تأسیس «آمایشگاه بازار نوآوری» توسط بنیاد مستضعفان

10:45 - 04 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۱۰۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
تأسیس «آمایشگاه بازار نوآوری» توسط بنیاد مستضعفان
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ما در آمایشگاه بازار نوآوری جوانان و نسل‌های بعد را با فضای ذهنی آینده و استفاده از فناوری‌های نوین برای حل مشکلات مناطق محروم آشنا می‌کنیم و بنیاد با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و با حمایت از جوانان علاقه‌مند مدلی جدید، بروز و پایدار برای پیشرفت مناطق کمتر برخوردار ارائه می‌کند.

خبرگزاری میزان- به گزارش مرکز رسانه بنیاد مستضعفان، حسین دهقان در جمع فعالان اجتماعی با اشاره به انبوه تجارب ناموفق محرومیت زدایی در کشور اظهار کرد: محرومیت‌زدایی به معنای واقعی کلمه زمانی محقق می‌شود که بتوانیم مدلی ارائه کنیم که بر اساس آن هویت محلی مردم را تقویت کند، آن‌ها را به سرزمین و اقلیمشان امیدوار کند و تثبیت جمعیت و حتی مهاجرت معکوس را در پی داشته باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با اشاره به ملزومات هویت‌سازی در مناطق محروم گفت: باید پیشرفت مناطق به گونه‌ای در دستور کار قرار گیرد که مردم به زادبوم خود افتخار کنند و محصول و خدمت محلی‌شان معرف و مکمل هویتشان باشد. اگر هویت محلی تقویت شود انگیزه برای ماندن و ساختن مناطق کم‌برخوردار تقویت می‌شود و دیگر نیازی به حمایت‌های مقطعی و قطره چکانی نیست و پیشرفت پایدار تنها از این طریق محقق می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد امید و نشاط در مناطق محروم تاکید کرد: ما به دنبال متکی کردن مردم به خودمان نیستیم و در مناطق هدف به دنبال افرادی خواهیم رفت که انگیزه لازم برای پیشرفت زادبوم خود را دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنیم. اگر فردی استعداد‌های خود و زادبومش را بشناسد و همزمان از وی به‌اندازه حمایت شود، دیگر به دنبال مهاجرت نیست و با امید و نشاط تمام توان خود را برای توسعه محل زندگیش صرف می‌کند.

حسین دهقان جریان‌سازی پیشرفت را مهم توصیف کرد و گفت: جریان‌سازی پیشرفت پایدار با استفاده از توان محلی، مهم‌تر از تعریف نقاط هدف محرومیت است و ما در بنیاد با قوت این هدف را پیگیری خواهیم کرد. رمز پایداری اقدامات محرومیت زدایانه، پیوند با محیط اطراف و استعداد‌های بومی است. بنیاد مستضعفان علاوه بر آموزش، تامین و تجهیز منابع برای توانمندسازی مناطق کم برخوردار، مردم مناطق را در اصل سرمایه‌گذاری در این مناطق شریک می‌کند تا مردم خود را منتفع از فردای توسعه محل زندگیشان ببینند و بیشتر امیدوار شوند.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه این نشست از تصمیم این بنیاد برای تاسیس آمایشگاه بازار نوآوری با هدف توسعه مناطق محروم خبر داد و افزود: در این آمایشگاه جوانان و نسل‌های بعد را با فضای ذهنی آینده و استفاده از فناوری‌های نوین برای حل مشکلات مناطق محروم آشنا می‌کنیم و بنیاد با همکاری شرکت‌های دانش بنیان با حمایت از جوانان علاقه‌مند مدلی جدید، بروز و پایدار برای پیشرفت مناطق کمتر برخوردار ارائه می‌کند.

دهقان با نقد استفاده مکرر از عبارت توانمندسازی برای برنامه‌های پیشرفت مناطق محروم گفت: بسیاری از این مناطق ذاتا توانمند هستند و وظیفه ما این است که توانمندی ذاتی را به فعلیت برسانیم لذا بنیاد مستضعان اهالی هر منطقه را برای استفاده درست از سرمایه‌های انسانی و طبیعی هر محل آموزش می‌دهد و تلاش می‌کند تا استعداد‌های آن‌ها را به فعلیت برساند. مردم ایران در مناطق مختلف ذاتا توانمند هستند، اما در برخی مواقع منابع لازم برای بُروز به فعلیت رسیدن این توانمندی در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *