قاضی ایستاده و قاضی نشسته به چه کسی گفته می‌شود؟

16:00 - 08 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۵۷۲۵۸
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
قاضی ایستاده و قاضی نشسته به چه کسی گفته می‌شود؟
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.


خبرگزاری میزان-قضاوت در احکام اسلامی یک منصب رفیع دینی است که از شئونات حاکم و رهبر جامعه اسلامی است.

قاضی در معنای عرفی آن به کسی گفته می‌شود که با در نظر گرفتن اسناد و مدارک و شواهد موجود و علم خود، در رابطه با پرونده‌ای که جهت صدور رای به او سپرده شده است، در دادگاه‌ها و مراجع قضایی، قضاوت می‌کند.

در سیستم قضایی ایران، قاضی انواع مختلفی (مانند: قاضی تحقیق، قاضی صدور حکم، قاضی اجرای حکم و ...) دارد، اما در یک تقسیم‌بندی کلی انواع قاضی را به دو گروه «قاضی نشسته» و «قاضی ایستاده» تقسیم کرده‌اند.

قاضی ایستاده

قاضی ایستاده، قاضی تحقیق و تعقیب جرم است که از دادگاه تقاضای احقاق حق و اجرای قانون را می‌کند. به دادیار، دادستان و بازپرس، قاضی ایستاده گفته می‌شود.

علت نامگذاری به قاضی ایستاده به این دلیل بوده است که این قضات دائما در حال کار هستند و وقت و زمان خاصی برای انجام وظیفه نمی‌شناسند و در مواردی که لازم باشد در خارج از دادسرا و خارج از ساعت کاری نیز به انجام وظیفه می‌پردازند.

قاضی نشسته

قاضی نشسته، به قاضی دادگاه‌های حقوقی و کیفری گفته می‌شود که در دادگاه به رسیدگی پرونده و صدور حکم می‌پردازد.

علت نامگذاری به قاضی نشسته به این دلیل بوده است که قضات دادگاه‌ها بر کرسی قضاوت نشسته و آماده دریافت پرونده جهت صدور رأی هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: قوانین و مقررات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *