گفت‌وگو|

نماز زمینه‌ساز تقرب الهی است از آن غافل نشوید

7:00 - 20 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۰۴۲
نماز زمینه‌ساز تقرب الهی است از آن غافل نشوید
یک کارشناس علوم قرآنی درخواست از خداوند برای کسب حظ و بهره از طاعات و عبادات برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان را زمانی مناسب برای کسب رحمت گسترده الهی برای همه انسان‌ها دانست و توجه به نماز را عامل تقرب الهی خواند.

احمد امیری، کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان گفت: در این روز بندگان از خداوند متعال معارفی همچون طلب حظ و بهره برای انجام دادن مستحبات و نزدیک و تقرب به خداوند را درخواست می‌کنند. یکی از نقطه‌های آغاز در رسیدن به کمال، اعمال نیک خصوصا روزه و مستحبات است. عبادت و پرستش خداوند متعال به عنوان متعالی‌ترین نمود مناجات و ارتباط با پروردگار لذّت بخش باشد. انسان موجودی محدود و ممکن‌الوجود و سراسر نیاز، هنگامی که با خالق واجب الوجود و بی‌نیاز خویش سخن می‌گوید، به واسطه این ارتباط احساس بی‌نیازی و استغنا می‌کند و لذّتی معنوی سراسر وجودش را می‌گیرد که حس رضایت و آرامش را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در این دعا مومنان و روزه‌داران از خداوند متعال درخواست می‌کنند (اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیْهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَأَکْرِمْنِی فِیْهِ بِإِحْضارِ المَسائِلِ، وَقَرِّبْ فِیْهِ وَسِیلَتِی إِلیکَ مِنْ بَیْنِ الوَسائِلِ، یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحاحُ المُلِحِّینَ، خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات، و گرامی دار در آن به حاضر کردن و یا داشتن مسائل، و نزدیک گردان در آن وسیله‌ام به سویت از میـان وسیله‌های آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرارکنندگان.» یکی از اعمالی که زمینه تقرب الهی را فراهم می‌کند نماز است. نماز‌های نافله، نماز‌های اضافه بر نماز‌های واجب در شبانه‌روز هستند که ضعف‌های نمازگزار در نماز‌های واجب را از نظر توجه و حضور قلب در نماز به سوی خالق یکتا جبران می‌کند. اما در میان این‌ها نماز شب جایگاهی ویژه دارد و باید توجه به آن داشت. در اینجا مومنان از خداوند متعال می‌خواهند تا به واسطه برپا داشتن نماز آنان را به قرب الهی نزدیک کند.

امیری اهمیت نماز از دیدگاه ائمه معصومین (ع) را مورد بررسی قرارداد و بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) در مورد جایگاه نماز فرمودند: «دوست‌داشتنی‌ترین کار‌ها نزد خداوند نماز اول وقت، سپس نیکى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست.» امام باقر (ع) نیز فرمودند: «نماز خود را سبک نشمار، همانا پیامبر اکرم (ص) هنگام رحلتش فرمود: کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست.» نماز گناهان انسان را محو می‌کند، چنانکه خداوند متعال در آیه ۱۱۴ سوره هود می‌فرمایند: «وَ اَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ اِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ؛ نماز بگذار در آغاز و انجام روز و ساعاتی از شب. زیرا نیکی‌ها بدی‌ها را از میان می‌برد.»


وی به جایگاه نماز شب اشاره و تاکید کرد: نماز شب موجب تقرب به خداوند سبحان می‌شود، چنانکه در آیه ۱۶ تا ۱۷ سوره سجده می‌فرماید: «تَتَجافی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ اَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ؛ مومنان حقیقی شب‌ها پهلو از بستر برمی دارند و خدای را با بیم وامید می‌خوانند و از آنچه روزی‌شان کرده‌ایم انفاق می‌کنند. پس هیچ‌کس نمی‌داند به پاداش اعمالشان چه نعمت‌ها به عنوان چشم‌روشنی برای آن‌ها در عالم غیب آماده شده است.» همچنین پیامبر اکرم (ص) هم درباره نماز به جماعت تاکید داشتند و فرمودند: «فضیلت نماز جماعت بیست‌وپنج برابر نماز فُرادا است.»

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: عبادت به خاطر شایستگى و استحقاق ذات بارى‏تعالى باید انجام شود. حضرت علی (ع) فرمودند: «خدایا، من تو را به خاطر ترس از دوزخ و یا اشتیاق به بهشت عبادت نمى‏کنم، بلکه من تو را شایسته عبادت و بندگى یافتم و عبادتت را برگزیدم‏». خداوند متعال بهشت را بر پیامبر اسلام (ص) واجب کردند از این‌رو عده‌ای از دوستان خطاب به پیامبر گرامی اسلام (ص) گفتند به هر حال بهشت از آن شما است چرا خود را به سختی می‌اندازید ایشان در پاسخ جواب دادند که آیا نباید به خاطر این امر مهم از خداوند متعال سپاسگزار باشم. ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای درخواست از خداوند متعال است تا بدین‌وسیله رحمت و عفو خود را بر بندگان اعمال کند و حتی کسانی که توفیق کمتری را در عبادت داشتند از رحمت گسترده الهی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *