رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان یزد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید در امر کارشناسی لازم است

13:32 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۶۸۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان یزد:  استفاده از  تکنولوژی‌های جدید در امر کارشناسی لازم است
رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر استفاده از دانش روز و تکنولوژی‌های جدید در امر کارشناسی گفت: امروزه با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از امور بهتر و سریعتر به نتیجه می‌رسد لذا کارشناس هم باید بتواند با بهره‌گیری از علم روز بر کیفیت کار خود بیافزاید.

خبرگزاری میزان_ غلامعلی دهشیری در آئین اتیان سوگند ۸ نفر از کارشناسان جدید دادگستری استان یزد، اظهار داشت: نظریه کارشناسی، مبنای رأی قضایی است لذا باید واضح، دقیق و روشن کننده موضوع برای مقام قضایی باشد تا به کشف حقیقت و اجرای عدالت کمک کند.

وی از کارشناس به عنوان خبره کار و دانای امر در امور تخصصی یاد کرد و گفت: ارجاع به نظریه کارشناسی در امور قضایی بسیار مهم است چرا که مبنای صدور رأی قرار می‌گیرد و می‌تواند در موضوعات مختلف اثرات مهمی را برجای بگذارد.

رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر اینکه مراسم اتیان سوگند برای شروع کار فقط برای مناصب مهم و حساس انجام می‌شود، عنوان کرد: در شروع کار ریاست جمهوری، قضات، وکلا، پزشکان و کارشناسان آئین اتیان سوگند برگزار می‌شود که این موضوع نشان از اهمیت این منصب و رسالت آن‌ها دارد.

وی اقناع کنندگی را از شاخصه‌های یک نظریه کارشناسی خوب دانست و یادآور شد: کارشناس باید با اخذ مشورت از افراد با تجربه، معاینه محل در امور ثبتی، استماع اظهارات طرفین پرونده و تحقیقات محلی حسب حدود صلاحیت و قرار کارشناسی، یک نظریه جامع، کامل و اقناع کننده را برای محکمه ارسال کند که اصحاب پرونده نیز نسبت به همه جانبه‌گرایی در آن قانع شوند.

دهشیری بر مقابله با وسوسه، تطمیع، تهدید، نفوذ و اِعمال فشار در ارائه نظریه کارشناسی تأکید و تصریح کرد: التزام به سوگند، حرکت بر موازین شرعی و قانونی و توسل و تمسک به معنویت راهکار مقابله با وسوسه‌ها و فشار‌های بیرونی است.

وی با بیان اینکه فقدان مبنای علمی و فنی در نظریه کارشناسی یک آسیب جدی است، عنوان کرد: عِلم، دانش، تجربه و استدلال ارکان یک نظریه کارشناسی جامع و کامل است که در اختیار مقام قضایی قرار می‌گیرد تا پایه و اساس صدور رأی باشد.

وی همچنین استفاده از دانش روز و تکنولوژی‌های جدید در امر کارشناسی را خواستار شد و گفت: امروزه با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از امور بهتر و سریعتر به نتیجه می‌رسد لذا کارشناس هم باید بتواند با بهره‌گیری از علم روز بر کیفیت کار خود بیافزاید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *