ایمن سازی شرط افتتاح فاز ۱ آزاد راه تهران – شمال
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خیرالله خادمی در نشست خبری حاشیه سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اشاره به پیشرفت زیرساختهای کشور از سال ۵۷ تاکنون بیان کرد: درسال ۵۷ کل راه آهن کشور، ۴ هزار ۵۶۵ کیلومتر مسیر ریلی بوده که این رقم در حال حاضر به ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر رسیده است که بیش از ۹ هزار کیلومتر در ۴۰ سال انقلاب مسیر ریلی احداث شده است.
وی در ادامه افزود: در مسیر آزادراهی در سال ۵۷، تنها ۲۸۵ کیلومتر بوده که این رقم درحال حاضر به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته وبیشتر خطهای احداثی مربوط به عملکرد ۴۰ ساله انقلاب و حدود ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر مسیر آزادراهی بوده است.
خادمی در توضیح راههای درجه دو و سه در کشور بیان کرد: راههای درجه دو و سه در کشور حدود ۴۷ هزار کیلومتر بوده که این رقم درحال حاضر به ۱۰۸ هزار کلومتر جاده اصلی درجه دو وسه رسیده که این ارقام حاکی از رشد ۶۲ هزار کیلومتری این مسیرها در ۴۰ سا له انقلاب اسلامی بوده است.
وی عنوان کرد: مجموعه روستایی آسفالت در سال ۵۷ سه هزار کیلومتر که این رقم به بیش از ۱۰۴ کیلومتر ارتقا یافته و این ارقام حاکی از رشد ۱۰۱ هزار کیلومتری در ۴۰ سال گذشته بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص شرایط آزاده راه تهران – شمال گفت: پیشرفت فیزیکی منطقه یک نزدیک به ۵۵ درصد روسازی بتنی و ۴۵ درصد تاسیسات مکانیکی بوده است که با توجه به اعمال تحریمها میزان رشد تاسیسات مکانیکی در آزاد راه تهران – شمال کاهش یافته و تلاش میکنیم مشکلات مربوط به ساخت و ساز ایمن در آزاد راه تهران – شمال را مرتفع کنیم و تا زمانی که ایمن سازی در این آزاد راه صورت نگیرد افتتاح نخواهد شد.
خادمی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا کنون چه میزان ریل وارد کشور شده و اینکه سرانجام تولید ریل ملی و استفاده از آن در پروژهها به کجا رسید، اظهار کرد: خوشبختانه اخیرا اولین قرارداد تامین ریل از طریق مناقصه با شرکت ذوب آهن اصفهان امضا و ابلاغ شد. بر این اساس تولید ۱۵ هزار تن ریل انجام میشود که هماکنون منتظر ضمانتنامه از سوی ذوب آهن هستیم.
وی با بیان اینکه شرایط تامین منابع مالی مورد نیاز این قرارداد وجود دارد، افزود: امیدواریم با این کار در کنار خوب خوب راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت داخلی برای توسعه زیرساختهای ریلی را ببریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با امضای قرارداد با ذوبآهن و ابلاغ آن مسیر قانونی برای خرید ریل از این کارخانه باز میشود و اآنها هر چه که بتوانند ریل تولید کنند آنرا خریداری خواهیم کرد.
خادمی در خصوص میزان ریل وارد شده از سال ۹۲ به کشور گفت: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۹۷۰ کیلومتر خط آهن ریل گذاری جدید بوده که کارهای تکمیل خط آن در حال انجام است.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰ کیلومتر از این ریلگذاری قبل از سال ۹۲ انجام شده است، گفت: در مجموع از سال ۹۲ تاکنون حدود ۶۰ هزار تن ریل از کشورهای مختلف برای توسعه زیرساختهای ریلی وارد شده است.
به گفته وی، در بخش ریلی ۳۱۹۷ کیلومتر خطآهن در حال احداث داریم، ضمن اینکه ۵۲۰۰ کیلومتر خط جدید در مرحله مطالعه قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اینکه در بخش آزادراهی ۱۱۶۷ کیلومتر پروژه در حال اجراست، اظهار کرد: در بخش راه اصلی و بزرگاهی هم حدود ۷۷۰۰ کیلومتر پروژه در دست ساخت است. سالانه نیز حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه را تحویل میدهیم.
خادمی درباره قطعه یک آزادراه تهران شمال گفت: پیشرفت فیزیکی این قطعه یک ۹۲ درصد است و در تمام جبهههای کاری عملیات روسازی در حال انجام است. حدود ۵۵ درصد روسازی انجام شده و ۴۵ درصد باقیمانده است.
وی با بیان اینکه مباحث مربوط به سیویل قطعه ۳۲ کیلومتری قطعه یک تا پایان سال به پایان میرسد، اظهار کرد: باید ایمنی این پروژه را به طور کامل تامین کنیم، از این رو دغدغه ما سیستمهای مربوط به تهویه و به روز رسانی استاندارد تونلهاست که به همین دلیل ممکن است تا آخر سال امکان پذیر نباشد بتوانیم ایمنی را تامین کنیم. از سوی دیگر مجری پروژه یعنی شرکت آزادراه تهران-شمال قول داده تا پایان سال ایمنی قطعه یک را برقرار کند که امیدواریم این کار را انجام دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تمهیدات لازم برای جلوگیری از پس زدگی ترافیک در این قطعه خبر داد و بیان کرد: سرعت مجاز تردد در قطعه یک ۱۱۰ کیلومتر است که ممکن است پس از زیربار ترافیک رفتن آن پلیس سرعت مجاز را به ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهد.
وی با یادآوری اینکه منطقه ۲ فعال است گفت: برای منطقه ۳ جلسهای با ۶ سرمایهگذار خارجی برگزار شده و هماکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی از نامگاز نظر فنی این آمادگی را داریم که آزادراه کنارگذر جنوبی تا عید غدیر سال آینده به بهرهبرداری برسد، خاطر نشان کرد: طول این آزادراه ۱۶۰ کیلومتر است و بنا به پیشنهاد قرارگاه خاتم الانبیاء قرار است این آزادراه به نام غدیر نامگذاری شود.