خاندوزی: فشار مضاعف مالیاتی به مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ صحت ندارد/مجلس و دولت به دنبال کاهش فشار مالیاتی بر اقشار کم درآمد جامعه هستند

21:41 - 12 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۵۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خاندوزی: فشار مضاعف مالیاتی به مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ صحت ندارد/مجلس و دولت به دنبال کاهش فشار مالیاتی بر اقشار کم درآمد جامعه هستند
وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه مجلس و دولت به دنبال کاهش فشار مالیاتی بر اقشار کم درامد جامعه هستند گفـت: رشد درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ متناسب با تورم بوده و از محل جلوگیری از فرار‌های مالیاتی بزرگ و افزایش مودیان مالیاتی است.

خبرگزاری میزان - احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی پس از نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی توسعه روابط با کشور‌های همسایه، همسو و شرکای راهبردی است، چهار لایحه در این زمینه و مربوط به کشور‌های مختلف در خصوص افزایش سرمایه جمهوری اسلامی در بانک‌ها خارجی، توافقات مالیاتی و مسائل مربوطه به گمرک و پیوستن به ساز و کار همکاری‌های مالیاتی کشور‌های "کمربند راه" که بیش از ۳۰ کشور دنیا و منطقه عضو آن هستند از سوی هیات دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

خاندوزی تایید کرد: با توجه به اینکه کلیات این لوایح در جلسات گذشته کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده بود، امروز موفق شدیم با همکاری اعضای کمیسیون اقتصادی در یک جلسه جزئیات هر چهار لایحه را در این کمیسیون مصوب کنیم.


وی در خصوص درآمد‌های مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در سال‌های اخیر چند مصوبه خوب در مجلس پیرامون قوانین مالیات داشتیم، از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تا اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده که سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ شد. همه این موارد کمک کرد تا در طول دو سالی که از شروع دولت می‌گذرد بیش از تمام سال‌های قبل مودی مالیاتی جدید شناسایی و فرار‌های مالیاتی کاهش پیدا کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: به تناسب افزایش تعداد مودیان مالیاتی که امروز به بیش از ۸ میلیون رسیده و امیدواریم تا پایان سال افزایش پیدا کند، درآمد‌های مالیاتی دولت نیز افزایش پیدا می‌کند. اما سیاست دولت و مجلس مترکز بر طبقات پر درآمد و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف است.


وی خاطرنشان کرد: بنابراین عددی که در خصوص افزایش مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در رسانه‌ها بزرگ نمایی شده چیزی جز افزایش متعارف و همزمان با رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد و درآمد ملی به تناسب تورم و به علاوه رشد اقتصادی که در کشور صورت می‌گیرد، افزایش بیشتری که با عنوان فشار مضاعف به مردم مطرح شده در لایحه وجود نداشته و مد نظر دولت نیز قرار ندارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *