از خداوند همواره طلب خیر و بخشش کنید/ ضرورت هشیاری برای دوری از شیطان

7:00 - 24 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۱۶۸
از خداوند همواره طلب خیر و بخشش کنید/ ضرورت هشیاری برای دوری از شیطان
یک کارشناس علوم قرآنی، طلب خیر و بخشش از خداوند متعال را نکته آموزنده در دعای سوم ماه مبارک رمضان دانست و هوشیاری برای فاصله گرفتن از مسیر جهالت را امری مهم خواند.

حسن طاهری کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره روزه داری و مفاهیم درج شده در دعای سومین روز از ماه مبارک رمضان گفت: هوشیاری و دوری از وسوسه‌های شیطان نکاتی مهم است که روزه داران باید در مورد آن توجه داشته باشند، مضامینی که در این دعا بیان شده نیز به همین مهم اشاره دارد.

وی دعای روز سوم ماه مبارک رمضان را مورد بررس قرار داد و افزود: در این دعا بیان شده است: «زُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا اَجْوَدَ الْاَجْوَدِین. خدایا، در این روز، مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت، جهالت و کار باطل دور گردان، از هر خیری که در این روز نازل می‌فرمایی، مرا نصیب بخش، به حق جود و کرمت،‌ای جود و بخشش دارترین عالم.» معارفی، چون طلب بیداری و هوش و دوری از جهل و سفاهت و کار باطل و رسیدن به خیرات است.

طاهری افزود: در این دعا ما از خداوند متعال می‌خواهیم که؛ خدایا در این ماه مرا از سفاهت و تنبیه دور کن. گاهی سفاهت در مقابل رشد به کار می‌رود؛ رشد یعنی رو به تکامل بودن و لازمه رشد درک حقیقت است. پس سفاهت به معنی نفهمی و جهالت است، بشر برای سعادت خود باید هم حقایق را بفهمد و هم مراقب باشد که امرغیر واقعی به جای امر واقعی در ذهنش ننشیند.

این کارشناس علوم قرآنی در مورد طلب خیر و دوری از باطل از خداوند متعال گفت: خداوند متعالی دعا را قرار داد تا انسان به واسطه آن در مسیر خیر و درستی قرار گرفته و از بسیاری‌ای خطا‌ها و گناهان دور شود. حال که در عرصه بهترین روز‌های سال و زمان روزداری ماه مبارک رمضان هستیم پس از درگاه احدیت بخواهیم که ما را از خطا و گناه دور کند پیامبراسلام (ص) در این زمینه فرمودند: «از خوشبختى آدمى این است که از خداوند طلب خیر کند و به قضاى الهى خشنود باشد؛ و از بدبختى آدمى این است که از خداوند طلب خیر نکند و از قضاى الهى ناخشنود باشد.»
وی به بخش دیگری از دعای روز سوم ماه مبارک رمضان پرداخت و افزود: کرامت و رحمت خداوند و بخشش ایشان بی نهایت است. حضرت علی (ع) در وصیّت خود به فرزندشان فرمودند: «از خداوند بسیار طلب خیر کنید. کسى که از خدا طلب خیر کند، پشیمان نشود.»

طاهری بیان کرد: حضرت على (ع) در این زمینه می‌فرمایند: «: پیامبراکرم (ص) مرا به یمن فرستاد و به من سفارشهایى کرد، از جمله فرمود ند: اى على! کسى که از خدا طلب خیر کند، سرگردان نمى شود و کسى که مشورت کند، پشیمان نمى‌شود.»

این کارشناس علوم قرآنی اشاره‌ای به بیداری اجتماعی داشت و بیان کرد: عنوان بیداری اسلامی مفهومی است که بنا به ملاحضات تاریخی، فرهنگی و هویتی از حوادث و رخداد‌های منطقه توسط مقام معظم رهبری بیان شده این امر در شرایط امروز جامعه هوشیاری و بیداری جامعه نیاز است تا در مقابل ظلم و استبداد ایستادگی کنیم.

وی دعابرای عاقبت بخیری را مهم خواندو تاکید کرد: حضرت یوسف (ع) پس از رسیدن به آن همه مقامات و نجات از آن همه مشکلات، آخرین تقاضایی که از خدا داشت نکته بود که در آیه ۱۰۱ سوره یوسف فرمودند: «تَوَفَّنِى مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنِى بِالصَّالِحِینَ، مرا مسلمان بمیران، و به صالحان ملحق فرما». هم چنین حضرت ابراهیم (ع) هنگام نصیحت فرزندانش مى فرماید: «فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ، و شما، جز به آیین اسلام (و تسلیم در برابر فرمان خدا) از دنیا نروید.»
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *