مسئولان قضایی استان خراسان جنوبی به مناسبت سالگرد شهادت شهید سلیمانی به مشکلات ۹۵ مراجعه‌کننده حضوری و برخط رسیدگی کردند

14:16 - 14 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۹۶۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مسئولان قضایی استان خراسان جنوبی به مناسبت سالگرد شهادت شهید سلیمانی به مشکلات ۹۵ مراجعه‌کننده حضوری و برخط رسیدگی کردند
رئیس‌کل دادگستری استان خراسان جنوبی از برگزاری ۹۵ مورد ملاقات مردمی حضوری و برخط به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها توسط قضات استان خراسان جنوبی دراستان و حوزه‌های قضایی تابعه خبر داد.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد اظهار کرد: در برنامه ملاقات مردمی ۹۵ نفر از مراجعان به دستگاه قضا با مسئولان قضایی استان و حوزه‌های تابعه استان ملاقات چهره به چهره و بی‌واسطه داشتند.

وی افزود: ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی به صورت هفتگی در دفتر رئیس کل دادگستری استان و دادستان مرکز استان در روز‌های سه شنبه هر هفته به صورت تمام وقت و در دیگر ایام هفته به صورت موردی نیز انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی بیان کرد: امروز به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به طور ویژه در استان توسط رئیس کل، دادستان مرکز استان و معاونان رئیس کل و در کلیه حوزه‌های قضائی استان توسط رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی ملاقات مردمی به صورت چهره به چهره و در برخی موارد نیز به دلیل بعد مسافت و تسهیل در امر ملاقات مردمی و استماع مشکلات و درخواست‌های مردم به صورت برخط برگزار شد.

وی با بیان اینکه امروز تعداد ۹۴ فقره ملاقات مردمی توسط مدیران قضایی استان خراسان جنوبی مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت، عنوان کرد: بخشی از رسیدگی‌های امروز مربوط به پرونده‌های کثیرالشاکی بود که در بیشتر موارد مشکلات و موضوعات این پرونده‌ها از اساس به دستگاه قضایی ارتباطی نداشت، اما به جهت پیگیری و حل مشکلات مراجعان که به دستگاه قضا پناه آورده اند ملاقات صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد تصریح کرد: در برنامه ملاقات مردمی امروز جاری، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، تخفیف در مجازات‎ها، تسریع در اجرای احکام صادره و درخواست مرخصی، عفو و آزادی مشروط و پابند الکترونیک برای زندانیان اهم درخواست‌های مطرح شده از سوی مراجعان در ملاقات با مسئولان قضائی دادگستری استان خراسان جنوبی بود.

وی با تأکید بر اینکه تلاش مجموعه همکاران در دادگستری استان خراسان بر این است که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود مبتنی بر مبانی حقوقی، قضایی و قانونی باشد، گفت: بررسی‌های تکمیلی و چند باره در پرونده‌ها به این دلیل است که اگر در پرونده‌ای رسیدگی اشتباهی رخ داده است اصلاح شود؛ چرا که هر کدام از پرونده‌ها ممکن است از بعد قضایی، اجتماعی و اقتصادی عوارضی داشته باشند که باید از بروز آن‌ها جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی افزود: در رسیدگی به پرونده‌های قضایی همه جوانب را لحاظ کردیم و سعی کردیم با تدابیری که مدیران قضایی لحاظ می‌کنند در بخش‌های مختلف زمینه احقاق حق و اجرای عدالت در پرونده‌ها فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد در ادامه از برگزاری بیش از ۶۳ هزار ملاقات عمومی با مسئولان قضایی استان خراسان و حوزه‌های قضائی تابعه از آغاز سال ۱۴۰۲ تا کنون خبر داد و اظهار کرد: در این برنامه‌ها که هر هفته در سطح استان خراسان جنوبی در حال اجراست، تمامی مدیران و مسئولان قضایی در مجتمع‌ها و حوزه‌های مختلف استان با مردم ملاقات چهره به چهره داشتند و از نزدیک مطالب و مشکلات آنان را مورد بررسی قرار داده اند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مدیران قضایی در مجموعه دادگستری کل استان خراسان جنوبی اهتمام ویژه نسبت به پیگیری درخواست‌های مردم و مراجعین در این ملاقات‌ها دارند، عنوان کرد: در این جلسات تلاش می‌شود اگر پرونده‌ای امکان دستور برای پیگیری داشته باشد در همان جلسه برای رسیدگی دستور صادر شود و در صورتی که نیاز به پیگیری داشته باشد به ویژه در مواردی که ادعای مراجعه کنندگان درباره اطاله دادرسی و کیفیت رسیدگی باشد توسط قضات بررسی‌های لازم انجام شود.

وی افزود: رسیدگی به برخی پرونده‌ها نیز به ملاقات‌های بعدی و رسیدگی‌های بعدی موکول می‌شود چرا که در برخی پرونده‌ها نیاز به رسیدگی و تحقیقات بیشتری احساس می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد در پایان همچنین با اشاره به اینکه برگزاری این ملاقات‌ها کیفیت خدمت‌رسانی مجموعه همکاران به مراجعان را نیز تعیین می‌کند، اظهار کرد: برگزاری این ملاقات‌ها باعث می‌شود که آسیب‌های موجود در رسیدگی‌های قضایی شناسایی شود و مشخص می‌شود کدام حوزه‌ها و مجتمع‌ها در رسیدگی به مشکلات مردم عملکرد مطلوبی دارند و کدام حوزه‌ها پاسخگویی مناسب و دقیقی به مراجعان خود ندارند و در مجموع نقاط ضعف مجموعه شناسایی می‌شود و اگر ایراد و انحرافی در رسیدگی‌ها وجود دارد می‌توان از زبان خود مردم شنید و برای مسائل و موضوعاتی که مطرح می‌کنند تصمیمات درست و منطقی اتخاذ کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *