گفت‎وگو|

استفاده ابزاری غرب از یک جایزه؛ نوبل صلح یا جنگ؟

7:30 - 19 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۹۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده ابزاری غرب از یک جایزه؛ نوبل صلح یا جنگ؟
یک پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه سابقه کمیته صلح نوبل سابقه بسیار مخدوشی است، می‎گوید: غرب پس از شکست پروژه ایجاد آشوب در ایران سعی می‎کند تا این شکست را مخفی نگه‎دارد.

خبرگزاری میزان – بنیاد نوبل به‏‎تازگی در یک اقدام با انگیزه سیاسی آشکار، برنده نوبل صلح را اعلام کرد.

عباس سلیمی‎نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‎وگو با میزان معتقد است که غرب پس از شکست پروژه ایجاد آشوب در ایران از همه ابزار‌های خود استفاده خواهد کرد تا این شکست را مخفی نگه‎دارد.

سلیمی‎نمین با اشاره به اینکه اعطای صلح نوبل به یک شهروند ایرانی دور از انتظار نبود، گفت: برای غرب ابزار‌هایی زاید وجود دارد که به سهولت می‌توانند این ابزار‌ها و امکانات را له یا علیه فعال کنند؛ اینکه از این جایزه استفاده شود تا یک جریانی زنده نگه داشته شود هم دور از انتظار نبود.

وی با بیان اینکه این نخستین بار نیست که از جایزه نوبل برای جریان‎سازی علیه ایران استفاده کرده‌اند، بیان کرد: آنها این بار هم طرفی در استفاده از این ابزار نخواهند بست چرا که کلیت شکست آن‌ها تا حدی مفتضح شده که با این اقدامات نمی‌توانند آن را بپوشانند و از آن خارج شوند.

سلیمی‎نمین، بیان کرد: کسانی که آشوب‌های ایران را با محوریت گروهک تروریستی منافقین قرار داده بودند هرگز نمی‌توانند دم از صلح و حقوق بشر بزنند؛ یکی از دلایل افتضاح غرب یا جبهه حامی صهیونیسم این بود که به صورت پنهان نقطه اتکای خود را در این آشوب‎ها، منافقین قرار داده بودند و این امر را به طور پنهانی دنبال می‌کردند و وقتی این مطلب آشکار شد هم وحدتی که ایجاد کرده بودند به شدت از هم پاشید و هم نسبت به بازی‌های پنهان غرب واکنش‌هایی شدید رخ داد.

سابقه مخدوش کمیته نوبل صلح 

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه سابقه کمیته صلح نوبل سابقه بسیار مخدوشی است، توضیح داد: به عنوان مثال افرادی که جنایات هولناکی را علیه مردم فلسطین مرتکب شده‎اند، جایزه صلح نوبل دریافت کرده‎اند؛ همچنین در مسئله فلسطین کسانی که در قتل‎عام فلسطینیان شهره بودند و قصاب فلسطینیان خوانده شدند، کمیته نوبل صلح به آن‌ها جایزه داد.

وی با تاکید بر اینکه اگر فردی شایسته دریافت صلح نوبل باشد، سرار شهید سلیمانی بود که توانست صلح را به منطقه برگرداند، بیان کرد: برخی می‌خواستند جنگ نیابتی را آنچنان گسترش دهند که منطقه روی صلح و آرامش را نبیند، اما شخصیتی مانند سردار سلیمانی توانست صلح و آرامش را حمکفرما کند؛ امروز آرامشی که ما شاهد هستیم ناشی از تلاش‌های این شهید بزرگوار است.

تغییر معنای صلح

سلیمی‎نمین، اضافه کرد: به کسانی که به نیابت از غرب تنش ایجاد می‌کنند، قتل‎عام می‌کنند، عملکرد‌های خبیثانه را دنبال می‎‌کنند، جایزه صلح نوبل داده می‌شود؛ سران اشغالگر صهیونیست می‌خواستند پایگاه غرب را در منطقه ایجاد کنند و از طریق این پایگاه‎ها، خیزش‌های ملت‌ها را سرکوب کنند.

به گفته وی، وقتی این سران سرکوب به عنوان برندگان جایزه نوبل صلح معرفی شوند باید معنای صلح تغییر پیدا کند و در گذشته نیز ما شاهد این بهره برداری‌های سیاسی بوده‎ایم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اعطای جایزه نوبل صلح به سران رژیم صهیونیستی در گذشته، می‎گوید: تلاش کردند تا با این کار صلحی را که میان فلسطین و رژیم صهیونیستی برقرار نشد مخفی کنند اما صهیونیست‌ها به هیچ وجه حاضر نشدند حتی بخشی از اراضی فلسطین را در اختیار فلسطینی‎ها قرار دهند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به این موضوع که امروز هم کار مشابهی را در مورد ایران صورت می‌دهند، گفت: پروژه بزرگی را با محوریت منافقین ایجاد کردند و برخی افراد و گروه‌های ایرانی خارج‎نشین را هم برای ایجاد یک ائتلاف فریب دادند در حالی که پشت این ائتلاف منافقین بودند.

جعل بسیاری از مفاهیم انسانی

سلیمی‎نمین با اشاره به ادعای صلح‌طلبی و ایجاد صلح با اعطای این جایزه، افزود: امروز بسیاری از مفاهیم انسانی مانند حقوق بشر جعل شده‎اند؛ کسانی که از رژیم‌های نژادپرست دفاع می‌کردند، در جبهه مدافعان رژیم آپارتاید حاکم بر آفریقای جنوبی که در راس آن آمریکا و انگلیس قرار داشتند، این‌ها فاجعه‎بارترین جنایات را ذیل رژیم آپارتاید مرتکب می‌شدند و اکنون سردمدار حقوق بشر هم هستند؛ بنابراین مشخص است حقوق بشری که این نوع جنایت پیشگان در دست می‌گیرند تنها برای فریب است.

این کارشناس تاریخ معتقد است کسانی که مکانیسم غرب را بشناسند و از آن آگاه باشند به خوبی می‌دانند افرادی که از نژادپرستان حاکم بر رژیم صهیونیستی حمایت و دفاع می‌کنند، نمی‌توانند کمترین اعتقادی به حقوق بشر داشته باشند. چگونه می‌توان حقوق بشر را از چنین حکومت‌هایی پذیرفت؛ کسانی که حقوق بشر را به بدترین شکل زیر پا می‌گذارند همزمان شعار حقوق بشر را هم سر می‌دهند؛ همچنین کسانی که جنگ را بین ملت‌ها راه می‌اندازند تا بتوانند از این طریق سلطه و هژمونی خود را بسط دهند، چگونه از بسط صلح دم می‌زنند؟ 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان با اشاره به جنایات سردمداران کشور‌هایی مانند آمریکا، گفت: کارنامه‌ها و سوابق آشکارتر از آن است که کسی به ادعا‌های ظاهری بسنده کند و پذیرای این ادعا‌ها باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *