نشست شورای حکام؛ ادعاهای غرب و پاسخ ایران

7:30 - 16 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۹۲۲
نشست شورای حکام؛ ادعاهای غرب و پاسخ ایران
اظهارنظرهای ادعایی مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی درباره موضوع هسته‎ای ایران در نشست فصلی شورای حکام نیز تکرار شد.

خبرگزاری میزان - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی مدت زمان اخیر همواره با حمایت‌های آمریکا مواضعی ضدایرانی اتخاذ کرده و باوجود همکاری‌های تهران، به‌طور مداوم ادعا‌هایی را در موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به‎تازگی و در بیانیه افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام ادعا‌هایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرد.

گروسی مدعی شد: در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد.

وی ادعا کرد: من از ایران می‌خواهم که به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند. 

ادعا‌های گروسی در حالی مطرح شد که رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این گفته بود که تعاملات ایران و آژانس در روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها گفتگو‌ها در حال انجام است. 

رویترز نیز در اوایل اسفند در گزارشی ادعایی به نقل از آژانس اعلام کرده بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر سقف مجاز در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رسیده است.

ادعا‌های اخیر از سوی آژانس و رسانه‎های غربی درحالی از سوی گروسی تکرار شده، که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی به‎تازگی درباره روند همکاری‌ها و تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است و معاون رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هفته گذشته در تهران بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه معاون گروسی با من دیداری داشت و همچنین با سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز مذاکراتی انجام داد، بیان کرد: مذاکرات و هماهنگی‌های میان ایران و آژانس روبه‌پیشرفت است.

وی اضافه کرد: امیدواریم همین رویه تداوم داشته باشد و بتوانیم فضایی را که دشمنان علیه صنعت هسته‌ای کشور ایجاد می‌کنند، از این طریق بشکنیم و اجازه اختلال بیشتر را ندهیم.

پیشتر هم بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصمیم کشورمان در تجدیدنظر نسبت به ادامه کار تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ملیت فرانسوی و آلمانی، گفته بود: براساس ماده ۹ موافقتنامه پادمان هر کشور حق دارد که بازرسان پیشنهادی را بپذیرد یا نپذیرد و حتی می‌تواند بعد از پذیرفتن بازرس پذیرش آن‌ها را لغو کند. این حق حاکمیتی محدود به ایران نیست و همه کشور‌ها چنین حقی دارند و در مواردی نیز از این حق خود استفاده می‌کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، افزود: ما با استفاده از حق قانونی و مشروع خود فعالیت بازرسانی از آلمان و فرانسه را لغو کردیم، اما متاسفانه به دلیل گزارش جهت دار مدیرکل آژانس و عدم اشاره به این حق قانونی کشورمان در این خصوص فضاسازی و حاشیه سازی شد. کشور‌های اروپایی نیز با سوار شدن بر این موج از این موضوع برای وارد آوردن فشار به ایران سو استفاده کردند.

پیشرفت ایران در صنعت هسته‌ای در دهه‌های اخیر سبب شده تا برخی طرف‎ها که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی برای کارشکنی و مانع‌تراشی در مسیر پیشرفت ایران کرده بودند، سویه دشمنی خود را تیز‌تر کنند.

آن‌ها در این مسیر علاوه بر استفاده از ابزار‌های سیاسی، تلاش کردند تا موضوع‌های غیرمرتبط را وارد روند اقداماتشان کرده تا به‎زعم خود سد موانع در مسیر حرکت روبه‌جلو صنعت هسته‌ای ایران را تقویت کنند.

رابطه ایران و در معنای جزیی‌تر آن سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های اخیر با وجود ورود مسائلی از حوزه سیاسی همواره روبه‌جلو بوده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *