آب آلوده در زندان‌های آمریکا؛ مجازاتی ظالمانه، اما نه غیرمعمول برای زندانیان

13:35 - 01 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۳۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آب آلوده در زندان‌های آمریکا؛ مجازاتی ظالمانه، اما نه غیرمعمول برای زندانیان
زندان‌های کشور آمریکا به‌عنوان رکوردار جمعیت زندانی در جهان، مراکز مهم نقض حقوق بشری هستند.

خبرگزاری میزان – آمریکا به‌عنوان کشوری که بالاترین نرخ جمعیت زندانی را در جهان دارد، توجهی به موضوع حقوق زندانیان ندارد و مراکز یاد شده از اصلی‌ترین مکان‌های نقض حقوق بشر در آمریکا هستند.

براساس گزارش‌ها، زندانیان آمریکایی عمدتا آبی را می‌نوشند که با وجود موش‌ها، آرسنیک و مس آلوده شده‌اند؛ این مجازاتی ظالمانه، اما نه غیرمعمول برای آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش گاردین، برای بسیاری از ۲ میلیون نفری که در سراسر آمریکا زندانی هستند، تشنگی دائمی مشخصه دوران حبس است؛ نوشیدن آب مشمئزکننده و خطرناک نیز یکی دیگر از مشخصه‌های زندگی پشت میله‌های زندان است.

برخی از زندانیان فعلی و سابق در آمریکا تجربیات خود را درباره شرایط نامساعد آب در زندان‌ها مطرح کرده‌اند؛ یکی از زندانیان گفت: من دچار مسمومیت شدید با سرب شدم؛ پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۲۲ برای دفع سرب از بدنم ناچار به تزریق‌های دردناک کیلیت تراپی (راهی برای نجات از مسمومیت با فلزات سنگین) داشتم.

در تجربیات افراد یاد شده هیچ چیز متفاوتی وجود ندارد؛ زندانیان فعلی و سابق در سراسر آمریکا همگی از کیفیت بد آب در این مراکز می‌گویند، آبی که بوی فاضلاب یا گوگرد می‌دهد و حاوی رسوبات قابل مشاهده است.

آن‌ها می‌گویند که ناچار به نوشیدن این آب بوده‌اند، زیرا بطری‌های آب تصفیه شده به اندازه کافی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت.

یکی از زندانیان می‌گوید: می‌دانستم که فقط باید به اندازه کافی از این آب بنوشم، نه لزوما برای هیدراته ماندن، بلکه برای زندگی.

یک دانشمند بهداشت محیط دانشگاه کلمبیا، گفت: تجربیات زندانیان از آب آلوده در زندان‌های آمریکا با تحقیقات و بررسی‌هایی که وجود فلزات سنگین سمی، مواد شیمیایی همیشگی، حشره کش ددت، خاکستر زغال سنگ، باکتری‌ها و گاز رادون رادیواکتیو را در سیستم‌های آبی بسیاری از زندان‌های آمریکا تایید کرد، تقویت شده است؛ این‌ها شواهدی مبنی بر بی‌ارزش شدن زندگی زندانیان هستند.

روی کاغذ، قانون فدرال آمریکا آب آشامیدنی ایمن را برای همه از جمله افراد زندانی یک حق دانسته و از آن محافظت می‌کند، اما یک تحلیلگر پژوهشی، می‌گوید: با وجود این، زندانیان به‌طور معمول از نیاز‌های اساسی خود محروم می‌شوند؛ هیچ‌کس در موضوع تامین آب سالم برای آمریکایی‌ها به فکر زندانیان نیست.

چنین بی‌توجهی به این معنی است که بسیاری از زندان‌ها روی زمین‌های آلوده ساخته شده‌اند و/یا زیرساخت‌های خطرناک در حال زوالی دارند؛ دست‌کم ۵۸۹ زندان در سراسر آمریکا در فاصله ۳ مایلی یک سایت بسیار سمی قرار دارند؛ این نزدیکی به حدی است که که آلاینده‌های سرطان‌زا به سیستم‌های آب نفوذ کنند؛ برخی دیگر نیز در زمین‌های صنعتی یا نظامی متروکه، محل دفن زباله‌ها یا معادن سابق ساخته شده‌اند.

اگرچه گزارش وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد که ۱۲۳ زندان فدرال این کشور مجموعا به ۲ میلیارد دلار جهت ارتقا نیاز دارند، دفتر زندان‌ها فقط ۲۰۰ میلیون دلار از کنگره برای تعمیرات در سال ۲۰۲۲ درخواست کرد.

در عین حال، مشکلات موجود در زیرساخت‌ها سبب بروز مشکلات در دسترسی زندانیان به آب می‌شود؛ گاهی اوقات، خاموشی اجباری باعث می‌شود افراد زندانی برای دوش گرفتن یا شستن دست‌ها دسترسی به آب نداشته باشند؛ ضمن اینکه کارمندان زندان گاهی اوقات آب را در سلول‌ها به‌عنوان یک مجازات ظالمانه و غیرعادی قطع می‌کنند؛ به این ترتیب، مجازات حبس چند ساله می‌تواند به حبس ابد ناشی از سلامتی ضعیف تبدیل شود.

داده‌هایی که به‌طور خاص در مورد کیفیت آب در ۳ هزار و ۲۰۰ مرکز بازداشت آمریکا وجود دارد، بسیار محدود است؛ در عین حال بررسی دیگر سازمان‌ها درباره موضوع مورد نظر عمدتا مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

یکی از بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زندانیان در حال گذراندن حبس در زندان‌های جنوب غربی ۲ برابر بیشتر در معرض سرطان‌های ریه، مثانه و پوست، فشار خون بالا و دیابت قرار دارند.

در سال ۲۰۲۲، مشخص شد که آب در ۱۲ زندان ایلینوی حاوی باکتری‌هایی است که باعث بیماری لژیونر (نوعی نادر از ذات‌الریه که می‌تواند کشنده باشد) می‌شود.

ضمن اینکه مس که می‌تواند باعث بثورات، مشکلات گوارشی، ریزش مو و آسیب اندام شود، برای بیش از یک دهه به زنان در زندان نبراسکا داده می‌شد.

آب یکی از زندان‌های آریزونا حاوی منگنز بود که می‌تواند باعث آسیب عصبی شود؛ یکی دیگر از زندان‌های آریزونا نیز حاوی فرآورده‌های نفتی نامشخصی بود.

یکی از زندان‌های کانکتیکت نیز زندانیان را در معرض رادون قرار داد که با سرطان ریه، معده و مغز مرتبط است.

مشکلات آب در زندان‌های آمریکا به دلیل دمای بالای ناشی از بحران آب‌وهوا و تشدید طوفان‌ها تشدید می‌شود؛ افراد زندانی در برخی از مناطق کالیفرنیا و تگزاس در سال گذشته به ترتیب دمای ۴۳ درجه سانتیگراد و ۶۶ درجه سانتیگراد را در زندان‌ها تحمل کردند.

طوفان هاروی در سال ۲۰۱۷ هزاران زندانی در اطراف هیوستون را بدون آب لوله‌کشی گذاشت و مردان زندانی در نیویورک نیز پس از نوشیدن آب آلوده ناشی از طوفان آیدا در سال ۲۰۲۱ دچار معده درد شدند.

اداره ملی زندان‌های آمریکا مسئول مسائل مربوط به کیفیت آب در زندان‌های فدرال است، در حالی که تنظیم سیستم‌های آب در تاسیسات دولتی به عهده ایالت‌ها است، اما اجرای آن مشکل است.

در عین حال، برخی از کمیسر‌های زندان‌های آمریکا می‌گویند که چالش‌های زیادی برای کاهش آلودگی آب سرطانی وجود دارد که از جمله آن‌ها، طرز فکر سختگیرانه در قبال مجرمان است که منجر به تخصیص بودجه اندک برای این مراکز می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *