میراث ماندگار روابط استعماری انگلیس در آفریقا

13:54 - 07 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۷۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
میراث ماندگار روابط استعماری انگلیس در آفریقا
گذشته استعماری یس در کشورهای آفریقایی میراثی دردناک و ماندگار برای مردم این کشورها به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - سفر دولتی چارلز سوم، پادشاه انگلیس، به کنیا در هفته آینده با چالش‌هایی همراه خواهد بود و وعده پرداختن به «جنبه‌های دردناک» روابط گذشته با انگلیس را نیز به همراه خواهد داشت.

میراث استعمار انگلیس، با پرسش‌های آزاردهنده و درخواست‌ها برای عذرخواهی و غرامت، در نخستین دیدار چارلز سوم از یک کشور مشترک‌المنافع از زمانی که به سلطنت رسید، یک نقطه مورد بحث اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

مقامات انگلیس اگرچه می‌خواهند در این باره مثبت بیندیشند، اما آن‌ها به یاد دارند که چگونه تور سال گذشته ویلیام و کاترین با سایه طولانی برده‌داری انگلیس در این منطقه همراه شد.

خودداری انگلیس از عذرخواهی

امپراتوری انگلیس شامل مستعمرات، وابستگی‌ها، سلطه‌ها و فرمانروایی‌های تحت سلطه این کشور بود که با نیروی کار و منابع مردم مستعمره ساخته شد و از سوی مدیران و مقامات نظامی استعماری اداره می‌شد و نیرو‌های استعماری از آن پشنیبانی می‌کردند.

 ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، درخواست‌هایی را برای عذرخواهی و پرداخت غرامت رد کرده و به نمایندگان پارلمان این کشور گفت که «تلاش برای برداشتن تاریخ ما راه درستی نیست.»

این امر همچنین یک سؤال چند وجهی است؛ مسائل کنیا در مورد میراث استعماری بسیار متفاوت از سؤالاتی است که در مورد برده‌داری در دریای کارائیب پرسیده می‌شود.

در قرن هفدهم و هجدهم، عواید مالی حاصل از برده‌داری خانواده سلطنتی به رسمیت شناخته شد؛ کاخ باکینگهام همچنین از یک مطالعه مستقل در مورد تجارت برده و سلطنت انگلیس در قرن‌های هفدهم و هجدهم حمایت می‌کند و چارلز سوم این موضوع را «عمیقاً جدی» می‌داند.

این کار قرار است در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود، اما یک تحقیق تاریخی دیگر به تازگی منتشر شده که به نگرش خانواده سلطنتی انگلیس نسبت به برده‌داری در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ می‌پردازد.

سلطنت چندصد ساله انگلیس به چیز‌های زیادی معروف است، از جمله ارتباط تاریخی آن با برده‎داری که حداقل تا همین اواخر، بخشی از بحث عمومی بوده است.

اعضای معاصر خانواده سلطنتی انگلیس، از جمله ویلیام و هری، از ارتباط خود با تجارت برده ابراز ناراحتی کرده‌، اما هیچ‌کدام به خاطر نقش مستقیم اجدادشان در برده‌داری انگلیس عذرخواهی نکرده‌اند.

ویلیام سال گذشته در سفری به جامائیکا گفت: جنایت وحشتناک برده‌داری برای همیشه تاریخ ما را لکه‌دار می‌کند؛ من می‌خواهم اندوه عمیق خود را ابراز کنم.

مورخان می‌گویند که محاسبه دقیق میزان ثروت سلطنت از قاچاق انسان غیرممکن است، اما زمانی که ویلیام و کاترین سال گذشته از جامائیکا بازدید کردند، با اعتراضاتی روبرو شدند که نه‎تنها عذرخواهی، بلکه خواستار غرامت نیز شدند.

این سفر به عنوان بازگشتی مضر به دوران استعمار مورد انتقاد قرار گرفت، از جمله ملاقات با کودکان محلی که به وسیله حصاری از این زوج سلطنتی جدا شده بودند؛ هری یکی از اعضای خانواده سلطنتی است که ارتباط خانواده خود را با برده‌داری به صراحت بیان کرده است.

او تصدیق می‌کند سلطنت انگلیس بر ثروتی استوار است که به وسیله «کارگران استثمار و برده شده» ایجاد شده است.

دخالت انگلیس در برده‌داری

دخالت انگلیس در برده‎داری چندین قرن قدمت دارد، اما نه در دیدگاهی که اکنون پذیرفته شده است؛ برده‌داری خانگی در انگلیس نیز وجود داشته است و برده‌ها در املاکی که می‌بایست برای تعداد معینی از روز‌های سال در آن کار می‌کردند بدون پرداخت پول خرید و فروش می‌شدند.

آن‌ها فقط می‌توانستند با رضایت اربابان خود ازدواج کنند، نمی‌توانستند دارایی را ترک کنند و حقوق قانونی کمی داشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *