سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت‌های دولتی از تولید ناخالص کشور

10:38 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۵۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت‌های دولتی از تولید ناخالص کشور
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به سهم شرکت‌های دولتی از کل اقتصاد گفت: سهم شرکت‌های دولتی از اقتصاد بدون نفت ۷.۵ درصد و از تولید ناخالص داخلی ۱۴.۵ درصدی بوده است.

خبرگزاری میزان - میر سامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، در جلسه پیش رویداد ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی ضمن اشاره به پیشرفت قابل توجه مجموعه شرکت‌های دولتی در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: این شرکت‌ها زیرساخت‌ها و پیشران‌هایی را برای اقتصاد ایجاد می‌کنند تا بخش خصوصی در ارزش افزوده توانمند عمل کند. 

پیشوایی به کم‌توجهی نسبت به ارزیابی و نظام حکمرانی شرکت‌ها در گذشته اشاره کرد و افزود: از سال ۹۹ موضوع ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی و اتصال آن‌ها به نظام پرداخت پاداش اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی در قوانین بودجه سنواتی مورد تاکید بود تا به سمت اندازه‌گیری بهره‌وری شرکت‌ها قدم برداشته شد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: سال ۱۴۰۲ شاهد انسجام بهتری برای ارزیابی شرکت‌های دولتی در قالب آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌بندی درآمد‌ها و هزینه شرکت‌های دولتی و همچنین دستورالعمل ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل شرکت‌های دولتی، بانک‌های دولتی و شرکت‌های تابعه دولتی بودیم.

وی با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه سنجش بهره‌وری شرکت‌های دولتی از سوی سازمان ملی بهره‌وری گفت: بر اساس آن اطلاعات مالی و عملکرد و اثربخشی شرکت‌های دولتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفته رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران براساس محاسبات این سازمان، در سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی از کل اقتصاد بدون نفت سهم ۷.۵ درصدی و از تولید ناخالص داخلی سهم ۱۴.۵ درصدی داشته است.

پیشوایی گفت: خلاصه مدیریت گزارش بهره‌وری شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۲ امروز ارایه می‌شود و امیدواریم نقش تاثیرگذار شرکت‌های دولتی باعث ارتقای کارایی و اثربخشی آنان در رشد و بهره‌وری اقتصاد کشور شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *