منابع و معرف معتبر در دل مومنان روزه‌دار تاثیر گذار است/ مطالعه دعای چهل و پنجم صحیفه سجادی را در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان فراموش نکنید

7:36 - 20 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۰۵۲
منابع و معرف معتبر در دل مومنان روزه‌دار تاثیر گذار است/ مطالعه دعای چهل و پنجم صحیفه سجادی را در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان فراموش نکنید
امام‌جمعه مسجد امام خمینی (ره) توجه به منابع و معارف معتبر مطرح شده در مساجد را مهم تاثیر گذار بر نمازگزاران دانست و مطالعه و تفکر در دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه را در روز‌های انتهای ماه مبارک رمضان توصیه کرد.

آیت‌الله حسن عالمی امام‌جمعه مسجد امام خمینی (ره) بازار در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره سازو کار‌های ایجاد فضایی معنوی و جذاب برای نمازگزاران و نوجوانان در مسجد گفت: نماز میراث تمامی انبیاء است هر پیامبری که مبعوث به رسالت شد. انسان‌ها را به نماز دعوت کرد و به آن سفارش کرده است. نماز را باید کشتی نجات همگان دانست و مسجد را خانه خدا خواند. زیرا برپا داشتن این فریضه ارزنده در خانه خداوند متعال زمینه‌ساز آرامش در دل‌ها، اصلاح‌کننده فرد و اجتماع و پرچم اسلام محسوب می‌شود و عاملی در جهت رهایی افراد از گناه، تباهی و دیگر رفتار‌های زشت محسوب می‌شود؛ بنابراین ایجاد ساختار و یک برنامه منسجم با توجه به حضور نمازگزاران و قشار و سنین مختلف نکته‌ای مهم و اساسی است که باعث اقبال نمازگزاران می‌شود.

وی ادامه داد: هر کاری چهارچوب و ساختاری ویژه را می‌طلبد؛ بنابراین فراهم کردن زمینه جهت حضور نمازگزاران نیز این مهم پیروی می‌کند. مطالبی که در مسجد به‌واسطه امام جماعت بیان می‌شود باید بر اساس سند و مدارک معتبر و با توجه به شرایط همچنین مناسبت‌ها مطرح شود. اگر این مطالب گزیده و معتبر با زبان ساده و قابل فهم مطرح شود، می‌تواند در مخاطب تاثیر بگذارد. متون برگرفته از روایت‌ها ائمه معصومین (ع) و قرآن کریم است که راه و رسم درست زندگی را به نمازگزاران ارائه می‌کند و در عین حال بر دل آنان می‌نشیند. فراهم کردن فضایی روحانی دل نمازگزاران را در ماه مبارک صیقل داده و توجه آنان را بیش از سایر زمان‌ها به عبادت و حضور در مساجد سوق می‌دهد.

عالمی درباره حضور جوانان و نوجوانان در مساجد تاکید و بیان کرد: حال و هوای جوانی و نوجوانی شرایطی خاص را برای این گروه سنی فراهم می‌کند. به همین منظور ایجاد فرهنگ نماز جماعت خوانی و حضور در مسجد را باید از این دوران در افراد درونی کرد گاهی نوجوانان با ظاهری متفاوت به مساجد وارد می‌شوند، نباید آنان را از این مکان مقدس راند بلکه در این زمینه از رسول خدا محمد مصطفی (ص) باید الگو برداری کرد و ارتباطی در خور نوجوانان و با حفظ کرامت آنان بر قرار کرد، تا اصول نماز و مسجد رعایت و در عین حال نوجوان به مسجد جذب شود. در این زمینه خادمان و ائمه مساجد نقشی مهم دارند که نباید آن را از نظر دور داشت.
این کارشناس علوم قرآنی اهمیت مسجد را مورد تاکید قرارداد و افزود: مسجد به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه اسلامی نقش مهمی در تربیت، آموزش و ایجاد نزدیکی بین اعضای خود که مسلمانان هستند، دارد؛ پایگاهی که همواره در روایات از آن به بزرگی یاد شده است. یکی از رسالت‌های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی عبادت و ذکر حق‌تعالی و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد؛ بعد از آن بود که مسلمین در صفوف وحدت‌بخش نماز جماعات که در مساجد برگزار می‌شد، روح تربیت و نشاط را در جامعه در همین زمان شکل گرفت. بعد از گذشت قرن‌های متمادی از پیدایش اسلام، مسجد نه‌تن‌ها اعتبار و ارزش خود را حفظ کرده، بلکه همواره در برهه‌های مختلف زمانی نقش مهمی در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است.

وی به بیانات مقام معظم رهبری درباره مسجد اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز با در پیش گرفتن رویه‌ای اصولی که از منابع اسلام ناب به ویژه سیره و سنت اهل‌بیت (ع) برخاسته، در زمینه برخورد با مسائل جوان، افق‌هایی تازه فراروی دست‌اندرکاران گشوده است. ایشان در تعریف جوانی فرموده‌اند: جوانی یک پدیده درخشان و یک فصل بی‌بدیل و بی‌نظیر از زندگی هر انسانی است. سپس ایشان با تأکید بر پاک بودن جوان ایرانی می‌فرماید: من اعتقادم این است که جوان ایرانی، جوانی است مؤمن، پاک‌دامن، پاک‌گوهر، دارای زمینه‌های دینی بسیار زیاد و مایل به جنبه‌های معنوی؛ و بعد با الگو قرار دادن دوران جوانی حضرت علی (ع) فرموده‌اند: درخشش امیرالمومنین (ع) در دوره جوانی، همان الگوی ماندگاری است که همه جوانان می‌توانند آن را سرمشق خودشان قرار دهند. در دوران جوانی در کلمه یک عنصر فداکار، یک عنصر با هوش، یک جوان فعال، یک جوان پیشرو و پیشگام بود.

عالمی توجه به فضای روحی و معنوی مساجد را مهم ارزیابی کرد و تاکید کرد: مقوله‌های اخلاقی و انسان‌شناسی از جمله نکاتی است که در مساجد مدنظر قرار دارند و در این زمینه باید به حضور جوانان و نوجوانان توجه داشت، زیرا این افراد همانند زمین شخم شده هستند با یک باران دانه‌های نهفته در دل خاک این زمین رشد کرده و جوانه می‌زنند. پس جوانان و نوجوان مستعد برای کسب فرهنگ مسجد هستند. چون مسجد امام خمینی (ره) در کنار بازار قرار دارد کسبه بیشتری حضور می‌یابند، بنابراین نماز به شیوه‌ای برگزار می‌شود که آنان بتواند با خیال راحت شرکت کرده و به‌موقع در محل کسب حاضر شوند. تعقیبات نماز بعد از نماز دوم قرار داده شده است.

وی دیدگاه ائمه معصومین (ع) درباره جایگاه مسجد گفت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند: کسی که به قصد شرکت در نماز جماعت به سوی مسجد گام برمی دارد، خداوند متعال در مقابل هر گامی که برمی دارد، هفتاد هزار حسنه به او پاداش می‌دهد و به همین میزان نیز درجات وی بالا خواهد رفت و اگر در چنین حالی بمیرد، خداوند متعال هفتاد هزار فرشته را مامور می‌کند تا در قبر به دیدار او رفته، وی را بشارت دهند و در تنهایی قبر، انیس او باشند و تا روز قیامت برایش طلب آمرزش کنند. در همین راستا امام صادق (ع) فرمودند: وقتی در اثر فشار زندگی و حوادث روزگار مشکلاتی برای کسی پیش آمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو رکعت نماز به‌جای آورد، و خدا را بخواند. آیا شنیده‌ای که خداوند می‌فرماید: از شکیبایی و نماز یاری جویید.

این کارشناس علوم قرآنی استفاده از آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان را مهم دانست و توصیه کرد: مطالعه و تفکر در دعای روز چهل و پنجم صحیفه سجادیه که در آن امام سجاد (ع) نکاتی ارزنده را در وداع با ماه رمضان بیان می‌فرمایند را بخوانیم و تفکر در آن را امری مهم و قابل تامل است را در نظر بگیریم، در عین حال توصیه می‌کنم که در این روز‌های آخر ماه مبارک کار خیر را بیشتر در دستور کار قرار دهید، صدقه و خدمت به خلق خدا را فراموش نکنید. این فرصتی ارزنده است تا در عید فطر و زمان دعا در این روز به راحتی از خداوند متعال کسب رحمت کرده و از ایشان بخواهید تا ثواب و رحمت همه نیکوکاران و مومنان در ماه مبارک را برای ما نیز در نظر بگیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *