۷۳ درصد از پرونده‌های دارای قابلیت سازش در شهرستان راز و جرگلان به مصالحه ختم شدند

15:08 - 09 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۰۷۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۷۳ درصد از پرونده‌های دارای قابلیت سازش در شهرستان راز و جرگلان به مصالحه ختم شدند
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از حصول سازش در بیش از ۷۳ درصد پرونده‌های دارای قابلیت مصالحه در شهرستان راز و جرگلان خبر داد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الإسلام والسلمین‌ براتی‌زاده در همایش «بررسی راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق اهل تسنن استان و نحوه اجرایی شدن مفاد میثاق نامه منعقده» که در روستای امانلی از توابع شهرستان راز و جرگلان برگزار شد، از تلاش‌ها و اهتمام جدی کلیه عوامل مرتبط در مسیر کسب این افتخار و موفقیت قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: تشکیل شورا‌های حل اختلاف در شهرستان رازوجرگلان نشان داد که در جا‌هایی که همواره ظرفیت‌های لازم وجود دارد؛ فرهنگ صلح و سازش به بهترین شکل ممکن جلوه‌هایی ناب از گذشت و مصالحه را متجلی می‌سازد.

حجت‌الإسلام والسلمین براتی‌زاده افزود: به دلالت داده‌های آماری این ظرفیت در حوزه‌های روستایی با حصول سازش بالای ۹۶ درصدی در پرونده‌های دارای قابلیت سازش، بیشتر خودنمایی می‌کند و به همین اعتبار، در حال حاضر، عمدتاً بسیاری از اختلافات به صورت مسالمت آمیز رفع می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به ضرورت تبلور انسجام، وحدت، همدلی و یکپارچگی بین مذاهب در سیمای دین مبین اسلام گفت: هر چند ممکن است هر یک از این مذاهب راه‌های جداگانه‌ای را برای نیل به مقصود طی کنند، ولی هدف همه آنان یکی است و این موضوع بسیار مهم و قابل احترام است چراکه بدون شک اکنون حرکت علمای شیعه و سنی در یک مسیر و مدار وحدت بخش، می‌تواند افکار عمومی و مردم را نیز بیش از پیش همگام و همراه کند.

وی ادامه داد:در سایه چنین اتحاد مثال زدنی، ملت مسلمان و امت اسلامی می‌توانند در برابر دشمنان خود یکدل و همصدا بپاخیزند و استکبار جهانی، نظام سلطه و رژیم منحوس و جعلی صهیونیستی را با عزم و اراده خلل ناپذیر خود نابود سازند.

حجت‌الإسلام والسلمین براتی‌زاده به تاریخچه تنظیم، تنسیق و ابلاغ مصوبات میثاق نامه منعقده فی مابین علمای اهل تسنن و دستگاه قضایی اشاره و با بیان اینکه در دوره‌های زمانی مختلف به اعتبار شکل گیری برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی، ضرورت بروزرسانی مفاد و مقررات مندرج در آن کاملاً محسوس به نظر می‌رسید؛ از اعمال اصلاحات و الحاقات و تغییرات لازم پس از حصول توافق جدید خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با مثبت ارزیابی کردن نقش مقررات تنظیمی و ابلاغ شده در میثاق نامه در راستای کاهش میزان جرائم و آسیب‌های اجتماعی، عملکرد علمای اهل تسنن و همراهی آنان را در این مسیر ستودنی توصیف و از تلاش‌های کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ذی ربط از جمله معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، ائمه جمعه و جماعات، مدیران قضایی در این خصوص تقدیر کرد.

حجت‌الإسلام والسلمین براتی زاده اظهار کرد:در گذشته در برخی از جوامع روستایی اهل تسنن و در بستر وجود پاره‌ای مشکلات فرهنگی و اجتماعی و در نتیجه جهل و ناآگاهیِ بسیاری از افراد، عناوین مجرمانه‌ای به وجود می‌آمد که عمدتاً ریشه در آداب و رسوم نادرست و ناصواب داشت و منشأ پیدایش بسیاری از پرونده‌ها در دستگاه قضایی به شمار می‌رفت؛ لذا به منظور پیشگیری از تبعات این قسم مشکلات جلسات متعددی با علمای اهل تسنن و نمایندگان دستگاه قضایی طی دوره‌های مختلف با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شد و اکنون خوشحال هستیم که پس از سال‌ها مجاهدت و ایجاد روند تعاملی راهگشا و سازنده، این تلاش‌ها به بار نشسته و اینک شاهد کاهش محسوس جرائم در حوزه‌های متعدد از قبیل مسائل خانوادگی مانند طلاق (با ۴۲ درصد کاهش) و همچنین در حوزه مواد مخدر، منابع طبیعی و عبور عبور غیر مجاز از مرز هستیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات سال جاری، بر ضرورت مشارکت حداکثری جامعه اهل تسنن استان در این رویداد مهم و تاریخی تأکید و بیان کرد: انتظار داریم امسال نیز همانند دوره‌های گذشته این مردم عزیز در کنار علما و زعمای اهل سنت و همگام و همراه برادران شیعی خود پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و حماسه‌ای دیگر و برگ زرین و در خشانی را در کارنامه افتخارآفرین استان خراسان شمالی به ثبت و منصه ظهور برسانند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت تقویت روند تعاملات دستگاه قضایی با محافل علمی و پژوهشی و آموزشی در راستای تسهیل زمینه‌های کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی و کمک به اجرای بهتر برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در این حوزه ها، از مدیر کل آموزش و پرورش و کلیه متولیان امور فرهنگی در استان خواست دستگاه قضایی را در این مسیر بیش از پیش یاری، حمایت و همراهی کنند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *