امواج مرگ در مدیترانه؛ دست‌کم ۱۰۰ مهاجر کشته یا مفقود شدند

8:22 - 10 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۳۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
امواج مرگ در مدیترانه؛ دست‌کم ۱۰۰ مهاجر کشته یا مفقود شدند
امواج مرگ در دریای مدیترانه همچنان مهاجران و پناهجویان را به کام مرگ می‌فرستند.

خبرگزاری میزان – براساس جدیدترین گزارش سازمان ملل، شمار مهاجران و پناهجویان جان‎باخته یا مفقودشده در دریای مدیترانه در ماه نخست سال ۲۰۲۴ در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته ۲ برابر شد.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۰۰ مهاجر و پناهجو در جریان سفر مهاجرتی خود از مسیر دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا مفقود شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ برابر افزایش یافته است؛ این رقم نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۳ مرگ‌بارترین سال برای مهاجران و پناهجویان در دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۶ بوده است.

 

مرگ ۱۰۰ مهاجر در آب‌های مدیترانه در ماه نخست ۲۰۲۴

 

امی پاپ، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در «اجلاس آفریقا» در رم، گفت: فقط رویکردهای دربردارنده مسیر‌های مهاجرتی امن و قانونی می‌تواند به حفاظت از جان پناهجویان و مهاجران کمک کند.

به گفته وی، حتی یک مرگ نیز در این زمینه، بیش از حد محسوب می‌شود.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای افراطی ایتالیا به‌عنوان میزبان نشست مذکور از سران کشور‌های آفریقایی حاضر در نشست خواست تا طرح‌های خود برای مهار مهاجرت به وی ارائه کنند.

شمار مهاجرانی که هنگام عبور از دریای مدیترانه در مسیر مهاجرت خود به‌ویژه به اروپا جان خود را از دست می‌دهند یا ناپدید می‌شوند، در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

طی شش هفته گذشته سه کشتی حامل ۱۵۸ سرنشین از مبدا لیبی، لبنان و تونس در دریای مدیترانه ناپدید شدند؛ با وجود این، سازمان بین‌المللی مهاجرت فقط وضعیت ۷۳ نفر از سرنشین‌های مذکور را مفقود و مرده اعلام کرد.

 

مرگ ۱۰۰ مهاجر در آب‌های مدیترانه در ماه نخست ۲۰۲۴

 

به‎تازگی نیز یک گروه ۶۲ نفره از مهاجران را در آب‌های جنوب شرقی قبرس گرفتار شدند؛ بیشتر آن‌ها در بیمارستان با وضعیت وخیم بستری شده‌اند؛ در میان بستری شده‌ها با وضعیت وخیم چند کودک هم هستند که یکی از آن‌ها جان خود را از دست داد.

براساس پایگاه داده پروژه مهاجران گمشده سازمان بین‌المللی مهاجرت، تعداد سالانه مرگ‌ومیر و ناپدید شدن مهاجران در دریای مدیترانه از ۲ هزار و ۴۸ نفر در سال ۲۰۲۱، به ۲ هزار و ۴۱۱ نفر در سال ۲۰۲۲ و در نهایت به ۳ هزار و ۴۱ نفر تا پایان سال گذشته افزایش یافت.

در سال‌های اخیر دریای مدیترانه به مسیر دریایی اجتناب‌ناپذیر در سفر خطرناک مهاجران و پناهجویان تبدیل شده است؛ گستره وسیع گذرگاه مدیترانه به‌طور قابل توجهی خطرات و مشکلات سفر این افراد عمدتا آسیب‌پذیر را افزایش می‌دهد و مهاجران و پناهجویان جان خود را در تعقیب شروعی جدید برای زندگی به خطر می‌اندازند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که از سال ۲۰۱۴ تا اواخر سال گذشته بیش از ۲۰ هزار مرگ در این مسیر ثبت شده است؛ در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، پروژه مهاجران گمشده دست‌کم ۲ هزار و ۲۷۱ مورد مرگ را در مسیر مدیترانه مرکزی از ابتدای ژانویه و بیش از ۱۸۸ هزار مورد تلاش برای عبور از این مسیر ثبت کرده که حدود ۲۸ درصد از کل آن‌ها را سفر‌های متوقف شده در دریا تشکیل می‌دهد.

 

مرگ ۱۰۰ مهاجر در آب‌های مدیترانه در ماه نخست ۲۰۲۴

 

گزارش پروژه مهاجران گمشده نشان می‌دهد دست‌کم ۸۳ نفر از کسانی که در این مسیر در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست دادند، کودک بودند.

پناهجویان عمدتا از چهار مسیر اصلی برای عبور از دریای مدیترانه استفاده می‌کنند؛ این مسیرها عبارتند از مسیر مدیترانه شرقی (از ترکیه به یونان)، مسیر مدیترانه مرکزی (از لیبی و تونس به ایتالیا)، مسیر مدیترانه غربی (از مراکش به اسپانیا) و مسیر اقیانوس اطلس (از طرف دیگر) مراکش به جزایر قناری.

در امتداد اقیانوس اطلس، در مجاورت دریای مدیترانه نیز مهاجران و پناهجویان با خطر مرگ و مفقود شدن مواجه هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *