رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رمزگشایی از دلایل افزایش نگرانی کشور‌های میزبان آمریکا در منطقه

10:09 - 23 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۵۹۳
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
رمزگشایی از دلایل افزایش نگرانی کشور‌های میزبان آمریکا در منطقه
اصلی‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه در کشور‌های عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و قطر واقع شده و با توجه به قطعی بودن پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی از یک سو و اظهارات مداخله‌جویانه بایدن و تاکید بر حمایت از اسرائیل در برابر اقدام ایران از سوی دیگر، افزایش نگرانی این کشور‌ها از تحولات ایام آتی در منطقه طبیعی به نظر می‌رسد.

خبرگزاری میزان - به گزارش نورنیوز، روز چهارشنبه و در بخشی از خطبه‌های نماز عید سعید فطر، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا طی سخنانی با اشاره به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن تعدادی از فرماندهان بلند پایه جمهوری اسلامی ایران در سخنان مهمی با اشاره به این که در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور به مثابه حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود اعلام کردند: «رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد».

سخنان ایشان که بر قطعی بودن پاسخ ایران به شرارت ابلهانه رژیم صهیونیستی تاکید داشت بلافاصله به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شد و واکنش‌های گسترده‌ای را بدنبال داشت.

یسرائیل گاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی وزیر امور خارجه اسرائیل که پیشتر طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود؛ «ما مسئولیت حمله دمشق را بر عهده نگرفتیم و خواهان جنگ با ایران نیستیم» در واکنش به سخنان رهبری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اگر ایران از خاک خود حمله کند اسرائیل واکنش نشان خواهد داد و حمله‌ای علیه داخل ایران خواهد داشت.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ژاپن اظهار داشت: «به بنیامین نتانیاهو گفتم، تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل در مواجهه با تهدیدات ایران در حمله به اسرائیل، آهنین است».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا پس از حمله جنایتکارانه به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به صراحت اعلام کرده بود که نه تنها نقشی در این اقدام نداشته بلکه از تصمیم رژیم صهیونیستی برای دست زدن به این جنایت نیز مطلع نبوده است.

اظهارات مداخله‌جویانه بایدن که تلاشی است تهدیدآمیز برای ایجاد ممانعت در مسیر استفاده کشورمان از حق طبیعی خود برای تنبیه رژیم متجاوز اسرائیل است ضمن آن که نشان‌دهنده فریبکاری این کشور در مخفی کردن همدستی با رژیم اسراییل در جنایت حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق است به طور قطع تاثیری بر اراده و تصمیم ایران ندارد بلکه صرفا به پیچیده‌تر شدن شرایط فعلی منجر خواهد شد.

پیشتر نیز اخباری در خصوص پیام‌های ارسال شده از سوی برخی کشور‌ها و از جمله آمریکا خطاب به ایران و پاسخ‌های ارائه شده از سوی کشورمان در موضوع قصد جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی منتشر شده بود که عمدتا از نگرانی این کشور‌ها نسبت به ابعاد پاسخگویی ایران حکایت داشت.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور کشورمان در این خصوص در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود؛ «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری. در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند».

نوع واکنش کشور‌های مختلف به موضوع قصد ایران برای پاسخ قاطع به اقدام جنایتکارانه اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که همگی بر غیرقابل تغییر بودن تصمیم کشورمان در این خصوص وقوف کامل یافته‌اند.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در همین رابطه و به نقل از منابع آگاه اعلام کرد؛ ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که حملات موشکی یا پهپادی بزرگ توسط ایران یا نیرو‌های نیابتی آن علیه اهداف نظامی و دولتی در اسرائیل قریب‌الوقوع است.

به گفته بلومبرگ این منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این حمله احتمالی، احتمالاً با استفاده از موشک‌های با دقت بالا، ممکن است در روز‌های آینده رخ دهد. بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، تنها درباره زمان دقیق این حملات اطمینان وجود ندارد.

در تازه‌ترین واکنش نسبت به تاکید ایران بر تنبیه رژیم شرور اسرائیل، وبگاه آکسیوس آمریکا به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شد که سفر قریب الوقوع روز جاری (پنج شنبه) رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) به اراضی اشغالی با هدف آمادگی در برابر تهدیدات احتمالی ایران صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، ژنرال «مایکل کوریلا» قرار است با «یوآو گالانت» وزیر جنگ و مقام‌های ارشد ارتش رژیم صهیونیستی دیدار کند.

این گزارش می‌افزاید مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در نهاد‌ها و بخش‌ها مختلف در چند روز گذشته در تماس بوده و برای اقدام تلافی‌جویانه ایران در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق آماده می‌شوند.

در این میان گفت‌وگوی تلفنی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با همتایانش در کشور‌های عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و قطر که خبر آن شب گذشته منتشر شد به دلایل مختلف می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

اگر چه هنوز جزئیات دقیقی از محتوای گفت‌وگو‌های صورت گرفته میان وزیر خارجه ایران و وزرای ۴ کشور عربی منتشر نشده، اما برخی رسانه‌های منطقه‌ای از تلاش آمریکا برای تاثیر گذاری بر تصمیمات ایران در موضوع تنبیه اسرائیل از طریق ۴ کشور ذکر شده خبر داده‌اند.

اصلی‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه در کشور‌های عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و قطر واقع شده و با توجه به قطعی بودن پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی از یک سو و اظهارات مداخله جویانه بایدن و تاکید بر حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر اقدام ایران از سوی دیگر، افزایش نگرانی این کشور‌ها از تحولات ایام آتی در منطقه طبیعی به نظر می‌رسد. هشدار این کشور‌ها به آمریکا در خصوص تبعات غیر قابل پیش بینی حمایت کورکورانه از رژیم صهیونیستی می‌تواند از تصاعد بحرانی که عامل شکل گیری آن تل آویو بوده جلوگیری کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *