معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه: برگزاری دوره‌های کارآموزی قضایی در استان‌های توانمند از حیث علمی و امکانات از سیاست‌های دستگاه قضایی است

11:03 - 28 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۱۵۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه: برگزاری دوره‌های کارآموزی قضایی در استان‌های توانمند از حیث علمی و امکانات از سیاست‌های دستگاه قضایی است
اولین دوره کارآموزی قضایی در استان آذربایجان غربی با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد.

خبرگزاری میزان-آیین افتتاح اولین دوره کارآموزی قضایی آذربایجان غربی با حضور الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه،  جوهری مدیر کل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و عتباتی رئیس کل دادگستری استان و جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه قضایی، ادارات تابعه و نهاد‌های مرتبط در سالن ولایت دادگستری برگزار شد.

محمد باقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه نیز در این آیین اظهار کرد: امروز سیاست قوه قضاییه بر این است که از ظرفیت‌های استانی بیشتر از گذشته بهره ببرد که یکی از این طرق برگزاری دوره‌های کارآموزی قضایی در استان‌های توانمند از حیث علمی و امکانات لازم است.

الفت در ادامه به شرایط خاص استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: مرزی بودن و موضوعات و شرایط خاص این استان تمایل قضات را برای خدمت در آن کم می‌کند به همین دلیل تصمیم گرفته شد با توجه به پیگیری مجموعه مدیریت دادگستری استان و ظرفیت‌های خوب موجود، دوره کارآموزی قضایی را برای اولین بار در این استان برگزار کنیم تا از این طریق تعداد زیادی از این کارآموزان جذب دستگاه قضایی استان شوند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به بازدید خود از محل برگزاری دوره و امکانات فراهم شده بیان کرد: شرایط بسیار خوبی برای برگزاری این دوره در استان فراهم شده است و قضات و اساتید حقوقی با دانش و با تجربه در استان وجود دارد که تمامی این شرایط باعث شده استان آذربایجان غربی به عنوان قطب آموزش قضایی در شمال غرب انتخاب شود.

الفت در ادامه بیان کرد: باید در این دوره شرایطی فراهم شود تا کارآموزان با محیط زندان آشنا شوند چرا که این امر باعث می‌شود که در تصمیمات خود تعدیل کنند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه اگر امروز این کارآموزان خوب آموزش ببینند فردا قضات خوبی داریم بر حضور کارآموزان در شعب و آموزش‌های عملی آن‌ها تاکید کرد و گفت با آموزش‌های عملی قضات به سمت حرفه‌ای شدن در امر قضاوت هدایت می‌شوند.

الفت به سه مشکل قوه قضاییه که با تلاش‌های مجموعه مدیریتی قوه مرتفع شده است پرداخت و گفت:  تامین نیروی کادر اداری از جمله مشکلات بود که با آزمون اخیر و جذب کادر اداری تا حدودی مرتفع شده، دومین مشکل کمبود نیروی قضایی است که برای رفع این کمبود تدابیری اتخاذ شده که برگزاری دوره‌های کارآموزی و اصلاح و متنوع کردن جذب متقاضیان قضاوت تا حدودی دست مدیریت را برای رفع این کمبود باز گذاشته است و سومین دغدغه معیشت کارکنان است که تلاش بسیاری برای بهبود معیشت همکاران صورت می‌‌گیرد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در این آیین از طرف دستگاه قضایی و جامعه حقوقی استان جنایت‌های وحشیانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی و جنایات علیه مردم مظلوم غزه را که از بعد بین الملل جنایت علیه بشریت و نسل کشی هستند و نیز سکوت مدعیان به اصطلاح حقوق بشر در برابر این جنایت را محکوم کرد.

عتباتی در ادامه با تقدیر از معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و نگاه مثبت وی در راستای تامین نیروی قضایی استان با ایجاد ظرفیت این دوره کارآموزی قضایی تقدیر و آن را برای تامین کادر مورد نیاز قضایی مثمر ثمر دانست.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به اهمیت استان و موضوعات خاص مطرح در آن پرداخت و گفت: استان آذربایجان غربی در تامین امنیت عمق کشور و مبارزه با انواع جرایم خاص موجود در استان اهمیت خاصی دارد و با تلاش‌ها و مجاهدت‌های همکاران خدوم در دادگستری استان است که با زحمات طاقت فرسا و با یک نگاه مسئولانه به مردم و انقلاب، خدمت می‌کنند، ولی این تلاش‌ها نافی وظیفه مجموعه مدیریت دادگستری استان برای تامین کادر قضایی مورد نیاز نیست.

وی در ادامه گزارشی از کمبود کادر قضایی در حوزه‌های قضایی استان ارایه و گفت: امیدواریم این دوره کارآموزی قضایی یک پیش زمینه برای تامین کادر قضایی مورد نیاز باشد و بتوانیم این دوره‌های کارآموزی قضایی را به طور مرتب برگزار کنیم به شرطی که ثمراتی برای استان داشته باشد.

عتباتی از مجموعه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، شورای معاونین قضایی، نماینده، ولی فقیه در استان و ریاست دانشگاه ارومیه و همه کسانی که در برگزاری این دوره، دستگاه قضایی را یاری نمودند تقدیر و تشکر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه نیز در این مراسم به اهمیت مسند قضا و داوری و حکمیت پرداخت و با اشاره به فرمایشات امیرالمومنین علی علیه السلام به مالک اشتر توصیه‌هایی برای کارآموزان قضایی ارائه و بیان کرد: مهمترین شرطی که برای قاضی مهم است تقوا و خدا ترسی است که باید با خدای خود عهد بندد که تقوای خود را افزایش دهند.

گفتنی است ۲۴ نفر از کارآموزان قضایی از  پنج شنبه ۲۷ مهرماه به صورت رسمی دوره خود را آغاز کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *