اتکای اقتصاد به معادن و دریا توطئه دشمنان در حوزه تحریم را کم‌اثر می‌کند

17:57 - 25 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۷۶۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
اتکای اقتصاد به معادن و دریا توطئه دشمنان در حوزه تحریم را کم‌اثر می‌کند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر اقتصاد کشور متکی بر معادن و دریا باشد، توطئه اجانب در حوزه تحریم هم به شدت کم‌اثر خواهد شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آیین امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری بهره‌برداری در محدوده‌های معدنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (صدر تأمین) و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «امیر دریادار حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و «ابراهیم بازیان» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه در محل این وزارتخانه برگزار شد.

مرتضوی در این نشست ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار فلسطینی اظهار کرد: اوج تأسف آن است که اکنون مجامع به ظاهر حقوق بشر و سازمان‌های ناظر بر صلح جهانی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت، مُهر خاموشی بر لب نهاده‌اند تا کودکان و زنان بی‌پناه فلسطینی در مسلخ خشونت استکبار جهانی گرفتار شوند.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیداری که در دهه فجر سال ۱۴۰۱ با کارکنان نظام داشتند مباحث کلیدی را متذکر شدند و به دو مقوله «اقتصاد معدن» و «اقتصاد دریامحور» اشاره کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کشورمان دارای مجموعه‌ای از معادن ارزشمند اعم از سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، مس، روی، طلا و سایر امکانات معدنی است، اما به دلایل مختلف تاکنون از حداقل ظرفیت اسمی معادن استفاده کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: بر این باور هستیم که با تفاهم و تعادل در حوزه تولید و با مطالعات جامع قادر خواهیم بود از صنعت تک‌محصولی یعنی نفت، کشور را نجات دهیم و بخشی از ذخایرمان برای نسل‌های آینده بماند. این معادن ثروت بین‌نسلی است و حتماً باید تلاش کنیم برای نسل‌های آینده، دانش فنی و البته ذخایر را نگهداری و طراحی کنیم.
مرتضوی تأکید کرد: این کار خوبی که همکاران ما در شرکت صدر تأمین انجام داده‌اند و التفات و عنایتی که ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتند، اقدام مبارک و کار بسیار پربرکتی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با امضای این تفاهم‌نامه بستر مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های زیرمجموعه برای رشد اقتصادی کشور فراهم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان از ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین سازمان تأمین اجتماعی تقدیر کرد.

ورود ارتش به اقتصاد لطمه‌ای به توان رزمی وارد نمی‌کند

در ادامه این نشست «امیر دریادار حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: براساس توصیه مقام معظم رهبری سرمایه‌گذاری ارتش در امور اقتصادی به‌شرطی است که به توان دفاعی این مجموعه لطمه‌ای وارد نشود و منافع حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز صرف تقویت و توان بنیه نظامی نیرو‌های مسلح شود.

وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ما به قله‌ها نزدیک شدیم و بهره‌برداری از منابعی که در اختیار داریم کشور را برای پیشرفت آماده می‌کند.

دریادار سیاری تصریح کرد: باید از اقتصاد دریا استفاده بیشتری داشته باشیم. به‌عنوان مثال ما در مورد استفاده از سواحل مکران حرف می‌زنیم، اما هنوز از این سواحل بهره‌برداری مناسب را انجام نداده‌ایم.

وی گفت: عمده صادرات معدنی ما به‌صورت خام فروشی و محموله‌هایی که صادر می‌شود شامل نفت خام، خاک و سنگ معدنی است و قطعاً اگر این محصولات در زنجیره ارزش‌افزوده و تولید قرار گیرد برای کشور ایجاد اشتغال می‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش تأکید کرد: پیشرفت اقتصاد ما باید دریامحور باشد. همان‌گونه که مقام معظم رهبری مؤکداً فرموده‌اند استفاده از اقتصاد معدن نه به معنای خام‌فروشی بلکه باید با توجه به زنجیره ارزش باشد.

وی گفت: مجموعه ارتش تا یکی دو سال قبل مجوز ورود به بخش اقتصاد را نداشت، اما اکنون با تشکیل سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش با ۴ شرط شامل رعایت قوانین، شفافیت، انضباط مالی و عدم تعارض با بخش خصوصی در این حوزه حضور پیدا کرده است.

براساس این تفاهم‌نامه قرار است سرمایه‌گذاری مشترک در پهنه‌های معدنی در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران که عمدتاً در مناطق مرزی کشور و مناطق محروم قرار دارد، انجام شود و از طرفی سرمایه‌گذاری سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش در معادن طلا مانند معدن طلای جانجا سیستان و بلوچستان و معدن طلای قُلقُله سقز با رعایت ۴ شرط شفافیت، انضباط مالی، عدم تعارض با بخش خصوصی و اقتصادی‌بودن انجام شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *