زندگی دشوار مادران و نوزادان فلسطینی زیر سایه جنگ غزه

13:58 - 14 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۸۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندگی دشوار مادران و نوزادان فلسطینی زیر سایه جنگ غزه
کودکان و نوزادان در غزه در شرایطی برای ادامه حیات تلاش می‌کنند که هدف اصلی جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند.

خبرگزاری میزان – اگرچه جنایت‌های رژیم صهیونیستی غزه را به یک اردوگاه مرگ روباز در جهان تبدیل کرده، اما آمار مربوط به جنایت‌های مرگ‌بار علیه کودکان و نوزادان در این منطقه تکان‌دهنده هستند.

به گفته ناظران بین‌المللی، بار سنگین جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در یک ماه گذشته بر شانه‌های کودکان و نوزادان این منطقه بوده است.

 

بار سنگین یک ماه جنگ رژیم صهیونیستی بر شانه‌های نوزادان و کودکان غزه

 

هشدار سازمان ملل درباره وضعیت فاجعه‌بار کودکان و نوزادان غزه

سازمان ملل درباره وضعیت فاجعه‌بار کودکان در غزه هشدار داد.

براساس اعلام سازمان ملل، بیش از ۴۰ درصد قربانیان دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه در چهار هفته گذشته کودکان و نوزادان بودند.

آمار‌ها نشان می‌دهند که از حدود ۱۰ هزار قربانی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، ۳ هزار و ۹۰۰ نفر کودک بودند؛ ضمن اینکه هزار و ۲۵۰ کودک نیز مفقود شده‌اند و گمان می‌رود که زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مدفون شده باشند.

با وجود ماشین‌آلات اندک و بیمارستان‌های پر ازدحام و کمبود تجهیزات امکان زنده خارج کردن افراد از زیر آوار ساختمان‌ها به‌طرز دردناکی کم است و این یعنی احتمالا هزار و ۲۵۰ کودک فلسطینی دیگر را نیز باید جز قربانیان حساب کرد.

در عین حال، آژانس‌های حمایت از کودکان و زنان و آوارگان فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که زنان و کودکان و نوزادان در غزه به شکل نامتناسبی بار یک جنگ یک ماهه را در این سرزمین کوچک به دوش می‌کشند.

 

بار سنگین یک ماه جنگ رژیم صهیونیستی بر شانه‌های نوزادان و کودکان غزه

 

کودکان و نوزادان فلسطینی؛ قربانیان همیشگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی

شمار کودکان و نوزادان شهید غزه طی یک ماه گذشته از مجموع شهدای کودک این منطقه طی درگیری‌های سال‌های قبل فراتر رفته است.

براساس اعلام سازمان ملل، از سال ۲۰۰۸ تا سپتامبر ۲۰۲۳ یعنی پیش از دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در مجموع ۸۵۹ کودک دختر و پسر اهل غزه بر اثر حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که طی ۲۹ روز گذشته به‌طور متوسط هر روز ۱۳۰ کودک اهل غزه به شهادت رسیدند.

سخنگوی یونیسف آمار کودکان شهید غزه را آشکارا تکان‌دهنده و فاجعه‌بار خواند.

در میان کودکان، نوزادان بیش از همه در معرض خطر قرار دارند.

 

بار سنگین یک ماه جنگ رژیم صهیونیستی بر شانه‌های نوزادان و کودکان غزه

 

زندگی دشوار مادران باردار در غزه

براساس اعلام سازمان ملل حدود ۵۰ هزار زن باردار در غزه وجود دارند؛ با تعطیلی ۱۴ بیمارستان و ۴۵ درمانگاه غزه، روزانه بیش از ۱۸۰ زن باردار ناچار به زایمان در اردوگاه‌ها، پناهگاه‌ها، خانه‌ها یا در خیابان‌ها و در میان آوار هستند.

زنان باردار در غزه حتی پیش از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه از سوءتغذیه رنج می‌بردند؛ با محدودتر شدن دسترسی به آب و غذا، زنان باردار برای تغذیه و مراقبت از خود با مشکل مواجه شده‌اند و این امر خطر سوءتغذیه، بیماری و مرگ افزایش یابد.

۱۵ درصد آن‌ها احتمالا عوارض مربوط به زایمان را تجربه می‌کنند و به مراقبت‌های پزشکی اضافی نیاز دارند؛ این در حالی است که آن‌ها به خدمات اورژانسی مامایی برای زایمان ایمن و مراقبت از نوزادان خود دسترسی ندارند.

پیش‌بینی می‌شود که با توجه به عدم دسترسی زنان باردار، زنان زایمان کرده و نوزادان به مراقبت‌های کافی، مرگ‌ومیر در میان این افراد افزایش یابد.

البته زایمان در بیمارستان‌های غزه، به معنای در امان بودن از خطر حملات رژیم صهیونیستی نیست، زیرا این رژیم طی یک ماه گذشته بار‌ها بیمارستان‌های غزه و مناطق اطراف آن را هدف قرار داده است.

در حال حاضر بیش از ۱۳۰ نوزاد نارس در غزه در انکوباتور‌ها قرار دارند و زندگیشان در معرض خطر است.

 

بار سنگین یک ماه جنگ رژیم صهیونیستی بر شانه‌های نوزادان و کودکان غزه

 

زندگی نوزادان بیمار غزه در معرض خطر

زندگی نوزادان در غزه در حال حاضر به رشته‌ای باریک بند است؛ اگر سوخت بیمارستان‌ها تمام شود، ۱۳۰ نوزاد نارس در غزه که زندگیشان در گرو مراقبت‌های ویژه است، به خطر می‌افتد، زیرا در چنین شرایطی دیگر انکوباتور‌ها و دیگر تجهیزات پزشکی کار نمی‌کنند.

در عین حال، زندگی ۳۸۰ نوزاد بیمار دیگر در غزه نیز که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند، در معرض خطر است.

از سوی دیگر، ثبت بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ مورد عفونت حاد تنفسی همراه با ۱۲ هزار مورد اسهال به ویژه با توجه به نرخ بالای سوءتغذیه به‌ویژه برای ادامه زندگی نوزادان نگران‌کننده است.

افزایش تقاضا برای انکوباتور‌های قابل حمل

دستگاه انکوباتور نوزاد دستگاهی است که برای مراقبت‌های ویژه بعد از تولد نوزاد استفاده می‌شود؛ این دستگاه با ایجاد یک محیط بسته و ایزوله، دما، رطوبت و اکسیژن مورد نیاز نوزاد را تامین می‌کند و زندگی را به بدن شکننده نوزاد پمپاژ می‌کند.

انکوباتور نوزادان در حال حاضر در غزه یک نیاز ویژه است؛ از آنجایی که نوزادان نارس و کم وزن چربی بدنشان زیاد نیست، حفظ دمای بدن برای آن‌ها سخت‌تر است؛ در هر ۲ مورد نوزادان نارس و کم وزن، دسترسی سریع و مداوم به انکوباتور حیاتی است.

این در حالی است که تعداد کودکان کم وزن و نارس در غزه به دلیل سوءتغذیه و استرس در حال افزایش است.

بخش‌های مراقبت‌های نوزادان نارس در بیمارستان‌های باقی‌مانده غزه می‌گویند که تقاضا برای انکوباتور‌های نوزادان افزایش یافته است، زیرا شمار نوزادان نارس افزایش یافته است.

یک ماما در غزه می‌گوید: بیشتر نوزادان نارس تنها بازماندگان خانواده‌های خود هستند؛ کسی نیست که از آن‌ها مراقبت کند.

مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در غزه افزایش می‌یابد

آنروا، آژانس خدمات‌رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل عدم دسترسی به مراقبت‌های کافی در میانه محاصره و حملات مداوم رژیم صهیونیستی انتظار می‌رود که نرخ مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در غزه افزایش یابد.

در عین حال، CARE International با انتشار گزارشی درباره زایمان سزارین زنان باردار غزه بدون انجام بیهوشی هشدار داد.

در گزارش این نهاد آمده است: به دلیل کمبود امکانان زنان سه ساعت پس از زایمان از بیمارستان مرخص می‌شوند؛ آن‌ها حتی لباسی برای نوزادان خود ندارند؛ شرایط وخیم در بیمارستان‌ها و در سراسر غزه خطر مرگ‌ومیر زنان باردار و نوزادان را افزایش می‌دهد، این در حالی است که زنان باردار در غزه به دلیل استرس بالا دچار زایمان زودرس می‌شوند.

مدیر کرانه باختری CARE International در این باره می‌گوید: هراس این زنان برای زندگی خود و نوزادشان در میانه درد‌های غیرقابل تحملی که می‌کشند، غیرقابل تصور است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *