امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و جهاددانشگاهی

10:12 - 17 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۵۳۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و جهاددانشگاهی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه با رییس جهاددانشگاهی به همکاری این دو مجموعه و استفاده از ظرفیت‌های این نهاد درزمینه شناسایی استراتژی‌های دشمن و رفع تهدیدات مبتنی بر علم و فناوری، اقلیمی، بیولوژیکی و... تأکید کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایداری ملی، در مراسمی با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی در دفتر مرکزی این نهاد، تفاهم‌نامه همکاری بین این دو مجموعه به امضا رسید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست بابیان اینکه مأموریت اصلی این سازمان، شناسایی، کنترل و مدیریت تهدیدات انسان‌ساخت است گفت: به دنبال راه‌حل‌هایی هستیم تا بتوان با استفاده از آن‌ها بحران‌ها را مدیریت کرد.

غلامرضا جلالی بابیان اینکه تهدیدات امروز با گذشته متفاوت است، تصریح کرد: این تهدیدات در طول سال دچار تغییرات بسیاری می‌شود و با مفاهیمی مانند تهدیدات ترکیبی مواجه هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه یکی از معضلات امروز کشور، تشخیص بین تهدیدات انسان‌ساخت و تهدیدات طبیعی است گفت: حوزه‌های تهدیدات ما عمدتاً بر لبه فناوری می‌چرخد و از مشکلات آن تشخیص و تفکیک عناصر تهدید است که بدون رویکرد علمی و دانشی قابل شناسایی نیستند.

وی بابیان اینکه همچنین تهدیدات مبتنی بر فناوری و دانش مانند هوش مصنوعی حجم بسیاری تهدید برای ما ایجاد کرده است، ادامه داد: مسأله اصلی ما تهدیدشناسی مبتنی بر علم و فناوری است، اما مشکل ما این است که نظام جاری دانشی کشور تمامی این‌ها را عادی و طبیعی می‌داند و بر این اساس به دنبال جایی هستیم که بتواند این معضلات را مرتفع کند و در این راستا جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد واسط می‌تواند نقش خوبی ایفا کرده و تعامل خوبی با یکدیگر در این حوزه‌ها داشته باشیم.

سردار جلالی در ادامه بر ایجاد تعامل و همکاری بین این دو مجموعه در حوزه‌های تهدیدات اقلیمی و ایجاد راهبرد‌هایی برای رفع این تهدیدات، شناسایی تهدیدات مبتنی بر فناوری و همچنین ایجاد رشته‌های تحصیلی مرتبط با حوزه هوش مصنوعی با استفاده از ظرفیت آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی و همچنین استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های این نهاد به‌منظور شناخت بیشتر تهدیدات بیولوژیکی تأکید کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: شناسایی استراتژی‌های دشمن مهم‌ترین مقوله‌ای است که باید آن را پیگیری کنیم که در این حوزه می‌توانیم تعاملات با بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی داشته باشیم و امیدواریم این تفاهم‌نامه بتواند این خلأ‌ها را برطرف کند و تبدیل به برنامه راهبردی شود.

سردار جلالی با تاکید بر مقوله پیوند دانشی در کشور گفت: دفاع امروز ما دفاع در حوزه دانشی و فنی است و در این رابطه به جهاددانشگاهی دل بسته‌ایم تا رویکرد‌های جدیدی ایجاد کنیم و به برنامه اجرایی در این رابطه برسیم.

رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم که با حضور اعضای هیات رییسه این نهاد برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر بیان کرد: خدا را شاکریم که چهل و ششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را شروع می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی بود که کوچک‌ترین وسایل موردنیاز را نمی‌توانستیم در داخل کشور تولید کنیم، گفت: در گذشته و دوران طاغوت حتی پزشکان ما از کشور‌های دیگر بودند، اما الحمدالله امروز شاهدیم که دانشجویان بسیاری از کشور‌های دیگر برای تحصیل به ایران می‌آیند.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به دستاورد‌ها و اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: این نهاد انقلابی که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان مولود مبارک انقلاب و جزو معدود رویش‌های اصلی انقلاب اسلامی دانسته‌اند، از ابتدای تشکیل به‌عنوان نهادی مسأله محور سعی کرده است مسائل کشور را حل کرده و گامی برای پیشرفت ایران اسلامی بردارد.

مسلمی نائینی با اشاره به ارتباط و تعاملات جهاددانشگاهی و سازمان پدافند غیرعامل گفت: این دو مجموعه از گذشته تعاملات و ارتباطات بسیار خوبی داشته‌اند که امیدواریم این تعاملات در آینده افزایش یابد.

وی در ادامه به دستاورد‌های جهاددانشگاهی در چهار حوزه اصلی آموزش و پژوهش، تجاری‌سازی و دانش‌بنیان، فرهنگی و علوم انسانی اشاره کرد و گفت: این نهاد انقلابی این آمادگی را دارد و وظیفه خود می‌داند که در تمامی این حوزه‌ها تعامل و همکاری خوبی با سازمان پدافند غیرعامل داشته باشد. با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که مجموعه جهاددانشگاهی در سراسر کشور دارد، می‌توانیم این تعامل و همکاری را افزایش داده تا به نتایج خوبی در حوزه‌های مختلف برسیم.

رئیس جهاددانشگاهی همچنین یکی دیگر از وظایف جهاددانشگاهی را شناخت دشمن دانست و بیان کرد: این حوزه یکی از مباحثی است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها در بیاناتشان مورد تأکید قرار داده‌اند. بر این اساس جهاددانشگاهی با برگزاری دوره‌های دشمن‌شناسی در قالب شناخت آمریکا و نظام سلطه به تبیین این موضوع در بین جوانان اقدام کرده است.

گفتنی است در این مراسم برخی معاونین و مدیران ارشد جهاددانشگاهی نیز به ارائه نظرات خود در رابطه با موضوعات مطرح‌شده و زمینه‌های همکاری پرداختند.

از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه همکاری، می‌توان به مدیریت، فرماندهی و کنترل مقابله با تهدیدات تعریف‌شده در حوزه پدافند غیرعامل؛ تدوین نظامات جامع پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف؛ نیازسنجی و شناسایی ظرفیت‌ها، اولویت‌ها و طرح‌های قابل‌اجرا در حوزه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، فناورانه، آموزشی و بهره‌برداری از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات طرفین در حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی، حفظ ذخایر ژنتیکی، امنیت غذایی و زیستی پایدار، آب، معدن؛ ارائه خدمات نظارتی، مشاوره‌ای و ارزیابی به‌منظور اجرای هرچه بهتر طرح‌های اجرایی، علمی، تحقیقاتی و آموزشی؛ ایجاد دبیرخانه مشترک پدافند غیرعامل در حوزه‌های موردتوافق؛ ارتقای توانمندی‌های رصد و پایش در برابر انواع تهدیدات تعریف‌شده در حوزه پدافند غیرعامل و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها و… اشاره کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *