خانواده‌ای از غزه مهمان «نوسان» شد

11:02 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۴۴۸
خانواده‌ای از غزه مهمان «نوسان» شد
شب گذشته خانواده‌ای از غزه در برنامه «نوسان» حاضر شدند و درباره اتفاقات روز‌های حضورشان در جنگ گفتند.

خبرگزاری میزان - شب گذشته برنامه «نوسان» شبکه دو سیما میزبان خانواده فلسطینی «عِوَض» بود. این خانواده ۶ نفره از ابتدای جنگ غزه مانند سایر اهالی این شهر مجبور به ترک خانه خود می‌شوند و از شمال غزه به جنوب آن و به اردوگاه‌ی بدون آب، غذا، برق و کلیه امکانات زندگی پناه می‌برند. عبدالرحمن چهارمین فرزند خانواده «عوض» در همان ابتدای جنگ به‌دنیا می‌آید. خانواده عوض پس از تشدید جنگ مجبور به ترک غزه می‌شوند و بعد از رفتن به رفح و مصر عازم ترکیه می‌شوند و سپس به ایران می‌آیند.

تولد و شهادت در روز‌های نخستین جنگ

همسر عوض در ابتدا راجع به اتفاقات روز‌های ابتدایی جنگ عنوان کرد: عبدالرحمن فرزند چهارم من در اوایل جنگ به دنیا آمد؛ از شدت وجود مجروحان هیچ بیمارستانی من را برای زایمان قبول نمی‌کرد. در آن شرایط بسیار سخت حتی تهیه شیرخشک هم برای او شدنی نبود. واکسن‌های او را بعد از سه، چهار ماه زدیم. در آغاز آوارگی در نیمه‌شب به خانه خواهرم رفتیم. همسر خواهرم به‌نام عبدالرحمن کمک زیادی به ما کرد. او ما را اسکان داد، اما خودش شهید شد. بعد از شهادت او اسم فرزندم را تغییر دادم و پسرم را عبدالرحمن صدا می‌کنیم.

وی در ادامه درباره سخت‌ترین لحظه حضورش در غزه صحبت کرد و گفت: یک شب در اردوگاه از خواب بیدار شدم و دیدم که چادری که در آن اسکان داشتیم را آب برده است. حتی طفل کوچکم در آب بود و من به تنهایی این لحظات سخت را پشت‌سر گذاشتم.

«طوفان الاقصی» دفاع مشروع از فلسطین

احمد پدر خانواده درخصوص دلایل توحش رژیم صهیونیستی بیان کرد: زیرساخت و مبنای اسرائیل بر پایه جرم و جنایت است. این اولین جرم جنایت آن‌ها نیست و از همان ابتدا جنگ‌های متعددی را بر فلسطین و غزه تحمیل کرد و باعث به شهادت رسیدن تعداد زیادی شده است. دلیل مهم دیگر وجود اسرائیل است. علی‌الخصوص از زمان حضور نتانیاهو و عملیات «طوفان الاقصی» که ما آن را دفاع مشروع از خود می‌دانیم. ما می‌دیدیم که سربازان صهیونیست قبل از این عملیات زنان را از موهایشان روی زمین می‌کشیدند و تماشای چنین صحنه‌هایی برای فلسطینیان قابل تحمل نیست؛ بر مقاومت واجب بود تا حرکتی را بر علیه صهیونیست‌ها به انجام برساند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر نزدیک به ۶۰۰۰ اسیر در زندان‌های اسرائیل وجود دارد که برخی از آن‌ها بیش از ۴۰ سال است که در زندان به‌سر می‌برند. ما معتقدیم آزادی این افراد رقم نخواهد خورد مگر با زدن ضربه‌ای سنگین به اسرائیل.

روز‌های خوب قبل از جنگ

سلما، عوض و غنا نام سه فرزند بزرگتر خانواده عوض بود. آن‌ها در صحبت‌های خود برای دوستان‌شان ابراز دلتنگی کردند و گفتند که بعد از بمباران مدرسه از تحصیل دور مانده‌اند و هیچ ارتباط و خبری از دوستان خود ندارند. رفت و آمد با خویشاوندان، دوستان و ... جزو بهترین لحظات قبل از جنگ بود که آن‌ها از آن یاد کردند. غنا، عوض و سلما هرسه آرزوی اتمام جنگ و بازگشت به غزه را داشتند. آن‌ها اذعان کردند که ما بعد از برگشتن به سرزمین خود، اول به خانه‌مان می‌رویم و آن‌را بهتر از قبل خواهیم ساخت. به مدرسه خواهیم رفت و درس‌مان را ادامه می‌دهیم.

«نوسان» کاری از گروه اجتماعی_اقتصادی شبکه دو سیما با اجرای محمد طادی و کارگردانی قاسم عوض‌بیگی است که هر شب حوالی ساعت ۲۱ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *