رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
دانستنی‌های حقوقی

اعتبار ابلاغ از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی

20:27 - 10 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۶۹۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
اعتبار ابلاغ از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی
اگر دادنامه از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی به وکیل واجد الاختیار به نحو قانونی ابلاغ گردد، تاریخ مذکور مبداً احتساب مواعد قانونی می باشد.

خبرگزاری میزان- اگر دادنامه از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی به وکیل واجد الاختیار به نحو قانونی ابلاغ گردد تاریخ مذکور مبداً احتساب مواعد قانونی بوده و مشاهده بعدی دادنامه از طرف وکیل صرفاً به منزله رسید محسوب و تاثیری در احتساب مواعد قانونی نداشته و موثر در مقام نمی‌باشد.

خلاصه جریان پرونده


در تاریخ ۱۳۹۹/۵/۵ خانم ف. ج. به وکالت از طرف خانم س. خ. به طرفیت اقای ا. ن. د. با قیمومت خانم ا. ا. دادخواستی به خواسته طلاق به علت عسر و حرج ناشی از محجوریت زوج و عدم تامین جانی برای زوجه تقدیم نموده که حسب الارجاع در شعبه حقوقی ثبت و دادگاه پس از رسیدگی‌های لازم سرانجام به موجب دادنامه شماره ۱۸۱۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ با استدلال منعکس در ان دعوی خواهان را به لحاظ فقد ادله اثباتی حکم بر بطلان دعوی طلاق خواهان صادر و در خصوص دعوی خواهان به طرفیت خانم ا. ا. به لحاظ عدم توجه دعوی به خوانده قرار رد دعوی خواهان صادر نموده است.

وکیل زوجه با تقدیم دادخواست نسبت به دادنامه مذکور تجدیدنظرخواهی نموده که پس از طی تشریفات قانونی و وصول پرونده به مرجع تجدیدنظر استان شعبه حسب الارجاع در وقت فوق العاده به موضوع رسیدگی و طی دادنامه شماره ۳۲۹۲ مورخ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ اعتراض تجدید نظر خواه را غیرموجه دادنامه تجدیدنظرخواسته را مطابق موازین قانونی و فاقد ایراد و اشکال موثر تشخیص و ضمن رد اعتراض تجدیدخواه دادنامه تجدیدنظرخواسته را تایید نموده است.

دادنامه اخیرالذکر در تاریخ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ به وکیل واجد الاختیار زوجه از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی به نحوه قانونی ابلاغ گردیده و نامبرده در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۴ و در خارج از مهلت مقرر قانونی با تقدیم دادخواست نسبت به ان فرجام خواهی نموده که پرونده پس از طی تشریفات قانونی و وصول به دیوان عالی کشور جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.

هییت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش اقای ح. ع. عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده در خصوص دادنامه شماره ۳۲۹۲ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ فرجام خواسته مشاوره نموده چنین رای می‌دهد.

متن رأی

در خصوص فرجام خواهی خانم ف. ج. به وکالت از طرف خانم س. خ. نسبت به دادنامه شماره ۳۲۹۲ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ شعبه متضمن تایید دادنامه شماره ۱۸۱۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ صادره از شعبه که به موجب آن حکم بر بطلان دعوی طلاق زوجه خواهان (فرجام خواه) اصدار یافته است. با توجه به جامع اوراق پرونده و قطع نظر از صحت و سقم اعتراض مطروحه نظر به اینکه دادنامه فرجام خواسته در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی به وکیل واجد الاختیار زوجه فرجام خواه به نحو قانونی ابلاغ گردیده و تاریخ مذکور مطابق مقررات ماده ۱۳ آیین نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی مصوب سال ۱۳۹۵ مبدا احتساب مواعد قانونی بوده و مشاهده بعدی دادنامه از طرف وکیل فرجام خواه که صرفاً به منزله رسید محسوب و اثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب بوده تاثیری در احتساب مواعد قانونی نداشته و موثر در مقام نمی‌باشد؛ و متعاقبا وکیل فرجام خواه در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۴ مبادرت به تقدیم دادخواست فرجامی نموده که با احتساب روز ابلاغ و روز اقدام در خارج از مهلت قانونی مقرر در ماده ۳۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی تقدیم گردیده است؛ بنابراین و به لحاظ تقدیم دادخواست فرجامی در خارج از مهلت مقرر قانونی این شعبه دیوان در خصوص مورد مواجه با تکلیفی نبوده و پرونده به دادگاه محترم صادرکننده رای فرجام خواسته اعاده می‌گردد. تا در اجرای قسمت اخیر ماده ۳۸۳ قانون آیین دادرسی مدنی اقدام قانونی معمول دارد. مقرر می‌دارد. پرونده از موجودی کسر و به مرجع ذی ربط اعاده گردد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *