واکنش‌های جهانی به پیروزی حزب حاکم تایوان

10:45 - 24 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۴۶۲
واکنش‌های جهانی به پیروزی حزب حاکم تایوان
کارشناسان معتقدند که پیروزی نامزد حزب حاکم تایوان در انتخابات این جزیره ممکن است فرصتی را برای آمریکا در جهت پیشبرد اهدافش در شرق آسیا فراهم کند.

خبرگزاری میزان - لای چینگ ته، نامزد حزب حاکم تایوان پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان پیروز انتخابات اعلام شد. 

با توجه به پیروزی حزبی که حامی استقلال از چین است، پکن موضع خود را در قبال این جزیره تکرار کرده و گفت: تایوان بخشی از چین است و گفت: اتحاد مجدد با تایوان همچنان «حتمی» است.

چین پیش از برگزاری انتخابات، لای چینگ را به‌عنوان یک جدایی‌طلب خطرناک معرفی کرد و گفت که در صورت پیروزی او، تهدیدی برای صلح در منطقه وجود خواهد داشت.

پکن همچنین این انتخابات را انتخابی بین «صلح و جنگ» خوانده بود.

انتخاب لای چینگ ته به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید تایوان همچنین واکنش‌های جهانی را در پی داشته است.

چین

چن بین‎هوا، سخنگوی دفتر امور تایوان پکن، در بیانیه‌ای، گفت: تایوان بخشی از چین است. 

به گفته وی، حزب حاکم نمی‌تواند نماینده جریان اصلی افکار عمومی در این جزیره باشد.

این مقام چینی، تاکید کرد: نتایج این انتخابات روند اجتناب‌ناپذیر اتحاد مجدد با چین را مختل نخواهد کرد.

آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اینکه از سوی خبرنگاران درباره موضع واشنگتن در ارتباط با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان مورد سوال قرار گرفت، مدعی شد که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند. 

کارشناسان، می‌گویند که دولت بایدن نگران است که تحولات فعلی باعث تشدید درگیری با پکن شود. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای پیروزی لای را تبریک گفته و روند انتخاباتی تایوان را مورد تمجید قرار داد.

بلینکن همچنین ادعا کرد که واشنگتن «متعهد به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان، و حل مسالمت‌آمیز اختلافات، فارغ از اجبار و فشار» است.

روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای، گفت که مسکو همچنان تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از چین می‌داند.

مسکو بار‌ها حمایت خود را از سیاست «چین واحد» پکن در موضوع تایوان نشان داده است. 

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بدون اشاره به رئیس‌جمهور منتخب، از انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان استقبال کرده و به همه رای‌دهندگانی که در این انتخابات شرکت کردند، تبریک گفت.

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، گفت: اتحادیه اروپا همچنان نگران افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان بوده و با هرگونه تلاش یک‌جانبه برای تغییر وضعیت موجود مخالف است. 

وی همچنین، گفت: اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان کلید امنیت و رفاه منطقه و جهان است. 

انگلیس

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس به لای تبریک گفت و عنوان کرد که امیدوار است تایوان و چین تلاش‌های خود را برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات خود ازسربگیرند.

کامرون در بیانیه‌ای اظهار کرد: انتخابات امروز گواهی بر دموکراسی پر جنب‌وجوش تایوان است.

وزیر خارجه انگلیس، اضافه کرد: امیدوارم دو طرف تنگه تایوان تلاش‌های خود را برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق گفت‌وگوی سازنده، بدون تهدید یا استفاده از زور یا اجبار، تجدید کنند.

ژاپن

ژاپن برگزاری آرام انتخابات و پیروزی لای را تبریک گفت.

دولت ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که تایوان شریکی بسیار مهم است که توکیو قصد دارد همکاری‌ها را با آن عمیق‌تر کند.

در ادامه این بیانیه آمده: ما انتظار داریم که موضوع پیرامون تایوان از طریق گفت‌وگو به شکل مسالمت‌آمیز حل شود و در نتیجه به صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

کانادا

وزارت خارجه کانادا به مردم تایوان برای برگزاری این انتخابات تبریک گفت، اما به لای اشاره نکرد. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: کانادا با هدایت ستون‌های دموکراسی، حقوق بشر و صلح، مشتاقانه منتظر است تا روابط مردمی، علم، تجارت و سرمایه‌گذاری خود را ارتقا دهد.

تنش‌ها افزایش می‌یابد؟

جف براون، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پیروزی نامزد حزب حاکم تایوان، می‎گوید: آمریکا از شرایط کنونی حداکثر استفاده را خواهد کرد تا به‌همراه کره جنوبی، ژاپن و فیلیپین (سه کشوری که به‌شدت از سوی نیرو‌های آمریکایی اشغال شده‌اند) پکن را ناامید و عصبانی کند. 

براون، گفت: در طرف مقابل، پکن هم به مقابله با آمریکا و متحدانش ادامه خواهد داد. در همین حال، پکن تمام تلاش ممکن را برای جلوگیری از جنگ در شرق آسیا، که مانع از ادامه توسعه اقتصادی، علمی-فناوری و زیرساخت این کشور می‌شود، برای بهبود زندگی مردم انجام می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *