییع پیکر سه ساکن اردوگاه آغاز شد؛ این سه نفر بر اثر حمله صهیونیست‌ها به شهادت رسیده بودند.

همین موضوع سبب شده تا رژیم صهیونیستی رویکرد وسواس‌گونه‌ای به این مراکز داشته باشد و برای توجیه حملات بیمارگونه خود به اردوگاه‌های غزه ادعا‌های بی‌اساسی را مطرح کند و جبالیا در کانون جنایت‌های رژیم صهیونیستی در موضوع حمله به اردوگاه‌های فلسطینی قرار دارد.

 

آوار مرگ روی سر جبالیا؛ جنایت در بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه

اردوگاه جبالیا کجاست؟

اردوگاه جبالیا در سال ۱۹۴۸ در نوار غزه برای اسکان آوارگان فلسطینی فاجعه نکبت راه‌اندازی شد؛ این اردوگاه طی ماه‌های گذشته یکی از کانون‌های اصلی جنایت‌های مداوم رژیم صهیونیستی بوده است.

جبالیا بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در میان هشت اردوگاه موجود در نوار غزه است و تا پیش از آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) بیش از ۱۱۶ هزار نفر را در جغرافیای ۱.۴ کیلومتر مربعی خود جای داده بود.

جبالیا یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق غزه بود؛ براساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی، شمار زیادی از تاسیسات و مراکز امدادرسانی در جبالیا در پی حملات رژیم صهیونیستی به این اردوگاه از بین رفتند.

اردوگاه جبالیا محل وقوع انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ از سوی فلسطینی‌ها علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی بود که در پی این رویداد رژیم صهیونیستی این منطقه را محدوده نظامی بسته اعلام کرد.

نزدیکی جبالیا به گذرگاه مرزی اریز و مرز اراضی اشغالی سبب شده تا این اردوگاه تاکنون بار‌ها هدف حمله‌ها و تجاوز‌های رژیم صهیونیستی قرار بگیرد؛ از جمله این حمله‌ها می‌توان به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مدرسه سازمان ملل در داخل اردوگاه در جریان جنگ ۲۰۱۴ این رژیم علیه غزه اشاره کرده که ۲۰ شهید برجای گذاشت.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز دور جدید جنگ علیه غزه، بار‌ها جبالیا را هدف حمله‌های هوایی، زمینی و توپخانه‌ای خود قرار داده است؛ جبالیا در ماه اکتبر حدود چهار بار هدف حمله‌های منجر به فاجعه انسانی رژیم صهیونیستی بود.

در حالی که برخی از ساکنان جبالیا برای در امان ماندن از حمله‌های رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته به مناطق دیگر غزه ‌پناه برده‌اند، این اردوگاه تبدیل به پناهگاه بسیاری از مردم شمال غزه شده است.

 

آوار مرگ روی سر جبالیا؛ جنایت در بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه

اکنون در جبالیا چه می‌گذرد؟

ارتش رژیم صهیونیستی اوایل هفته گذشته همزمان با صدور دستور تخلیه برای ساکنان رفح در جنوب نوار غزه، به ساکنان جبالیا نیز دستور تخلیه را داده و مدعی شد که قصد گسترش عملیات نظامی خود را در شمال غزه دارد.

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به جبالیا در نخستین روز‌ها و هفته‌های دور جدید جنگ این رژیم علیه غزه، شدت حمله‌ها سبب بروز نگرانی‌ها و هشدار‌های جدی درباره وقوع جنایت جنگی در این منطقه غزه شده بود.

گزارش‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی از بمب‌های تهاجمی هدایت‌شونده برای هدف قرار دادن جبالیا بارها استفاده کرده است؛ این بمب‌ها به شکل بی‌رویه‌ای ساختمان‌ها و تاسیسات غیرنظامی را تخریب می‌کنند.

ساکنان جبالیا می‌گویند که در حال حاضر خودرو‌های زرهی رژیم صهیونیستی در قلب اردوگاه پیش رفته‌اند و بولدوزر‌های این رژیم خانه‌ها و مغازه‌ها را تخریب می‌کنند؛ همین امر سبب شده تا درگیری میان نظامیان صهیونیست با ساکنان جبالیا و مقاومت فلسطین به اوج برسد.

یکی از ساکنان جبالیا گفت: تانک‌ها و جنگنده‌ها مناطق مسکونی و بازارها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و همه چیز را از بین می‌برند و همه این‌ها در برابر چشم دنیا رخ می‌دهد.

دور جدید حمله رژیم صهیونیستی به جبالیا در حالی آغاز شد که ارتش این رژیم ماه‌ها قبل و پس از ارتکاب جنایت‌های گسترده مدعی شده بودند که این اردوگاه را پاکسازی کرده‌ است.

در عین حال، سازمان‌های بین‌المللی و امدادرسان از وضعیت قحطی در جبالیا ابراز ‌ کرده‌اند.

 

آوار مرگ روی سر جبالیا؛ جنایت در بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه

جنگی تراژیک در جبالیا در جریان است

جنگی تراژیک در جبالیا ویرانه‌شده در جریان است.

براساس اعلام دفاع مدنی غزه تاکنون پیکر حدود ۱۰۰ شهید در اردوگاه جبالیا کشف شده است.

مدیر دفاع مدنی شمال نوار غزه اعلام کرد که مرکز اردوگاه جبالیا در نتیجه بمباران مداوم رژیم صهیونیستی دچار آتش‌سوزی شد و امدادگران نتوانستند به دلیل موانع موجود به موقع به مناطق آسیب‌دیده برسند؛ از شش روز پیش که عملیات اسرائیل علیه جبالیا آغاز شد، پیکر ۹۳ نفر از جبالیا خارج شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پیکر دیگر شهدا در خیابان‌های جبالیا قرار دارد و امکان دسترسی به آن‌ها به دلیل حضور نظامیان صهیونیست وجود ندارد.

جبالیا در حالی خود را در میانه دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی هشت ماه گذشته می‌بیند که بیش از دیگر مناطق غزه در محاصره فلج‌کننده مواد غذایی، آب سالم و دارو قرار دارد.

قحطی در جبالیا به موازات دیگر مناطق شمالی نوار غزه شدیدتر از دیگر بخش‌های این منطقه است؛ با وجود این، هنوز سازوکاری برای رسیدن مواد غذایی ارائه شده از سوی آژانس‌های سازمان ملل و برنامه جهانی غذا به ساکنان جبالیا تعیین نشده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *