سفر رسمی رئیس قوه قضاییه به عراق|

تمام آنچه در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق گذشت؛ تاکید طرفین بر تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با تروریسم و کوتاهی دست اجانب از کشور‌های اسلامی

13:39 - 24 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۶۷۵
تمام آنچه در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق گذشت؛ تاکید طرفین بر تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با تروریسم و کوتاهی دست اجانب از کشور‌های اسلامی
رئیس قوه قضاییه در پاسخ به دعوت رسمی «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه قضایی به عراق سفر کرد.

خبرگزاری میزان_ به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه (۲۴ بهمن) پیش از عزیمت به عراق، طی مصاحبه‌ای در فرودگاه مهرآباد تهران، با اشاره به اهداف این سفر، اظهار کرد: تعمیق و توسعه همه‌جانبه مراودات و ارتباطات با همه کشور‌های دوست بویژه همسایگان، از جمله سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است؛ این مراودات و ارتباطات شامل طیف متنوعی از مسائل اعم از سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و قضایی می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به گستره وسیع مراودات و ارتباطات حقوقی و قضایی فی‌مابین ایران و عراق، گفت: ایران و عراق مراودات و ارتباطات سطح بالا و پرحجمی در حوزه مسائل حقوقی و قضایی دارند و رفت‌وآمد‌های هیئت‌های طرفین در این خصوص، گواهی بر این موضوع است؛ در سال ۱۴۰۲، تعداد قابل توجهی از هیئت‌ها میان دو کشور در تردد بودند و توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی در حوزه مسائل حقوقی قضایی میان ایران و عراق در خلال این رفت‌وآمد‌ها منعقد شده است.

رئیس دستگاه قضا ضمن اشاره به سفر اردیبهشت ماه سال جاریِ رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به ایران، بیان داشت: در جریان سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به ایران، یادداشت‌های تفاهمی میان دو طرف به امضا رسید و کمیته‌های مشترکی فی‌مابین ایران و عراق در خصوص موضوعات مختلف و مسائل مبتلابه تشکیل شد.

رئیس عدلیه افزود: در جریان سفر فوق‌الذکر، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق از من برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورد تا رایزنی‌ها و ارتباطات دو کشور پیرامون مسائل دوجانبه حقوقی و قضایی و همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی در این حوزه، استمرار و گسترش یابد.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به طور واضح، یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر به عراق، مقوله مربوط به تروریسم و ترویست‌هاست که در این خصوص کمیته مشترکی میان ایران و عراق تشکیل شده است.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: همچنین روند رسیدگی به پرونده جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد که به ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان این سرداران محور مقاومت انجامید، مورد پیگیری خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا گفت: یکی از مسائلی که مطمح‌نظر ما قرار دارد، انجام اقدام مؤثر علیه رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی است که بر حجم و گستره جنایات خود علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه افزوده است و امیدواریم که بتوانیم به همراه سایر کشور‌های اسلامی، در این زمینه اقدام مؤثری را داشته باشیم.

شایان ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، امروز سه‌شنبه (۲۴ بهمن) در پاسخ به دعوت رسمی «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه قضایی به عراق سفر ‎کرد.

در جریان این سفر، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضایی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت.

دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضایی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی‌المهندس» و همرزمانشان به دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم و ملاقات با مقامات سیاسی دولت عراق از جمله «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، از جمله برنامه‌های کاری سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری پایان سفر عراق:در راستای تعقیب تروریست‌ها، مستندات و پرونده‌های تعداد قابل توجهی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارائه شد
۱۴۰۲/۱۱/۲۷ - ۰۸:۲۳

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای شب گذشته (پنجشنبه ۲۶ بهمن) در نشست خبری پایان سفر سه روزه به عراق که در محل فرودگاه مهرآباد برگزار شد، با بیان اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط در ابعاد مختلف با کشور‌های دوست و همسایه است، به اشتراکات گسترده ایران و عراق در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در همه ابعاد به ویژه بُعد حقوقی و قضایی، رو به توسعه است و شاهد مثال این موضوع، سفر‌های سه رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق طی سالیان گذشته و همچنین چندین سفر رئیس و مسئولان عالی‌رتبه قضایی عراق به ایران در سنوات اخیر می‌باشد.

رئیس عدلیه با اشاره به توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم منعقد شده میان ایران و عراق در جریان سفر اردیبهشت‌ماه امسال رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به تهران، گفت: در جریان سفر به عراق، موارد مربوط به تکمیل این یادداشت‌های تفاهم و تسریع در روند اجرایی‌شدن مفاد توافق‌نامه‌های مشترک حقوقی و قضایی، مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همچنین در راستای تعقیب تروریست‌ها، مستندات، مدارک و پرونده‌های تعداد قابل توجهی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارائه شد و انطور که امروز مطلع شدیم رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، دستورات اکیدی را برای پیگیری این پرونده‌ها صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص رفع مشکلات حقوقی و قضایی تجار ایرانی فعال در عراق و تجار عراقی حاضر در ایران گفت: همانگونه که شعب خاصی در ایران به صورت ویژه به مشکلات حقوقی و قضایی تجار عراقی فعال در ایران رسیدگی می‌کند، کشور عراق نیز شعب خاصی را برای رسیدگی به مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی تجار ایرانی فعال در عراق در نظر گرفته و بنا شد که این موضوع به صورت ویژه از سوی دو طرف مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: در دیدار با رئیس شورای عالی قضایی عراق و قضات عالی‌رتبه این کشور، گفتگو‌های مفیدی پیرامون تبادل تجربیات سیستم‌های قضایی دو کشور صورت گرفت که در یکی از این نمونه‌ها مقرر شد که ما تجارب ارزشمند خود در حوزه رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها را در اختیار طرف عراقی قرار دهیم؛ همچنین در این دیدار، صحبت‌ها و توافقاتی در خصوص ایرانیان محبوس در زندان‌های عراق و عراقی‌های محبوس در زندان‌های ایران مطرح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عنوان کرد: در جریان دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، سرپرست و تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان، وزیر عدلیه و مشاور امنیت ملی عراق نیز مباحث و گفتگو‌های مفیدی در خصوص ارتباطات دوجانبه حقوقی و غیرحقوقی ایران و عراق و همچنین جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اقداماتی که لازم است در این زمینه صورت بگیرد، مطرح شد.

رئیس عدلیه گفت: در جریان نشست صمیمانه با ایرانیان مقیم عراق، در جریان مسائل و مشکلات خاص آن‌ها قرار گرفتیم و امیدواریم با اقداماتی که صورت خواهد گرفت، این مشکلات برطرف شود؛ همچنین در جریان سفر به عراق، با اعضای اصلی چهارچوب هماهنگی که مجموعه‌ای از احزاب سیاسی شیعی کشور عراق می‌باشد، دیدار و گفتگوی مفیدی داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم به زودی در مورد «اقدامات صورت گرفته پس از توافقات سفر به عراق و نتایج و دستاورد‌های ملموس این سفر» صحبت کنیم.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به بازدید خود از یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی و همراهان شهید آن‌ها در مسیر فرودگاه بغداد و همچنین حضور خود بر مزار مطهر شهید ابومهدی المهندس، گفت: یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در بغداد، امروز به یک نماد استقامت و مقابله با ظلم و استکبار و همچنین به یک نشانه از جنایت‌های آمریکا تبدیل شده است. 

رئیس قوه قضاییه در پایان گفت: در جریان این سفر که با آغاز ماه شعبان نیز همراه شده بود، توفیق دست داد تا با حضور در نجف اشرف، کربلای معلی و کاظمین، حرم‌های نورانی و مطهر امیرالمومنین علی (ع)، امام حسین (ع)، حضرت اباالفضل‌العباس (ع)، امام موسی‌کاظم (ع) و امام جواد (ع) را زیارت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را زیارت کرد
۱۴۰۲/۱۱/۲۶ - ۱۷:۲۹

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز پنجشنبه (۲۶ بهمن) در جریان سفر به عراق، با حضور در کربلا معلی، حرم مطهر حضرت سیدالشهداء امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل‌العباس (ع) را زیارت کرد.

تمام آنچه در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق گذشت؛ تاکید طرفین بر تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با تروریسم و کوتاهی دست اجانب از کشور‌های اسلامی

رئیس دستگاه قضا صبح امروز نیز در نجف اشرف حضور یافت و بارگاه نورانی امیرالمومنین علی (ع) را زیارت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به عراق، علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، سرپرست مجلس نمایندگان، رئیس شورای‌عالی قضایی و مشاور امنیت ملی این کشور، نشست‌هایی را با ایرانیان مقیم و اعضای چهارچوب هماهنگی عراق برگزار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای حرم مطهر و نورانی امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام را زیارت کرد
۱۴۰۲/۱۱/۲۶ - ۱۳:۲۲

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز پنجشنبه (۲۶ بهمن) در جریان سفر به عراق، به نجف اشرف رفت و بارگاه نورانی حضرت امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(ع) را زیارت کرد.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در حین حضور در حرم مطهر امام علی(ع) با تعدادی از زائران نیز به گفتگوی صمیمانه پرداخت.

تمام آنچه در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق گذشت؛ تاکید طرفین بر تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با تروریسم و کوتاهی دست اجانب از کشور‌های اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از زیارت مضجع نورانی امیرالمؤمنین علی(ع) در نجف اشرف، بر سر مزار شهید ابومهدی المهندس در وادی‌السلام حضور یافت و ضمن ادای احترام به مقام شامخ کلیه اعاظم و بزرگان مدفون در این مکان مقدس، به روح پرفتوح و بلند شهید ابومهدی المهندس همرزم سیدالشهدای محور مقاومت حاج قاسم سلیمانی، درود فرستاد.

دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، سرپرست مجلس نمایندگان، رئیس شورای‌عالی قضایی و مشاور امنیت ملی عراق و همچنین نشست با ایرانیان مقیم و اعضای چهارچوب هماهنگی عراق، از جمله برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در‌ کشور عراق بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار مشاور امنیت ملی عراق: امیدوار هستیم با اتکا به همدلی و همکاری‌های موجود میان ایران و عراق، بتوانیم همه تروریست‌ها را تعقیب کنیم و اقدامات لازم را بر اساس توافقات امنیتی منعقد شده میان دو کشور، انجام دهیم
۱۴۰۲/۱۱/۲۶ - ۰۸:۴۳

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در محل اقامت خود در بغداد با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با بیان اینکه دشمنان و بدخواهان ایران و عراق، خواستار عدم اجرای توافقات امنیتی دو کشور هستند، خطاب به مشاور امنیت ملی عراق گفت: امیدوار هستیم نسبت به اجرایی و عملیاتی شدن کامل توافقات امنیتی منعقد شده میان دو کشور، اهتمام داشته باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: امیدوار هستیم با اتکا به همدلی و همکاری‌های موجود میان ایران و عراق، بتوانیم همه تروریست‌ها را تعقیب کنیم و اقدامات لازم را بر اساس توافقات امنیتی منعقد شده میان دو کشور، انجام دهیم.

رئیس دستگاه قضا در همین رابطه گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون بخش قابل توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با تروریست‌ها را به مقامات عراقی تحویل داده و در جریان این سفر نیز، بخش دیگری از این اسناد و مدارک به آقای «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق تحویل داده شد؛ چنانچه مستندات و مدارک دیگری نیز لازم باشد در اسرع وقت به مقامات عراقی تحویل داده خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: امیدواریم دو کشور ایران و عراق به کمک و با همکاری یکدیگر، مواجهه خوبی با تروریست‌ها داشته باشند و با اقدامات خود، درس عبرتی به همه تروریست‌ها بدهند.

«قاسم‌ الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار گفت: ما اعتقاد کامل داریم که امنیت ایران، همان امنیت عراق است و امنیت عراق نیز، امنیت ایران است.

وی با بیان اینکه بعد از حمله تروریستی داعش به عراق، جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که به حمایت از مردم عراق برخاست، گفت: ما در تمامی مناطقی که از دست داعش آزاد شد آثار شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌بینیم و اعتقاد داریم که در مقابله با داعش، خون شهدای ایرانی و‌ عراقی در هم آمیخت.

مشاور امنیت ملی عراق تصریح کرد: ما بار دیگر بر تعهدات خود نسبت به انجام و اجرای کامل توافقنامه‌های امنیتی تهران-بغداد تاکید می‌کنیم.

رئیس جمهور عراق: مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در جنگ با تروریسم قابل تقدیر است
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۶:۵۰

عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق، امروز چهارشنبه در کاخ ریاست جمهوری بغداد از حجت‌الاسلام ‌المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران و هیئت همراه وی استقبال کرد.

در ابتدای این دیدار پس از آنکه رئیس قوه قضاییه سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ایران را ابلاغ کرد، رئیس جمهور عراق درود‌ها و آرزوی پیشرفت و آبادانی روزافزون ایران را برای آنان و ملت ایران ابلاغ کرد.

در این دیدار، جمال رشید بر تقویت روابط دوجانبه به نحوی که به تحکیم اشتراکات اجتماعی و مذهبی مردم عراق و ایران و تحکیم راه‌های همکاری بین دو کشور به ویژه در زمینه‌های قضایی و حقوقی کمک کند، تاکید کرد. 

رئیس جمهور عراق با اشاره به ضرورت همکاری و هماهنگی مواضع جهت حفظ امنیت و ثبات دو کشور و منطقه، از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در جنگ با تروریسم تقدیر کرد.

عبداللطیف جمال رشید همچنین با توجه به تحولات منطقه بر اهمیت تلاش برای کاهش تنش، اتخاذ گفت‌وگوی سازنده در حل مناقشات و تلاش برای برقراری صلح و امنیت بین المللی تاکید کرد؛ وی در این چارچوب بر ضرورت توقف تجاوزات به نوار غزه، امداد رسانی به مردم فلسطین که با زشت‌ترین اشکال تجاوز روبرو هستند و اعطای حقوق کامل مشروع به رنج انسانی آن‌ها تاکید کرد.

تاکید نخست وزیر عراق بر تقویت همکاری‌های قضایی بین عراق و ایران در زمینه مقابله با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر 
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۶:۴۹

محمد شیاع‌السودانی، نخست وزیر عراق گفت: در دیدار با هیئت عالی قضایی ایران روابط دوجانبه بین دو کشور همسایه، هماهنگی مشترک در پرونده‌های مختلف و موضوع‌های مورد علاقه مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر نقش محوری عراق در پیشبرد گفت‌وگو در منطقه که به شکل سازنده ای بر منافع عراق، کشورهای همسایه و ثبات منطقه تاثیر دارد، تاکید شد.

نخست وزیر عراق بر تقویت همکاری های قضایی بین عراق و ایران در زمینه مقابله با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد و ضمن اشاره به وضعیت کنونی غزه و تداوم جنایت‌های وحشیانه مقام‌های اشغالگر علیه غیرنظامیان این منطقه بر ضرورت هماهنگی بین کشورهای جهان اسلام و منطقه برای اعمال فشار جهت توقف جنگ و نجات مردم فلسطین از نسل‌کشی که در معرض آن قرار گرفته‌اند و کمک به آن‌ها در تعیین سرنوشتشان تاکید کرد.

المندلاوی: در هفته‌های آینده شاهد قانون‌گذاری برای پایان دادن حضور آمریکایی‌ها در عراق خواهیم بود
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۶:۴۸

محسن المندلاوی سرپرست مجلس نمایندگان عراق با تاکید بر اینکه حملات مکرر آمریکا به اماکن و شخصیت‌های عراقی مغایر با قوانین بین‌المللی است ابراز تمایل مجلس نمایندگان عراق بر اجرای تصمیم قبلی خود درباره خروج نیرو‌های خارجی از عراق خبر داد.

وی با بیان اینکه در دوره آتی شاهد تصویب قانونی برای پایان کامل حضور نظامیان آمریکایی در عراق خواهیم بود، تصریح کرد: عراق کشوری قدرتمند است و نیازی به نیرو‌های خارجی برای محافظت از خود ندارد.

المندلاوی هچنین از مجالس عربی و اسلامی خواست تا قوانینی را جهت جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی و کشور‌های حامی آن وضع کنند.

سرپرست مجلس نمایندگان عراق همچنین تاکید کرد: قوه مقننه عراق خواستار تقویت روابط با همه کشور‌های منطقه و همسایه است؛ ضمن اینکه به همکاری و همگرایی با مقام‌های اجرایی و قضایی عراق با این کشور‌ها اعتقاد دارد و از توافق‌ها و معاهدات بین دو کشور در زمینه همکاری‌های قضایی و حقوقی بین مقام‌های قضایی دو کشور حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با رئیس‌جمهورعراق: ایران از گذشته حامی و پشتیبان استقرار و تثبیت و تحکیم امنیت در عراق بوده است و این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها همچنان با قوت ادامه دارد
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۵:۲۰

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز از سفر خود به عراق با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای:ضروری است همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق حول محور مقولات امنیتی در راستای تثبیت و تحکیم امنیت دو کشور اجرایی شوند/ پارلمان‌های دو کشور می‌توانند در امر افزایش حمایت‌ها از مردم فلسطین پیشقدم شوند

رئیس قوه قضاییه کشورمان در این دیدار ضمن اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و امنیت عراق، اظهار کرد: ایران از گذشته حامی و پشتیبان استقرار و تثبیت و تحکیم امنیت در عراق بوده است و این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها همچنان با قوت ادامه دارد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: گسترش همکاری‌ها و همگرایی‌های ایران و عراق به عنوان دو بازیگر مهم، پیرامون مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی، اثرات سودمند و نافعی برای هر دو کشور و سراسر منطقه به همراه دارد.

رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: افزایش رفت‌وآمد‌های هیئت‌های سیاسی و پارلمانی و قضایی و اقتصادی میان دو کشور ایران و عراق و انعقاد توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف میان دو کشور، واجد اثرات راهبردی و متضمن منافع دو ملت می‌باشد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در راستای تسهیل امور زُوار عتبات عالیات، توافقات خوبی میان ایران و عراق منعقد شده است که باید نسبت به اجرای تمام و کمال مفاد این توافقات و به طور کلی کلیه توافقات منعقده میان دو کشور اهتمام داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: معتقدیم امنیت ایران و عراق به هم پیوند خورده است؛ فلذا باید هر چه منسجم‌تر توافقات امنیتی منعقده را به پیش ببریم و از این طریق توطئه‌های دشمنان برای تهدید و تحدید امنیت دو کشور ایران و عراق را خنثی گردانیم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: به هیچ‌وجه نباید اجازه کوچکترین مانور و عرض‌اندامی را به گروهک‌های تروریستی دهیم و باید هوشیار باشیم و بدانیم که این گروهک‌ها برای تهدید امنیت دو کشور ایران و عراق مأموریت‌های مشخصی از جانب دشمنان و مستکبران دارند. 

رئیس عدلیه افزود: در همین جا باید از شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس یاد کنیم که به حق، سرداران مبارزه با تروریسم در منطقه نام گرفته‌اند و به دست یک رژیم تروریستی و تروریست‌پرور به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با قدردانی از مواضع مطلوب و قوی دولت و ملت عراق در قبال جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار کرد: باید قوا و ظرفیت‌های کشور‌های اسلامی را برای متوقف کردن ماشین جنگی و کشتار صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه بسیج کنیم و در این عرصه، همکاری‌های دو کشور ایران و عراق می‌تواند مثمرثمر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با سرپرست و برخی نمایندگان مجلس عراق:پارلمان‌های ایران و عراق می‌توانند در امر «افزایش حمایت‌ها از مردم فلسطین» و همچنین «کوتاه کردن دست اجانب از کشورهای اسلامی»، پیشقدم شوند
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۴:۲۵

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز از سفر خود به عراق با «محسن المندلاوی» سرپرست مجلس نمایندگان این کشور و تعدادی از اعضاء و رؤسای فراکسیون‌های پارلمان عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه کشورمان در این دیدار ضمن اشاره به تحقق بالاترین سطح ارتباط میان ایران و عراق در عصر حاضر، اظهار کرد: امروز ارتباط ایران و عراق در بیشترین و و بالاترین سطح طی سنوات اخیر است؛ آرزوی ما سربلندی و امنیت و پیشرفت عراق در همه حوزه‌ها است؛ ما معتقدیم که امنیت و سعادت دو کشور ایران و عراق به هم گره خورده است و ما همچنان در کنار مردم عراق خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای:ضروری است همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق حول محور مقولات امنیتی در راستای تثبیت و تحکیم امنیت دو کشور اجرایی شوند/ ایران و عراق درصدد ایجاد امنیت پایدار برای یکدیگر هستند

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: قلب‌های ایرانیان به سبب وجود مضاجع شریف آل‌الله و اعتباب مقدسه، در عراق است و همین امر یک ظرفیت و بستر بزرگ برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات و ارتباطات میان ایران و عراق می‌باشد.

رئیس عدلیه با اشاره به مصوبه پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور، گفت: همانطور که شما اعضای پارلمان عراق تاکید دارید، این کشور می‌تواند روی پای خود بایستد و نیازی به حضور بیگانگان وجود ندارد؛ امیدواریم با مصوبه پارلمان عراق و اقدامات حاکمیت این کشور، دست اجانب از عراق کوتاه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت گسترش تعاملات پارلمانی میان همه کشور‌های اسلامی، گفت: همکاری‌ها و تعاملات پارلمانی ایران و عراق در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما ضرورت دارد سطح این تعاملات افزایش یابد و مجالس دو کشور با انتقال تجربیات در وضع و اصلاح قوانین، بتوانند مصوباتی مترقی و متناسب با زمان حال داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز ایران و عراق در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی حرف برای گفتن دارند و کلام آن‌ها نافذ است؛ در همین راستا پارلمان‌های دو کشور نیز باید ارتباطات خود را بسط دهند تا هم در موضع‌گیری‌ها پیرامون مسائل مختلف منطقه‌ای هماهنگ‌تر عمل شود و هم انتقال تجربیات برای وضع و اصلاح قوانین متناسب با زمان، میان دو کشور تسهیل و تسریع گردد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: امروز پارلمان‌های ایران و عراق می‌توانند در امر «افزایش حمایت‌ها از مردم فلسطین» و همچنین «کوتاه کردن دست اجانب از کشور‌های اسلامی»، پیشقدم شوند و در این دو مقوله مهم همکاری و تعامل داشته باشند و در این مقولات به وضع قوانین مترقی و اثرگذار بپردازند.

رئیس عدلیه بیان داشت: امروز شاهد جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه هستیم؛ این جنایت‌ها با پشتیبانی آمریکا و برخی دوّل غربی صورت می‌گیرد لذا نیاز به وضع قوانین و جرم‌انگاری مشخص و تخصصی برخی از اقدامات صهیونیست‌هاست تا از این طریق بستر تعقیب و محاکمه عناصر جنایتکار در منطقه فراهم آید؛ در این حوزه نیز پارلمان‌های دو کشور ایران و عراق می‌توانند پیشقدم و طلایه‌دار باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: مواضع ایران و عراق در قضیه فلسطین، قوی و شفاف است، اما این امر کفایت نمی‌کند و ضرورت دارد سایر کشور‌های اسلامی را به وضع قوانین قاطع در حوزه مقابله با تجاوزات به سرزمین‌ها و بلاد اسلامی ترغیب کنیم و در راستای قطع کامل مراودات سیاسی و اقتصادی کلیه کشور‌های اسلامی با صهیونیست‌ها، تدابیر مشخصی را اتخاذ نماییم؛ بدون تردید این مقوله نیز بستری برای گسترش تعاملات پارلمانی میان ایران و عراق است.

رئیس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: امروزه ابزار‌های ارتکاب جرم و روش‌های پیشگیری از وقوع جرم و تعقیب متهمین متفاوت از گذشته است؛ لذا نیاز است قوانین این حوزه را مورد بازنگری قرار دهیم و نسبت به به‌روزرسانی آن‌ها اهتمام داشته باشیم؛ در این عرصه نیز مجالس ایران و عراق می‌توانند تعامل و همکاری داشته باشند.

در دیدار با نخست‌وزیر عراق مطرح شد؛ قدردانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از مواضع مطلوب و قوی دولت و ملت عراق در حمایت از مردم غزه و تاکید بر لزوم افزایش فشارهای سیاسی دنیای اسلام به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۲:۱۲

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز از سفر خود به عراق، با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس قوه قضاییه کشورمان در این دیدار با قدردانی از مواضع مطلوب و قوی دولت و ملت عراق در حمایت از مردم غزه، بر لزوم افزایش فشار‌های سیاسی دنیای اسلام به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه تأکید کرد و گفت: همه جهان اسلام باید علیه ماشین جنگی صهیونیست‌ها به پا خیزد و ضروری است همه اهرم‌ها را برای توقف کشتار سبعانه و کور صهیونیست‌ها در غزه فعال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای:ضروری است همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق حول محور مقولات امنیتی در راستای تثبیت و تحکیم امنیت دو کشور اجرایی شوند/ ایران و عراق درصدد ایجاد امنیت پایدار برای یکدیگر هستند

رئیس دستگاه قضا در ادامه این دیدار، با اشاره به مشترکات فراوان دو ملت ایران و عراق و حجم بالای مناسبات و توافقات در حوزه‌های مختلف میان طرفین، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی ثبات و امنیت و توسعه در عراق است و در زمینه‌های مختلف آماده کمک به این کشور برای غلبه بر مسائل و مشکلات می‌باشد.

رئیس عدلیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان تحکیم و توسعه روابط با عراق در تمامی حوزه‌ها است و از هرگونه ابتکاری برای افزایش سطح روابط دو طرف، استقبال خواهد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین بر ضرورت اجرای کامل توافقات امنیتی میان ایران و عراق و مقابله همه‌جانبه با تروریست‌هایی که از جانب دشمنان دو ملت ایران و عراق برای تهدید و تحدید امنیت دو کشور مأموریت یافته‌اند، تاکید کرد. 

رئیس قوه قضاییه در این دیدار از مهمان‌نوازی و اقدامات دولت عراق در رابطه با رفاه و تسهیل امور زُوار اَعتاب مقدسه بویژه در ایام اربعین، قددرانی به عمل آورد. 

همچنین در این دیدار، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق طی سخنانی ضمن اشاره به حمایت اصولی و مستمر جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین، گفت: ما از حمایت‌های مستمر رهبری و رئیس جمهور ایران از دولت و ملت عراق قدردانی می‌کنیم.

وی با اشاره به آمادگی کشور عراق برای توسعه و تقویت روابط با ایران در تمامی زمینه‌ها، به تشریح برخی اقدامات صورت‌گرفته درخصوص پروژه‌های در دست اجرا میان دو کشور پرداخت. 
نخست‌وزیر عراق همچنین گفت: امنیت ایران، امنیت عراق است و اجازه نمی‌دهیم اقدامی علیه امنیت ایران از درون عراق انجام شود.

وی همچنین بر ضرورت افزایش هماهنگی دو کشور ایران و عراق و سایر کشور‌های حامی فلسطین در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و حقوق بشری تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با رئیس شورای‌عالی قضایی عراق:امروز اثرات همکاری‌ها و تعاملات دو کشور ایران و عراق در عرصه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در حال نمایان شدن است
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۱:۴۷

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز از سفر خود به عراق، با «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه کشورمان در این دیدار با اشاره به گستره وسیع همکاری‌های ایران و عراق در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: امروز اثرات همکاری‌ها و تعاملات دو کشور ایران و عراق در عرصه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در حال نمایان شدن است؛ البته ایران و عراق به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه باید به همکاری‌های همه‌جانبه خود در حوزه‌های مختلف، توسعه و تعمیق بخشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: ما پیشرفت، امنیت و سعادت مردم عراق را پیشرفت، امنیت و سعادت مردم خودمان در ایران تلقی می‌کنیم/ ایران و عراق درصدد ایجاد امنیت پایدار برای یکدیگر هستند

قاضی‌القضات بیان داشت: به سبب ارتباطات وثیق میان ایران و عراق و حجم بالای توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقده میان طرفین حول محور موضوعات گوناگون، من اولین سفر خارجی‌ام را در منصب ریاست دستگاه قضا جمهوری اسلامی ایران، کشور عراق تعیین کردم و بر پیگیری و عملیاتی شدن کامل توافقات و تفاهمات با عراق که کشور دوست و همسایه است، تاکید و اهتمام دارم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقده میران ایران و عراق در زمینه مسائل حقوقی و قضایی، گفت: خوشبختانه توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های قابل‌توجهی میران ایران و عراق در زمینه مسائل حقوقی و قضایی منعقد شده است؛ همت ما باید معطوف به اجرایی شدن تمام و کمال مفاد این توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها و همچنین توسعه و بسط آن‌ها باشد؛ ما در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را داریم که توافقنامه‌های جدیدی را با عنایت به مسائل روز و مستحدثه با طرف عراقی منعقد کنیم.

رئیس عدلیه با تبیین و تشریح اهمیت مقوله «امنیت» برای هر دو کشور ایران و عراق، گفت: ضروری است همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق حول محور مقولات امنیتی در راستای تثبیت و تحکیم امنیت دو کشور، گسترش یابد و توافقنامه‌های امنیتی منعقده میان طرفین، بصورت تمام و کمال اجرایی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به توافقات ایران و عراق پیرامون استرداد مجرمین، گفت: هم در طرف ایرانی و هم در طرف عراقی باید سازوکاری بوجود آوریم که خانواده‌های اتباعی که در یکی از این دو کشور مرتکب جرم و تخلف می‌شوند، متحمل آسیب و ضرر نشوند و همچنین زمینه‌های اصلاح این افرادِ مجرم و متخلف به سرعت فراهم آید. البته من به هیچ وجه از فرد متخلف و مجرم دفاع نمی‌کنم و معتقد به مجازات چنین افرادی در چارچوب موازین شرعی و قانونی هستم؛ اما تاکید دارم که تا حد امکان خانواده‌های آنان نباید بواسطه جرم یا تخلف یکی از اعضایشان، در مضیقه و تنگنا قرار گیرند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به برخی مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی، گفت: باید مشکلات و مسائل تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی را با تشکیل کارگروه‎‌هایی تخصصی و حقوقی، مرتفع کنیم.

رئیس دستگاه قضا بر تعیین‌تکلیف هر چه سریعتر پرونده ترور ناجوانمردانه سرداران محور مقاومت در فرودگاه بغداد نیز تاکید کرد و گفت: پرونده ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس و همرزمان‌شان در فرودگاه بغداد به دست تروریست‌های آمریکایی باید هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود و این پرونده به مثابه مَحک و آزمونی است که دو کشور ایران و عراق با سربلندی در آن می‌توانند به تمامی اشرار و تروریست‌های عالم به اثبات برسانند که در محاکمه و مجازات و کیفر اشقیاء، جدی و استوار و ثابت قدم هستند.

رئیس عدلیه بیان داشت: علاوه بر پرونده فوق‌الذکر، درخصوص سایر پرونده‌های مرتبط با موضوعات امنیتی از جمله پرونده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) نیز باید سرعت‌عمل و جدیت بیشتری به خرج داد؛ قاطعیت و سرعت‌عمل در رسیدگی به پرونده گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین، جدیت و اهتمام دو کشور ایران و عراق در امر مبارزه همه‌جانبه با تروریسم را در سطح جهان به اثبات می‌رساند.

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز طی سخنانی در این دیدار با بیان اینکه رابطه دو ملت ایران و عراق یک رابطه تاریخی است، گفت: در هم آمیخته شدن خون‌های مردم ایران و عراق در راه مبارزه با تروریسم داعشی، تجسم عینی رابطه دیرینه و تاریخی دو ملت ایران و عراق است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بهترین حامی برای روند‌ها و فرآیند‌های سیاسی کشور عراق بوده و امیدواریم که این رابطه مثبت همچنان پایدار باقی بماند.

زیدان با بیان اینکه امیدواریم دستگاه‌های قضایی ایران و عراق بتوانند همکاری‌های مثبت و سازنده خود را در حوزه‌های مختلف، همچنان ارتقاء ببخشند، گفت: سفر‌های هیئت‌های عالی قضایی ایران و عراق به کشور‌های یکدیگر، گامی مهم در راستای ارتقاء سطح همکاری‌های قضایی دو کشور محسوب می‌شود و امروز شاهد نتایج مثبت این سفر‌ها هستیم.

رئیس شورای عالی قضایی عراق تصریح کرد: امیدوار هستیم و تلاش می‌کنیم که توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم موجود میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق، به سرعت اجرایی شوند.

شایان ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از دیدار با رئیس شورای عالی قضایی عراق، طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از آقای «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق قدردانی می‌کنم که برای امنیت عراق و ایران و همچنین توسعه و تعمیق ارتباطات دوجانبه این دو کشور، هم در حوزه‌های قضایی و هم در حوزه‌های غیرقضایی، نهایت تلاش خود را به کار می‌برند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم موجود میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق گفت: در نشست امروز بر تکمیل و اجرایی‌شدن توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم موجود میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق، تاکید شد.

رئیس قوه قضاییه گفت: همچنین در نشست با رئیس و مسئولان شورای عالی قضایی عراق، بر ضرورت تسریع در حل‌وفصل مشکلات تجار ایرانی حاضر در عراق و همچنین تجار عراقی فعال در ایران تاکید شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: پرونده ترور شهیدان سلیمانی، المهندس و همراهان آن‌ها به طور قطع از طرف دستگاه‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران و عراق در حال پیگیری است و امیدواریم این پرونده هرچه زودتر به نتیجه برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای حرم امامین کاظمین را زیارت کرد
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۸:۰۳

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که ظهر روز گذشته در راس هیئت عالی‌رتبه قضایی و‌ در پاسخ به دعوت رسمی رئیس شورای عالی قضایی عراق، وارد بغداد پایتخت عراق شده بود، شب گذشته عازم شهر کاظمین شد و حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) را زیارت کرد. 

حضور رئیس قوه قضاییه در یادمان محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: ایران و عراق درصدد ایجاد امنیت پایدار برای یکدیگر هستند

رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به حرمین مطهر امامین کاظمین، مورد استقبال مردمی قرار گرفت و با تعدادی از زائران حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) نیز به گفتگوی صمیمانه پرداخت.

‌حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را در هنگام زیارت حرم مطهر امامین کاظمین، «آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و «لیث جبر حمزه» رئیس سازمان اشراف قضایی عراق، همراهی می‌کردند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با اعضای «چهارچوب هماهنگی عراق»:ما پیشرفت و امنیت و سعادت مردم عراق را پیشرفت و امنیت و سعادت مردم خودمان در ایران تلقی می‌کنیم
۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۸:۰۰

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در دومین برنامه از سفرش به عراق، با اعضای «چهارچوب هماهنگی عراق» که مجموعه‌ای از احزاب سیاسی شیعی در این کشور است، دیدار کرد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در این مراسم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: توفیقاتی که ما امروز در ایران اسلامی و شما در عراق در راستای حفظ استقلال و تقویت حاکمیت ملی و تثبیت و تحکیم امنیت کسب کرده‌ایم و همچنین پیشرفت‌هایی که در سایر شؤون و ساحت‌ها در دو کشور رقم خورده است، در نتیجه عمل به آموزه‌های دینی و استقامت و پایداری در مسیر حق می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای:ما پیشرفت و امنیت و سعادت مردم عراق را پیشرفت و امنیت و سعادت مردم خودمان در ایران تلقی می‌کنیم/ ایران و عراق درصدد ایجاد امنیت پایدار برای یکدیگر هستند

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تبیین و تشریح ابعاد شخصیت الهی امام راحل بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که با نهضت و قیام خود، زمینه‌ساز بیداری ملت‌های تحت استعمار و استکبار شد، گفت: بسیاری از شما شخصیت‌های سیاسی عراقی به خاطر دارید که وقتی امام خمینی(ره) از نجف اشرف تشریف بردند و بعد از مدت کوتاهی به ایران بازگشتند، هیچکس باور نداشت که یک روحانی تحصیل‌کرده در قم و نجف با دستان خالی و بدون تشکیلات سیاسی و حزبی و بدون اتکا بتواند بر قدرت‌های شرقی و غربی بر یک حکومت مستظهر به حمایت‌های مستکبران و قلدران جهانی فائق آید.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: مردم در ایران با پیروی از آموزه‌های دینی و با رهبری یک شخصیت الهی به نام حضرت امام خمینی(ره) و با وحدت و اتحاد خود توانستند یک شبه‌معجزه را در قرن حاضر رقم بزنند و امروز پیروزی‌هایی که در عراق به دست آمده نیز بر همین مبناست؛ وحدت و اتحاد گروه‌های عراقی و تبعیت آنها از مراجع عظام تقلید و کمک خیرخواهانه آنها به مردم عراق در جهت توسعه و پیشرفت، زمینه‌ساز غلبه بر مشکلات است.

رئیس عدلیه با اشاره به تحرکات سیاسی هوشمندانه تشکیلات شیعی «چهارچوب هماهنگی» در جهت حفظ استقلال و حاکمیت ملی و امنیت عراق، بیان داشت: باید از تشکیلات «چهارچوب هماهنگی» که در برهه‌های حساس توانسته به نفع امنیت عراق و امنیت منطقه، ایفای نقش فعال و مؤثر داشته باشد قدردانی کنم؛ امروز هم وظیفه سنگینی بر عهده این تشکیلات است و امیدواریم این جریان سیاسی بتواند مسیر را همچنان با قدرت طی کند و امنیت وحدت و یکپارچگی را در عراق حفظ کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به تشریح توطئه‌ها و دسایس پیچیده دشمنان برای تهدید و تحدید امنیت منطقه پرداخت و گفت:همه می‌دانیم که دشمن بیکار ننشسته و دست از توطئه و شیطنت خود برنداشته است؛ بدون تردید یکی از دشمن‌های آشکار ما شیطان بزرگ امریکا و رژیم صهیونیستی است؛ آنها علیه کشورهای اسلامی از جمله ایران و عراق اقدامات خبیثانه‌ای انجام می‌دهند؛ لذا امروز بیش از گذشته نیاز به وحدت و همکاری دو کشور وجود دارد و انشاءالله از ظرفیت‌های دو کشور در راستای تحقق امنیت صد درصدی و رفع مشکلات به نفع کل جهان اسلام استفاده کنیم.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: ما پیشرفت و امنیت و سعادت مردم عراق را پیشرفت و امنیت و سعادت مردم خودمان در ایران تلقی می‌کنیم.

رئیس دستگاه قضا، گریزی نیز به جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و تحرکات اخیر صهیونیست‌ها در منطقه رفح زد و بیان داشت:امروز ما در ایران و عراق نه تنها در امور کشور خود مسئولیم بلکه در برابر جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه نیز مسئولیت داریم و من از شما شخصیت‌های سیاسی عراق قدردانی می‌کنم که هم در ماجرای هتک حرمت قرآن کریم و هم در ماجرای جنایات سبعانه رژیم اشغالگر، مواضع شایسته‌ای اتخاذ کردید.حقیقتاً عراق در این ماجراها خوش درخشید و امیدواریم همه کشورهای اسلامی مانند ایران و عراق در این حوزه‌ها عمل کنند و روزی برسد که دست همه اجانب از کشورهای اسلامی کوتاه شود.

رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: باید از همه شهدایی که در ایران و عراق برای نجات مردم از یوغ ستمگران داخلی و خارجی مجاهدت و ایثارگری کردند یاد کنیم؛ به ویژه شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که به دست تروریست‌های آمریکایی به شهادت رسیدند و از خداوند متعال علو درجات آنها را مسئلت داریم و به ویژه یاد می‌کنیم از شهدای مکرم بیت حکیم ؛ بدون تردید پیروزی‌هایی که امروز در راستای تحکیم امنیت ایران و عراق به دست آمده است در نتیجه مجاهدت‌های این شهیدان والامقام است.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق (جنبش الحکمه) و از شخصیت‌های محوری و اصلی در چهارچوب هماهنگی عراق، به تبیین و تشریح فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور عراق پرداخت و گفت: ما امروز در عراق توانسته‌ایم بر چالش‌های امنیتی، اجتماعی، سیاسی و توسعه‌ای، غلبه پیدا کنیم و از تنگنا خارج شویم.

وی‌افزود: در حال حاضر، سازندگی و آبادانی در عراق، با پیشرفت و سرعت قابل توجهی در حال انجام است و باید گفت که نخست وزیر جناب آقای محمد شیاع السودانی، نقش قابل توجهی در این پیشرفت داشته‌ است؛ ایشان از حمایت چهارچوب هماهنگی نیز برخوردار است؛ امروز بعد از سال‌ها می‌بینیم که مردم عراق از حجم خدماتی که به آنها ارائه می‌شود رضایتمند هستند و تاثیر این موضوع را در انتخابات محلی که اخیراً برگزار شد مشاهده کردیم.

ایران و عراق درصدد ایجاد «امنیت پایدار» برای یکدیگر هستند
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۲۰:۴۰

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در نخستین برنامه از سفرش به عراق، امروز سه‌شنبه (۲۴ بهمن) طی مراسمی با جمعی از ایرانیان مقیم عراق، دیدار و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این مراسم ضمن تبریک سوم شعبان سالروز ولادت باسعادت سرور و سالار شهیدان و اسوه آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: زیارت امام حسین (ع) یکی از شاخص‌ترین و ارزنده‌ترین اعمال عبادی است؛ روایاتی وجود دارد که طبق آن‌ها دعا در زیر قبّه و گنبد امام حسین (ع) مستجاب است. شما ایرانیان که توفیق حضور و اقامت در عراق را دارید، این مزیت را قدر بدانید و از برکات همجواری با مضاجع شریف آل‌الله، پیوسته و مستمراً مستفیض شوید. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلاتی که از سوی ایرانیان مقیم عراق در جریان این نشست مطرح شد، گفت: من برای رفع مسائل و مشکلات شما ایرانیان مقیم عراق، چهار راهکار را ارائه می‌دهم؛ نخست آنکه این مسائل و مشکلات را در شورا‌های عالی و مجامعی که به عنوان رئیس قوه قضاییه در آن‌ها عضویت دارم، به فراخور مرتبط بودن، طرح می‌نمایم؛ دوم آنکه کارگروه و کمیته مشترکی را با نمایندگانی از شما ایجاد کنیم و در جهت رفع این مشکلات گام برداریم؛ سوم آنکه سفارت ایران در عراق و یا رایزنی فرهنگی ایران در این کشور نماینده‌ای را برای رفع مشکلات شما به ایران بفرستد و چهارم آنکه خودِ من به عنوان رئیس قوه قضاییه فرد حقوقدانی را مسئول احصاء و اولویت‌بندی و رفع مسائل و مشکلات شما کنم. علی‌ایحال ظرف ۲ الی ۳ ماه باید کار‌های کارشناسی این راهکار‌ها صورت گیرد و راهکار‌ها در مدار عملیاتی شدن قرار گیرند.

حضور رئیس قوه قضاییه در یادمان محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: نسبت به اجرایی شدن وعده‌ای که به شما می‌دهم، مقیّد هستم؛ نباید به گونه‌ای باشد که پس از گذشت ۶ ماه، شما بگویید رئیس قوه قضاییه کشورمان به عراق آمد و نشست و دیداری برگزار شد، اما هیچکدام از راهکار‌ها برای رفع مسائل عملیاتی نشد. 

راهکارهای رئیس قوه قضاییه برای حل مشکلات ایرانیان مقیم عراق

ایران و عراق نسبت به ایجاد امنیت پایدار برای یکدیگر مصمم هستند 

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله «امنیت» و تاثیری که این مقوله بر سایر شؤون و ساحت‌های زندگی بشری دارد، گفت: «امنیت» مقوله بسیار مهمی است اگر امنیت نباشد، اقتصاد و فرهنگ هم ضربه خواهند خورد؛ امروز ایران و عراق درصدد هستند برای یکدیگر «امنیت پایدار» ایجاد کنند و در این مسیر قدم به قدم جلو می‌روند؛ باید توجه داشت که امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است چرا که عراق بیشترین و طولانی‌ترین مرز را با ما دارد. 

قاضی‌القضات مقوله «فرهنگ» را هم از جمله مقولات بسیار مهم و اثرگذار در زیست بشری دانست و گفت: «فرهنگ» باید در همه موضوعات و مقولات جریان و سَریان داشته باشد؛ نباید «فرهنگ» را در هیچ مقوله‌ای نادیده گرفت؛ حتی اگر می‌خواهیم امنیت پایدار داشته باشیم و امنیت خود را تحکیم کنیم نیز باید به مقوله «فرهنگ» اهتمام و توجه بسیار داشته باشیم. 

دشمن تلاش می‌کند ایران و عراق از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده نکنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تبیین و تشریح اهمیت مقوله «اقتصاد» و ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور ایران و عراق، بیان داشت: امروز تلاش دشمنان معطوف به آن است که ظرفیت‌های اقتصادی بالای دو کشور ایران و عراق و تعاملات اقتصادی دو کشور، برجسته و شکوفا نشود؛ دشمنان برای ضربه زدن به پیشرفت‌های علمی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق در طول سال‌های اخیر اقدامات شرارت‌آمیز و توطئه‌گرانه بسیاری را تدارک دیدند و حربه‌هایی نظیر ترور دانشمندان و یا آسیب رساندن به زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار دادند؛ البته ملت ایران بواسطه بهره‌مندی از نعمت رهبری بصیر و حکیم و مردم‌مدار، امروز روی پای خود ایستاده است و عزت و اقتدار فراوان دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: مقام معظم رهبری بر حل مسائل اقتصادی تاکیدات فراوانی دارند و جهت‌گیری‌های ایشان در شعار‌های سال نیز مؤید این امر است؛ ما در داخل بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بر حمایت از فعالان بخش خصوصی که درصدد فعالیت سالم و مولّد اقتصادی هستند متمرکز شده‌ایم و درصدد رفع موانع تولید و کسب و کار هستیم. 

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به انعقاد توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق، اظهار کرد: ما چهار توافقنامه حقوقی و قضایی و چندین یادداشت تفاهم با عراق منعقد کرده‌ایم و پیگیر هستیم که این توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها به صورت تمام و کمال عملیاتی شوند؛ البته پس از سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به ایران نیز، کمیته‌های تشکیل شده میان دو کشور در زمینه‌های حقوقی و قضایی فعال‌تر شده‌اند.

رئیس عدلیه در ادامه به تبیین و تشریح نقش برجسته شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت برای دو ملت ایران و عراق و سراسر منطقه، پرداخت و یاد و خاطره این دو سردار شهید محور مقاومت و همرزمان‌شان را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین ضمن اشاره به نقش نیرو‌های حشدالشعبی در تأمین امنیت و اقتدار برای ملت عراق، از مواضع مطلوب مردم و دولت عراق در بزنگاه‌هایی نظیر «هتک حرمت قرآن کریم» و «جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه» تقدیر کرد و مهمان‌نوازی عراقی‌ها در پذیرایی و استقبال از زوار اربعین را ستود. 

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی سخنانی با بیان اینکه امروز کشور عراق با عبور از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است، گفت: در سیاست خارجی دولت سیزدهم، توسعه روابط با همسایگان به ویژه کشور عراق در اولویت قرار دارد.

حضور رئیس قوه قضاییه در یادمان محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است


وی با بیان اینکه ایرانیان در عمده استان‌های عراق حضور دارند و زندگی می‌کنند، اما این حضور در استان‌های بغداد، نجف، کربلا، واسط و صلاح‌الدین به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست، گفت: سالانه ۸ میلیون زائر و مسافر ایرانی و عراقی بین دو کشور در رفت‌و‌آمد هستند که این موضوع، درهم تنیدگی فرهنگ مردم دو کشور را نشان می‌دهد.

آل‌صادق با بیان اینکه تبادلات خارجی ایران و عراق در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، ۳۳ درصد افزایش را نسبت به ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌دهد، گفت: مقصد ۲۳ تا ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران، کشور عراق است.

خانم «عرب‌زاده» مسئول امور ایرانیان در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز طی سخنانی به بیان برخی خدمات ارائه شده از سوی این رایزنی فرهنگی به ایرانیان مقیم عراق در حوزه‌های ارائه تسهیلات و امور فرهنگی پرداخت.

اگر قولی دادم از من مطالبه کنید

وی همچنین برخی از مشکلات ایرانیان مقیم عراق از جمله تسهیل و تسریع در صدور کارت ملی و شناسنامه ایرانیان مقیم عراق را مطرح کرد و از رئیس دستگاه قضا خواست در راستای رفع این مشکلات، اقدامات مقتضی را انجام دهد.

«ساداتی‌فر» سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی نیز در این نشست صمیمی به طرح مطالبی در رابطه با موضوعاتی نظیر حق الارث بانوان ایرانی مقیم عراق، بیمه زائرین ایرانی عتبات عالیات و انتقال محکومین بین دو کشور پرداخت.

«قائدی» به نمایندگی از مدیران شرکت‌های فعال ایرانی حاضر در عراق، به بیان برخی از مشکلات و مسائل بیش از ۴۰ شرکت ایرانی حاضر در عراق پرداخت و بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم و انجام اقدامات مقتضی از سوی مسئولان کشورمان در راستای افزایش سهم ایران در بازار عراق تاکید کرد.

وی افزود: تقاضای ما از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آن است که نظامات قضایی برای شرکت‌های ایرانی فعال در کشور عراق شفاف شوند و یک کمیته تخصصی متولی انجام این امر شود.

قائدی عنوان کرد: ضرورت دارد مسئولان و مقامات کشورمان، با حمایت از تجار، بازرگانان و شرکت‌های ایرانی فعال در عراق، این ذهنیت را در میان مردم و
مسئولان عراقی تقویت کنند که «محصول ایرانی یک محصول باکیفیت است».

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جمع خبرنگاران حاضر در یادمان محل شهادت شهید سلیمانی:این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۱۶:۰۸

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از استقبال رسمی مقامات شورای عالی قضایی عراق در فرودگاه بغداد، در یادمان محل شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آن‌ها در مسیر فرودگاه بغداد حضور یافت و به مقام شامخ این شهیدان والامقام ادای احترام کرد. 

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران سپس طی سخنانی در جمع خبرنگاران عراقی و ایرانیِ حاضر در یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آن‌ها گفت: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است. 

رئیس دستگاه قضا گفت: چه کسانی در جنایتِ به شهادت رساندن شهید سلیمانی و شهید المهندس، دو سردار بزرگ و دو مجاهد اسلام و یاران و همرزمان آنها، نقش داشتند؟ جرم این شهیدان چه بود که اینگونه به شهادت رسیدند و قطعه قطعه شدند؟ 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: سرداران عزیز سلیمانی و المهندس و همراهان و همرزمان آن‌ها برای مبارزه با تروریسم و دفاع از اسلام، کشور و ملت‌های مظلوم به شهادت رسیدند؛ آن‌ها عمر خود را در راه مبارزه با مستکبرین و خدمت به مردم و کشور صرف کردند و امروز نزد خداوند متعال زنده هستند و روزی می‌خورند. 

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: از خداوند بزرگ مسألت داریم به همه ما توفیق دهد که در راه دفاع از اسلام و خدمت به مسلمین و مقابله با مستکبرین خدمت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر به عراق، مقوله مربوط به تروریسم و ترویست‌هاست و در همین راستا، روند رسیدگی به پرونده جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد که به ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان این سرداران محور مقاومت انجامید، مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

 
 
حضور رئیس قوه قضاییه در یادمان محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای وارد بغداد شد/ حضور رئیس قوه قضاییه در یادمان محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۱۵:۵۵

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه مقامات قضایی کشورمان در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه  ۲۴ بهمن) وارد بغداد پایتخت کشور عراق شد و مورد استقبال رسمی «قاضی زیون» معاون اول شورای عالی قضایی عراق و سایر مقامات عالی قضایی این کشور قرار گرفت.

حضور رئیس قوه قضاییه در یادمان محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه، سپس در یادمان محل شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، «حاج ابومهدی المهندس» و همرزمانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد حضور یافتند و یاد و خاطره این شهیدان عزیز را گرامی داشتند.

شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» به همراه ۸ نفر دیگر از همرزمان‌شان بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد، در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین آمریکا و با شلیک راکت از پهپاد‌های ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

در جریان سفر رئیس قوه قضاییه و مقامات قضایی عالیرتبه کشورمان به عراق، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضایی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت. دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضایی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همرزمانشان به دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم و ملاقات با مقامات سیاسی دولت عراق از جمله «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، از جمله برنامه‌های کاری سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق است. 

گفتنی است در جریان این سفر، «صارمی» رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، «رحیمی» وزیر دادگستری، «غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین «داودی مازندرانی» رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات، حجت‌الاسلام والمسلمین «عبداللهی» رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، «سراج» معاون سیاسی دستگاه قضا، «شاهرخیان» معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه، «علی‌بک» مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و «رشیدی» دادیار دادسرای دیوان‌عالی کشور و مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی، حقوقی و قضایی، رئیس قوه قضاییه را همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *