مزایای سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص؛ از کاهش جرایم مالی تا جلوگیری از بروز کلاه‌برداری‌های جدید

9:16 - 03 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۰۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مزایای سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص؛ از کاهش جرایم مالی تا جلوگیری از بروز کلاه‌برداری‌های جدید
مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص از سوی قوه قضاییه موجب کاهش جرایم مالی و جلوگیری از کلاه‌برداری می‌شود، گفت: استفاده قوه قضاییه از فناوری و روش‌های نوین در راستای کاهش جرایم، قابل تقدیر است.

خبرگزاری میزان _ قوه قضاییه در چند سال اخیر برای تسهیل در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، کاهش اطاله دادرسی، جلوگیری از ایجاد جرایم و رفع اختلافات مردم، استفاده از فناوری‌های نوین و جایگزینی روش‌های پیشرفته و فناورانه به جای روش‌های سنتی را در راس امور خود قرار داده است.

قوه قضاییه با تدوین قوانین و ایجاد زیرساخت‌های فناورانه لازم توانسته تحول عظیمی در حل مشکلات قضایی که ناشی از مسائل مالی بوده است ایجاد کند. در این راستا دستگاه قضا در روز‌های اخیر سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص را در راستای اهداف مدنظر و سند تحول قضایی راه‌اندازی کرده است.

سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص چیست؟

به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، راه‌اندازی سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص در راستای سند تحول قضایی است که به این واسطه امکان استعلام اهلیت طرفین معامله را برای اولین‌بار از طریق سکو‌های بخش خصوصی را ایجاد کرده است.

کاظمی‌فرد گفته است که این خدمت بعد از استعلام یازده وضعیت امکان معامله را به افراد می‌دهد در واقع مشخص می‌کند که آیا طرفین اهلیت معامله دارند یا نه.

براساس اعلام مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص در برخی از سکو‌های اعتبارسنجی بانکی و پرداخت وام مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سرویس اعتبار معاملاتی اشخاص موضوعاتی مانند ممنوع‌المعامله بودن، محجور، غایب مفقود الاثر، متوفی فرضی، متوقف، ورشکسته، معسر، متهم، محکوم و متواری، محکومیت مالی محاکم، محکومیت مالی اجراییات ثبت را مشخص می‌کند و نتیجه را به طرف مقابل معامله اطلاع می‌دهد.

تاثیر به‌سزای سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص در کاهش جرایم مالی

در همین رابطه رضا قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص در کاهش جرایم مالی نقش به‌سزایی دارد، چرا که افراد با استفاده از این سامانه می‌توانند بفهمند که طرف معامله خود دارای چه ریسک معاملاتی در حوزه قضایی و مالی است.

به گفته وی، قوه قضاییه سامانه اعتبار معاملاتی اشخاص را براساس اطلاعات، داده‌ها و شاخص‌های مورد نظر در اختیار خود راه‌اندازی کرده است.

قاسم‌پور با تاکید بر اینکه سامانه‌های اعتبارسنجی موجب اطمینان خاطر افراد از طرف معاملاتی خود می‌شوند، اظهار کرد: این سامانه‌ها از بروز جرایم و انواع کلاه‌برداری‌های جدید مالی جلوگیری می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، هر طرحی که بتواند اطلاعات و داده‌ها را برای تسهیل‌گری در معاملات ایجاد کند، تاثیرگذار خواهد بود و موجب اقبال عمومی خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تاکنون قوه قضاییه با شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران چندین جلسه در راستای همکاری برای ارتقای سامانه‌ها و اطلاعات مورد نظر برگزار کرده است، گفت: قوه قضاییه مجدانه در حال پیگیری امور است و این مساله نشان می‌دهد که استفاده از روش‌های نوین تا چه میزان برای دستگاه قضا با اهمیت بوده و این عملکرد دستگاه قضا قابل تقدیر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *