هیچ کلاسی در کشور بدون معلم نیست/ محتوای کتب درسی در برخی از دروس برای دانش‌آموزان دختر و پسر متفاوت خواهد شد

16:37 - 22 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۲۵۰
هیچ کلاسی در کشور بدون معلم نیست/ محتوای کتب درسی در برخی از دروس برای دانش‌آموزان دختر و پسر متفاوت خواهد شد
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استخدام بسیاری از معلمان در دهه شصت و کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در سال‌های اخیر دلیل کمبود معلم در برخیز از مدارس کشور بوده است گفت: بعد از اعلام نتایح آزمون آموزگاری و دبیری در هیچ منطقه‌ای از کشور کلاس خالی بدون معلم نداریم.

خبرگزاری میزان - اولین نشست خبری علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه عصر امروز ۲۲ آبان ۱۴۰۲ در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

وی در این جلسه درباره توسعه و تجهیز هنرستان‌ها گفت: ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه باید به هنرستان‌ها بروند و این الزام برنامه توسعه است، هنرستان‌ها میز باید به تجهیزات آموزشی مجهز شوند، اما اگر با ظرفیت موجود این کار را انجام دهیم، دشوار و زمان‌بر است. استفاده از برون سپاری هنرستان‌ها به حوزه صنعت در کنار تجهیز آن‌ها مدنظر است و امسال این موضوع در دستور کار است، در بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم نیز اعتباراتی را برای این کار پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی درباره تألیف کتاب‌های درسی بر اساس جنسیت دانش‌آموزان بیان کرد: اینکه محتوای برخی دروس ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر باشد ناظر به دروس خاص مانند دینی، احکام، مهارت اجتماعی و شهروندی است. باید از طریق آموزش، مهارت‌های خاصی را در دانش‌آموزان دختر و پسر تقویت کنیم و بخشی از این مهارت مربوط به احکام دینی است که برای دانش‌آموزان دختر و پسر متفاوت است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کار خود را شروع کرده است و اینکه چقدر آمادگی داریم قطعا کامل نیست، اما کار شروع شده است و در پایان برنامه، اثرات مطلوب را مشاهده خواهیم کرد. انتظار داریم خانواده‌ها که بر فرزندان خود حساس هستند در این باره به ما کمک کنند و همانگونه که پارک‌های مخصوص بانوان ایجاد کردیم، در فضای آموزشی نیز باید در شرایط مورد نیاز محیط مناسب برای دانش آموزان دختر و پسر ایجاد کنیم.

فرهادی درباره مدارس ناایمن بیان کرد: اگر مدرسه‌ای ناایمن باشد، دانش‌آموزی در آنجا مستقر نخواهیم کرد؛ در یک سال گذشته بیش از ۳۰ هزار کلاس درس از نو ساخته شده یا مقاوم سازی شده است، اما در برنامه هفتم باید مشابه برنامه پنجم تزریق مالی ویژه‌ای برای ساخت مدارس داشته باشیم؛ حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار کلاس باید سالانه تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازی شوند و در برنامه هفتم توسعه این موضوع از طریق مولد سازی، همراهی خیرین و اختصاص بودجه پیش‌بینی شده است.

وی درباره نحوه نظارت بر مدارس غیردولتی توضیح داد: آنچه که نظارت بر مدارس غیردولتی تعیین شده عبارت از آموزش و پرورش رسمی است، یعنی تدریس کتب، برگزاری امتحانات و تمام فعالیت‌هایی که در مدرسه دولتی انجام می‌شود، در مدارس غیردولتی هم باید باشد، اما مازاد بر این مانند سرویس یا اختصاص غذا از طریق توافق والدین و مدارس است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه صدای مردم را از طریق مناطق آموزش و پرورش می‌شنویم، گفت: فضای تخلف از مدارس ما به ویژه معلمان، بسیار دور است و درصد کمی از مدارس اقدام به تخلف یا برخورد نامناسب می‌کنند، در میان کارکنان دولت، آموزش و پرورش و مدیران مدارس به لحاظ بهره‌وری و تعامل با مردم بیشترین بهره‌وری دارند و والدین در گروه‌های مختلف فضای مجازی با معلمان فرزند خود در ارتباط هستند.

فرهادی درباره مباحث پرورشی گفت: پرورش گاهی بر آموزش نیز مقدم است. امسال ۲ تا ۳ میلیون دانش آموز در سطح کشور تحت فعالیت‌های پرورشی بودند اما این فعالیت‌ها برای قریب به ۱۷ میلیون دانش آموز مطلوب نیست بنابراین از دستگاه‌های مختلف درخواست می‌کنیم با افزایش اعتبارات و تعامل در مباحث پرورشی دانش آموزان اوضاع را بهتر کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: به زودی با مجوزی که در خواست کردیم قریب به ۱۹ هزار نفر مشاور و مربی پرورشی استخدام می‌کنیم که شاخص‌های ظریفی برای آن تعریف شده و می‌توانند تحول ایجاد کنند.

فرهادی بیان کرد: بعد از اینکه نتایح آزمون آموزگاری و دبیری اعلام شد، هیچ جای کشور کلاس خالی بدون معلم نداریم، اما به معنای این نیست که به صورت مقطعی برای کلاس مشکلی پیش نیاید. فرض کنید یک خانم معلمی برای فرزندپروری به مرخصی برود طبیعتا آن کلاس تغییر معلم دارد یا وقتی معلم بیمار می شود، تصادف می کند و... برای مقطعی کلاس خالی می‌ماند اما چون رقم این تغییرات در آموزش و پرورش بالاست به چشم می‌آید. واقعیت این است که معلم مرخصی اداری ندارد و برخلاف همه کارمندان که دو روز در ماه مرخصی قانونی دارند، معلم باید سرکلاس حاضر شود.

وی افزود: کمبود معلمان به دلیل این بوده است که بسیاری از معلمان در دهه ۶۰ به استخدام آموزش و پرورش درآمده و در امسال و سال گذشته به موعد بازنشستگی رسیده بودند همچنین در سال‌های اخیر میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هم کاهش یافته بود.

فرهادی درباره جبران موضوع کمبود معلم گفت: برای کمبود معلم اولاً از معلمان بازنشسته خواستیم مجدداً به کار بازگردند و با غیرت معلمی باز هم به خدمت ادامه دهند. همچنین از معلمان دیگر نیز خواستیم با اضافه تدریس کمبود معلم را به نوعی جبران کنند، به‌علاوه اینکه از آن دسته از معلمانی که در آستانه بازنشستگی بودند دعوت کردیم تا یک سال دیگر به خدمت ادامه دهند.

وی با اشاره به توزیع شیر در مدارس ابتدایی گفت: انجمن صنایع لبنی شرکت‌های مورد نظر را به ما اعلام کرده است و ما برای عقد قرارداد در سراسر کشور آماده شدیم، قیمت یک پاکت شیر ۲۰۰ گرمی با دو و نیم درصد چربی از سوی شرکت حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام و به استان‌ها ابلاغ شده و اولویت ما توزیع شیر در ۱۱ استان محروم است و پیش‌بینی این است که تا اوایل آذر ماه این توزیع انجام شود.

وی درباره محقق شدن فوق‌العاده ویژه برای حقوق معلمان گفت: آموزش و پرورش فوق‌العاده ویژه معلمان را تقاضا داده است، این امر در دستور کار شورای حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی است و به محض تصویب اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره به تعویق افتادن حق التدریس معلمان افزود: حق التدریس‌ها مثل اضافه کار کارمندان است و طبیعیست که پایان هر ماه حق التدریس را پرداخت کنیم؛ امسال به نحوی برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم به شرط تامین اعتبار به موقع از سازمان برنامه و بودجه، حق التدریس‌ها را حداقل هر دو ماه یکبار پرداخت کنیم.

فرهادی درباره برون سپاری هنرستان‌ها به بخش صنعت بیان کرد: تجهیز هنرستان‌ها در برنامه هفتم و قانون بودجه ۱۴۰۳ مدنظر است، اما غیر از آن، از روش‌های دیگری نظیر برون سپاری به بخش صنعت نیز می‌توانیم استفاده کنیم و هدف‌گذاری کردیم تا از برون سپاری هنرستان‌ها به بخش صنعت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *