ایران خواستار تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های تحقیقات کشاورزی با مالزی شد

12:18 - 02 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۹۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
ایران خواستار تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های تحقیقات کشاورزی با مالزی شد
ایران خواستار تدوین نقشه راه برای توسعه همکاری‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی در بخش کشاورزی با کشور مالزی شد.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امروز پنجشنبه رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست بررسی مفاد و امضای سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی میان این سازمان و موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی موسوم به (MARDI)، بر تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های تحقیقاتی و تعمیق روابط پژوهشی، آموزشی و ترویج کشاورزی تاکید کرد.

سیدمجتبی خیام‌نکویی گفت: این همکاری‌های مشترک باید منجر به تولید و توسعه محصول در ایران و مالزی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، برگزاری این نشست را در راستای اجرایی شدن سند یادداشت تفاهم همکاری‌های تحقیقاتی در عرصه کشاورزی میان دو کشور عنوان و اظهار کرد: سازمان تات آمادگی لازم برای پژوهش در حوزه انبه، موز، آناناس و سایر میوه‌های گرمسیری را دارد.

وی افزود: تحقق این پژوهش نیاز به مکانیزم‌هایی دارد از جمله این که یک دفتر در پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری ایران و یک دفتر در موسسه تحقیقات باغبانی موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی شکل گیرد و پس از تجهیز این دفاتر به امکانات آزمایشگاهی و ادارای، دفاتر مشترک پژوهشی اجرایی، مسوول ایجاد ایستگاه‌های تحقیقاتی مشترک دو کشور شوند و اداره آن توسط متخصصان ایرانی و مالزی صورت گیرد.

خیام‌نکویی در همین حال خواستار تبادل متخصصان در بخش تحقیقات کشاورزی، ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در حوزه مرکبات و ایجاد مرکز تحقیقات مشترک برنج در راستای تبادل تجربیات و فناوری میان دو کشور شد.

وی اضافه کرد: ایران و مالزی می‌توانند با ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در حوزه علوم دامی و طیور برای تبادل تجربیات و دانش فنی و تشکیل دفتر مشترک پژوهشی اجرایی در حوزه مدیریت دانش کشاورزی و ترویج، همکاری‌های خود را گسترش دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال تصریح کرد: ما چشم‌انداز و دورنمای ایجاد مراکز تحقیقات مشترک دو کشور و ایجاد مراکز منطقه‌ای در تولید، تجاری‌سازی و فروش محصولات کشاورزی را ترسیم کرده‌ایم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *