«جنگ علیه ترور»؛ بهانه‌ای برای هدف قرار دادن فعالان حامی فلسطین

10:31 - 16 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۱۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
«جنگ علیه ترور»؛ بهانه‌ای برای هدف قرار دادن فعالان حامی فلسطین
کشور‌های غربی از جنگ به اصطلاح علیه تروریسم به عنوان بهانه‌ای برای هدف قرار دادن فعالان حقوق بشری حامی فلسطین استفاده می‌کنند.

خبرگزاری میزان - طی چند هفته گذشته، جهان شاهد نسل‌کشی و پاکسازی قومی رژیم صهیونیستی در فلسطین بوده است. 

جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، از جمله بمباران بی‌رویه اهداف غیرنظامی، بمباران شیمیایی و قطع دسترسی به منابع، منجر به شهادت بیش از ۱۰ هزار نفر شده است.

این نسل‌کشی بیشتر از سوی کاخ سفید و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تقویت شده که از کنگره یک بسته «دفاعی» و مالی بی‌سابقه برای رژیم صهیونیستی را علاوه بر ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی سالانه که واشنگتن از قبل به این رژیم ارائه می‌دهد، درخواست کرده است.

سرکوب مدافعان و حامیان فلسطین

در میان اظهارات مقامات آمریکایی، از جمله خود بایدن، که مدعی شده بود حملات ۷ اکتبر مانند حمله ۱۱ سپتامبر برای رژیم صهیونیستی بود، غیرممکن است که ارتباط بین سرکوب کنونی مدافعان فلسطینی «جنگ» آمریکا با مسلمانان را مشاهده نکرد.

البته، هدف قرار دادن و نظارت بر جوامع مسلمان، عرب و فلسطینی پس از ۱۱ سپتامبر آغاز نشد؛ گزارش پروژه جنوب در سال ۲۰۲۱، «جاسوسی در حاشیه»، تاریخ نظارت نژادپرستانه و اسلام‎هراسانه آمریکا را به دوران استعمار مستند می‌کند.

در طول ۲۰ سال گذشته، چارچوب‌های ادعایی امنیت ملی استفاده از نظارت را در عین سرکوب مخالفان افزایش داده است؛ این دستگاه در حال گسترش سال‌هاست که علیه فعالان مسلح شده و بنابراین جای تعجب نیست که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و سایر نهاد‌ها بار دیگر صدا‌هایی را هدف قرار می‌دهند که در حمایت از فلسطین صحبت می‌کنند.

جرم انگاری مخالفان از سوی آمریکا

پس از ۱۱ سپتامبر، دولت آمریکا سیاست‌های نظارت جمعی را اعمال کرد و آزادی‌های مدنی را از بین برد؛ جوامع مسلمان، خاورمیانه و جنوب آسیا مورد نقض حقوق بشر متعددی قرار گرفتند، از جمله پرونده‌سازی‌های تبعیض‌آمیز و نظارت بر اساس هویت افراد.

همچنین استفاده از تعقیب پیشگیرانه که برای جرم‌انگاری رنگین‌پوستان، به‌خصوص مسلمانان و مهاجران استفاده می‌شد، افزایش یافت. 

اخیرا، «کریستوفر رای»، مدیر اف‌بی‌آی، گفت تحقیقات متعددی وجود دارد که نشان دهنده پیگرد پیشگیرانه بیشتر و موارد به دام افتادن جوامع مسلمان است.

این نوع تسلط شدید که در حال حاضر نیز ادامه دارد، طی ۲۰ سال گذشته به اوج خود رسیده و همچنان جوامع فلسطینی، عرب و مسلمانان را تهدید می‌کند.

نظارت جمعی؛ سلاحی برای دولت آمریکا

با این حال، برخلاف اوایل دهه ۲۰۰۰، دولت آمریکا اکنون از طریق فناوری نظارت و واسطه‌های داده‌ای که می‌تواند علیه کل گروه‌ها یا جنبش‌ها، مانند جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است»، به سلاح تبدیل شود، به حجم عظیمی از داده‌ها دسترسی دارد.

»ران دیسانتیس»، فرماندار فلوریدا، بخش‌های گروه دانشجویی طرفدار فلسطین را به نام «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» از تمام دانشگاه‌های دولتی در فلوریدا حذف کرده و این ادعای آشکارا نادرست را مطرح می‌کند که این گروه از تروریسم حمایت می‌کند.

رئیس جمهور سابق آمریکا حتی پیشنهاد کرد که حامیان فلسطین باید از دانشگاه‌ها منع شوند؛ در ۲۶ اکتبر، سنای آمریکا به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطین را محکوم و آن‌ها را به دروغ به‌عنوان «یهودی‌ستیز» معرفی کرد.

کاخ سفید تنها به سرکوب صدا‌های فلسطینی و طرفدار فلسطین افزوده است. در ۳۰ اکتبر، دبیر مطبوعاتی فعالان طرفدار فلسطین را با برتری‌گرایان سفیدپوست که در شارلوتزویل راهپیمایی کردند، مقایسه کرد.

چند هفته قبل، بایدن در پیامی مدعی شد که «شریک‌های مجری قانون محلی و فدرال به دقت هرگونه تهدید داخلی را زیر نظر دارند»، اگرچه وزارت امنیت داخلی تاکید کرد که آن‌ها هیچ اطلاعات موثق و خاصی از تهدید ندارند.

سوء استفاده آمریکا از مفهوم تروریسم

سیستم حقوقی و جنایی آمریکا از اصطلاح «تروریست» برای ارعاب و متهم کردن سازمان دهندگان آمریکایی استفاده می‌کند.

گروه‌های متعددی مانند کمیته ضد تبعیض عرب-آمریکایی، افزایش تماس‌های اف‌بی‎آی و بازدید از مساجد در سراسر آمریکا را گزارش کرده‌اند.

حتی چارچوب فعلی مقاومت فلسطین به عنوان «تروریسم» را می‌توان با «جنگ علیه تروریسم» مرتبط دانست که اسلام‎‌هراسی، بیگانه‎هراسی و ضد سیاه‌پوستی را در سراسر جهان توجیه کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی ساکنان غزه را تهدید کرد که اگر خانه‌های خود را ترک نکنند و از شمال نوار غزه فرار نکنند، «شریک تروریسم» تلقی خواهند شد.

این پیام شاهدی بر قصد رژیم صهیونیستی برای آواره کردن اجباری ساکنان فلسطینی است، در حالی که زبان امنیت ملی را علیه کسانی که از تسلیم خانه‌های خود برای اشغال امتناع می‌ورزند، تبدیل به سلاح می‌کند.

سرکوب مخالفان، که فراتر از مرز‌ها گسترش می‌یابد، در همه جنبش‌ها اثر امواجی دارد؛ سیستم حقوقی و جنایی آمریکا از اصطلاح «تروریست» برای ارعاب و متهم کردن سازمان دهندگان آمریکایی استفاده می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *