مجموع ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر تا پایان شهریور به ۱۰۸۸.۱۸ مگاوات رسید

11:27 - 28 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۱۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مجموع ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر تا پایان شهریور به ۱۰۸۸.۱۸ مگاوات رسید
مجموع ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر با تولید ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت برق از منابع تجدیدپذیر و پاک در ۶ ماهه نخست سال‌جاری، از انتشار ۱۳۱ هزارتن گاز گلخانه‌ای جلوگیری کرد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مجموع ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به ۱۰۸۸.۱۸ مگاوات رسیده است و به صورت تفکیک شده در حوزه انرژی بادی ۳۶۴.۸۹ مگاوات، انرژی خورشیدی ۴۶۵.۶۵ مگاوات، برقابی کوچک ۹۹.۴۷ مگاوات، زیست توده ۱۲.۵ مگاوات، توربین انبساطی ۹.۶ مگاوات و انشعابی ۱۳۶.۰۷ مگاوات است.

با تولید ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت برق از منابع تجدیدپذیر و پاک در ۶ ماهه نخست سال‌جاری (تا پایان شهریور)، از انتشار ۱۳۱ هزارتن گاز گلخانه‌ای جلوگیری، معادل ۶۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از مصرف سوخت فسیلی اجتناب و به میزان ۵۲ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

این گزارش می‌افزاید: میزان برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر و پاک در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵.۵ درصد افزیش داشته و بر همین اساس، میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در همین بازه زمانی ۵.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین به واسطه پیشرفت تولید برق از منابع تجدیدپذیر در شهریور امسال میزان مصرف سوخت‌های فسیلی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۴ درصد کاهش و میزان صرفه‌جویی در مصرف آب نیز ۵.۹ درصد به ثبت رسیده است.

بنا بر این گزارش استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی زیست توده و انرژی برق‌آبی می‌تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شود که تاثیر اساسی بر گرمایش جهانی دارند.

مصرف سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز به عنوان منابع انرژی غالب در کشور‌ها باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری برای بشریت خواهد شد. با افزایش جمعیت، افزایش تقاضا برای انرژی، مسئله‌ای است که دولت‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای پاسخگویی موثر به آن هستند، انرژی‌های تجدید پذیر جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی هستند، زیرا قابل دسترس‌تر و کم هزینه‌تر از سایر سوخت‌ها بوده و مشکلات زیست محیطی را تا حد زیادی از بین می‌برند.

در این زمینه "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو ضمن اشاره به اهمیت متنوع‌سازی سوخت نیروگاه‌ها در پایداری شبکه برق، می‌گوید:توسعه ظرفیت نیروگاهی به عنوان یکی از پاسخ‌های عملی به حل مسئله ناترازی برق از اولین‌روز فعالیت دولت در دستورکار قرار گرفته است.

وزیر نیرو در بیان اهمیت توسعه‌نیروگاه‌های تجدیدپذیر در پازل متنوع‌سازی و استفاده‌از ظرفیت‌های سرشار کشور معتقد است: نیروگاه‌های تجدیدپذیر به واسطه ظرفیت کشور و همچنین تطبیق با محیط زیست از ارکان اصلی برنامه توسعه و در اولویت ما است.

آنچه که در رشد و پیشرفت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم در مقایسه با گذشته حائز اهمیت بوده این است که طراحی مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم به عنوان مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش لحاظ شده که در همین راستا فرایند احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به سرعت در حال افزایش است. به گونه‌ای توسعه ظرفیت برق تجدیدپذیر تا ۳۰ هزار مگاوات نیز اخیراً دیده شده و به تصویب رسیده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *