رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نشست بازخوانی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا برگزار شد

18:00 - 06 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۶۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نشست بازخوانی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا برگزار شد
نشست بازخوانی نامه حکیمانه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا با حضور کارشناسان، استادان دانشگاه و دانشجویان برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست بازخوانی نامه حکیمانه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا: اندیشه مقابله با ظلم، نظم جهانی سلطه و کشتار جمعی، روز دوشنبه، ۶ آذر، برگزار شد.

این نشست با حضور «سعید رضا عاملی»، استاد گروه ارتباطات و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، «مسعود شجره»، رئیس موسسه اسلامی حقوق بشر، «علی اکبر صالحی»، استاد دانشگاه شریف و قائم مقام فرهنگستان علوم و «روح‌‎الامین سعیدی»، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه امام صادق (ع) در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

اهداف جهان‌بینی غرب منفعت‌طلبی است

علی‎اکبر صالحی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در نامه رهبر انقلاب بحث دین است، گفت: من دین را نظام زندگی تعریف می‌کنم و با این مقدمه عرض می‌کنم نیاز داشتیم که هویت‌سازی کنیم چرا که دین زنگار گرفته بود و امام راحل این زنگار‌ها را زدود و حرکت اجتماعی عظیمی را رقم زد؛ انقلاب ما بدون سلاح پیروز شد، اینجا دین پیروز شد.

استاد دانشگاه شریف با طرح نقل قولی از «هنری کیسینجر»، سیاستمدار آمریکایی که گفته بود «تنها چیزی که با آمدن انقلاب تصور نمی‌کردیم این بود که دین یک حرکت اجتماعی را شکل دهد و باور نمی‌کردیم دین بتواند محرک باشد»، بیان کرد: ما اکنون دو جهان‎‌بینی را داریم؛ یکی جهان‌بینی انقلاب و دوم جهان‌بینی دیگران شامل غرب و...

قائم مقام فرهنگستان علوم با بیان اینکه من اسلام را یک مکتب تعریف می‌کنم، چون یک امر جزمی نیست؛ در درون اسلام هم چگونگی‌ها هست هم چرایی‌ها، اما در ایدئولوژی تنها چرایی‌هاست، عنوان کرد: امام راحل، دین را احیا کرد، افزود: حرکت امام حرکتی بود که جهان را از نهیلیسم (پوچ‌گرایی) جدا کرد و جهان را واداشت تا بار دیگر به باور‌ها بیندیشد و بعد از انقلاب اندیشکده‌های اسلامی و موسسه‌های اسلام‌شناسی در کشورهای غربی رونق پیدا کردند.  

وی همچنین به ۱۳ فراز از نامه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در این نامه با جوانان اروپایی صحبت می‌کند؛ این نامه بین نسل جوان و نسل قدیم تفاوت قائل شده، به تصویرسازی و روایتگری تاکید دارد.

صالحی در بخشی دیگر اضافه کرد: اجازه ندهید شما را در مرز‌های ساختگی محصور کنند؛ شناخت حقیقت از منبع بصیرت و همین جهاد تبیین بحث شناخت حقیقت است، سیاستمداران غربی آگاهانه مسیر سیاست را از مسیر صداقت جدا کرده‌اند.

به گفته استاد دانشگاه شریف، اختلافی میان جهان‌بینی اسلامی و جهان بینی غرب وجود دارد؛ اهداف غرب بر اساس منفعت‌طلبی است و اقتصاد حرف اول را می‌زند، اما اهداف ما براساس ارزش‌هاست.

قائم مقام فرهنگستان علوم با تشریح جهان‌بینی غرب، اظهار کرد: جهان‌بینی غرب مواردی مانند دموکراسی و حقوق بشر، اصالت فرد، جدایی دین از حکومت، سرمایه‌داری، تعاملات فراگیر بین‌المللی. پایبندی به نظم جهانی دلخواه را در بر می‌گیرد و در مقابل ما جمهوری اسلامی و کرامت اسلامی، اصالت امت و تصدیق فردی را داریم.

صالحی در ادامه با اشاره به موضوع غزه و حمایت‌های غرب از رژیم صهیونیستی، گفت: این موضوع کاملا عیان است؛ غربی‌ها با آن موافقند و همانگونه که «مالکوم ایکس» می‌گوید «چیزی که موعظه می‌کنید دموکراسی نیست بلکه ریاکاری است.»

استاد دانشگاه شریف با بیان اینکه ما باید بر روی شیوه‌های نوین ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی باید زیاد کار کنیم، اظهار کرد: روایتگری و تصویرسازی عناصر مهم شکل‌گیری محیط است.  

رژیم صهیونیستی تاب‌آوری ندارد

سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه نشست با اشاره به اینکه جنگ غزه تاب‎آوری اسرائیل را نشان داد اما ما در جنگ تحمیلی با کمترین امکانات هشت سال با رژیم صدام جنگیدیم، گفت: ما امروز قدرت بازدارندگی پیدا کردیم؛ اما امکاناتی را در اختیار داریم که می‌توانیم بازدارندگی ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه همچنین به جنایت‌های آمریکا و حمله اتمی این کشور به دو شهر ژاپن اشاره کرد و اظهار کرد: این مسیر خونریزی ادامه پیدا کرده است؛ آمریکا در تاریخ خود تنها ۱۶ سال جنگ نداشته است؛ در جنگ عراق ۲۳۰ هزار نفر، در جنگ افغانستان ۱۷۴ هزار نفر و در ویتنام اعداد متفاوتی تا بیش از ۴ میلیون نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر آواره شدند.

عاملی در بخشی دیگر با بیان اینکه رهبر انقلاب در نامه خود تعبیری درباره رژیم صهیونسیتی دارند که قابل تامل است، بیان کرد: تعبیر جنگ کور درباره جنگ‌های آمریکاست که چشم خود را می‌بندد و بمب‌ها را بر سر مردم می‌ریزند؛ هرجا رفتند پشت سر آن‌ها نابودی و فلاکت وجود داشته است؛ میلیون‌ها سرخ‌پوست آمریکایی را در طول ۳۰۰ سال کشتند؛ آن‌ها دارای تمدن کهنی بودند، اما به گونه‌ای حیوانی این قوم را جلوه دادند و اکنون این امر در زمینه اسلام‌هراسی روی می‌دهد.

به گفته وی، حدود سه دهه است که اسلام‌هراسی صورت می‌گیرد، اینکه چرا اسلام‌هراسی صورت می‌گیرد را رهبر انقلاب از جوانان اروپایی می‌پرسند؛ رهبر انقلاب تاکید می‌کنند که جوانان اروپایی خود را از انحصار خارج کنند؛ این‌ها موضوع خلع سلاح کشتار جمعی را مطرح کردند و هیچکدام این کار را نکردند.

نامه رهبر انقلاب نامه‌ای پدرانه بود

در ادامه این نشست مسعود شجره، رئیس موسسه اسلامی حقوق بشر، نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپایی را نامه‌ای پدرانه برای افرادی توصیف کرد که نیاز به هدایت داشتند.

رئیس موسسه اسلامی حقوق بشر، اظهار کرد: وقتی نامه را بخوانید آزاده‌فکر می‌شوید؛ این نامه می‌گوید آزاده باشید و نگذارید افکار شما کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه اسلام‌هراسی و دیگرسازی ابزاری برای کنترل جامعه است، بیان کرد: این نامه یک موقعیت تاریخی برای هدایت مردم و جوانان غرب بود که کاملا یک مسیر منفی را طی می‌کردند؛ این نامه اکنون در غرب باز شده است.

شجره با بیان اینکه در جنگ غزه ابرقدرت‌ها از کشتار‌های مردم حمایت می‌کنند، افزود: وزیر کشور انگلیس می‌گفت هرکس پرچم فلسطین را در دست بگیرد «پرچم تروریست» را در دست گرفته است؛ آنها ادعا می‌کردند آزادی دارند، اما کاملا برعکس است؛ مردم این‌ها را شناختند.

این کارشناس حقوق بشری با اشاره به اینکه  در تمام تاریخ تنها جایی که مسلمانان، یهودیان و مسیحیان توانستند با هم همزیستی داشته باشند، تحت مدیریت مسلمانان بوده است، گفت: ما مسئولیتی داریم و رهبر انقلاب نیز براساس این مسئولیت خواستند هدایت کنند.

نامه رهبر انقلاب اقتضائات زمان را شناخته است

روح‌‎الامین سعیدی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه امام صادق (ع) در بخشی دیگر با اشاره به اینکه نامه رهبر انقلاب در سال ۲۰۱۵ مصداق «کنش ارتباطی» در یک فضای پست‌مدرن بود، اظهار کرد: نامه رهبر انقلاب جوانان اروپایی را خطاب قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رهبر انقلاب به اقتضای دوره پست‌مدرن نه با دولت‌ها بلکه با مردم و جوان‌ها سخن می‌گوید و این نشان می‌دهد که اقتضای زمان شناخته شده است، گفت: این نامه سوالاتی را مطرح می‌کند و می‌خواهد جوانان اروپایی بروند و تحقیق کنند و اسلام را از منابع اصیل دنبال کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *