۱۰ شعبه صلحی در زندان‌های استان خوزستان راه‌اندازی شد

17:19 - 10 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۲۹۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۱۰ شعبه صلحی در زندان‌های استان خوزستان راه‌اندازی شد
رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ شعبه صلحی تخصصی ویژه در زندان‌های استان گفت: بزرگان، متنفذان، اعضای ستاد صبر، صلح‌یاران و اعضای شورا‌های حل اختلاف با ایجاد صلح و سازش در امنیت استان سهیم هستند.

خبرگزاری میزان- علی دهقانی در همایش ستاد صبر که در زندان سپیدار اهواز برگزار شد، با قدردانی از حضور صلح‌یاران، بزرگان، شیوخ، متنفذان و خانواده اولیای‌دم گفت: ایجاد صلح و سازش و عفو، از سنت‌های حسنه‌ای است که باتوجه به آثاری که در جامعه دارد باید بسط داده شود. 

وی ادامه داد: افرادی که با زبان و بیان گویای خویش، موجب گسترش صلح در جامعه می‌شوند و کسانی که به عشق امام رئوف (ع) و امام حسین (ع) از حق قانونی خود گذشت می‌کنند، هر دو قابل تقدیر هستند و نزد خداوند پاداش بزرگی دارند. 

دهقانی گفت: قصاص حقی است که شرع اسلام و قانون مجازات اسلامی برای قتل عمد در نظر گرفته است و انتخاب میان عفو و قصاص در اختیار و با اراده اولیای‌دم است اما پشیمانی بر عفو به مراتب راحت‌تر از پشیمانی بر عقوبت و اجرای قصاص است. 

وی افزود: زمانی صلح و سازش ارزشمند است که صاحب حق به مرتبه صفح برسد و این مرتبه‌ای است که در آن گذشت با رضایت قلبی است و بدون هیچ‌گونه کدورتی راضی به رضایت می‌شوند. 

رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: قصاص و عفو از اختیارات اولیای‌دم است که بین این دو تضاد، تزاحم و تعارضی نیست و هر دو به نوعی امنیت‌آور هستند. 

وی با اعلام خبر راه‌اندازی ۱۰ شعبه صلحی تخصصی ویژه در زندان‌های استان گفت: بزرگان، متنفذان، اعضای ستاد صبر، صلح‌یاران و اعضای شورا‌های حل اختلاف با  ایجاد صلح و سازش در تامین امنیت استان سهیم شدند، قابل تقدیر هستند. 

دهقانی خطاب به مهمانان این همایش، گفت: انتظاری که از بزرگان طوایف داریم این است که در کنار برخورد‌های سلبی و قاطعانه حاکمیت، با اقدامات فرهنگی و نفوذ کلام خود در راستای پیشگیری از تیراندازی، خرید و فروش و نگهداری سلاح غیرمجاز، کوشا باشند. 

آزادی ۲۰۸ محکوم جرایم مالی غیرعمد 

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به قعالیت‌های موثر ستاد دیه استان در خصوص کاهش جمعیت زندان‌ها، اظهار کرد: افرادی که به‌واسطه غفلت و سهل‌انگاری و عدم پیش‌بینی وضعیت اقتصادی دچار شکست مالی شده و در زندان به‌سر می‌برند، در انتظار کمک‌های نوع‌دوستانه خیران هستند که از ابتدای امسال با تلاش‌های صورت گرفته زمینه آزادی ۲۰۸ مددجو با بدهی بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان فراهم شد. 

دهقانی گفت: امروز نیز به برکت میلاد مبارک حضرت رسول اکرم (ص) و حمایت مالی خیران استان، زمینه آزادی ۱۰ نفر دیگر از مددجویان جرایم مالی غیرعمد با بدهی بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان که بخش عمده آن با گذشت شکات حل و فصل شد، فراهم شده است. 

۱۴۰ پرونده قصاص در سال ۱۴۰۲ به رضایت انجامید 

رئیس شورای حل اختلاف استان خوزستان نیز در این مراسم، با تیریک هفته وحدت گفت: پیامبر اسلام (ص) مبعوث شد تا اخلاق اسلامی، مردم‌داری و امر به معرف و نهی از منکر را بسط و گسترش دهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی، استان خوزستان را به واسطه وجود بزرگان، سادات، سران عشایر و طوایف، پایگاه صلح و سازش کشور قلمداد کرد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه، ۱۴۰ فقره پرونده قتل در پویش‌های «به عشق امام رئوف می‌بخشم» و «به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم» نیز با تلاش و همت اعضای شورای حل اختلاف به صلح و سازش ختم شد. 

وی راه‌اندازی ۱۰ شعبه صلحی شورای حل اختلاف در سطح زندان‌های استان را در راستای تقویت اصلاح ذات‌البین برشمرد و از همکاری اداره کل زندان‌ها در این خصوص قدردانی کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی با بیان اینکه قصاص حق خانواده مقتول است، افزود: تلاش ما جلب رضایت اولیای دم در عمل به آیات و روایات در خصوص احیای نفس و آزادی زندانی از حبس است و طبق قانون حق قصاص برای اولیای دم محفوظ است.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *