تراژدی انسانی در لیبی؛ محصول ریاکاری غرب

14:54 - 03 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۹۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تراژدی انسانی در لیبی؛ محصول ریاکاری غرب
کشور‌های غربی در پی سیل مرگبار اخیر لیبی در حالی مدعی تلاش برای حمایت از سیل‌زدگان این کشور شده‎اند که سابقه حمله ۲۰۱۱ آن‌ها به لیبی ماهیت حقیقی‌شان را آشکار می‌کند.

خبرگزاری میزان - باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به تازگی از ۱۳۲ میلیون دنبال‌کننده‌اش در رسانه اجتماعی «ایکس» خواست تا به سازمان‌های خیریه کمک به مردم لیبی که با سیل مرگبار مواجه شده‌ و بیش از ۲۰ هزار نفر در آنها جان خود را از دست داده‌اند، کمک کنند. 

اوباما با استناد به درخواستی از بنیاد خود، نوشت: اگر به دنبال کمک به مردم آسیب‎دیده از سیل در لیبی هستید، به این سازمان‌های امدادی مراجعه کنید.

مروری بر حملات ۲۰۱۱ ناتو به لیبی

این بیانیه موجی از اظهارنظر‌ها را در رسانه‌های اجتماعی از سوی کسانی برانگیخت که به طور موجه به مسئولیت اوباما در ایجاد شرایط برای فاجعه لیبی اشاره کردند. 

دولت وقت آمریکا در سال ۲۰۱۱ جنگ آمریکا و ناتو را آغاز کرد؛ این بمباران، جنگ داخلی طولانی مدتی را به راه انداخت که هنوز ادامه دارد و کشوری را که زمانی ثروتمندترین کشور آفریقا بود، ویران کرد.

از دیگر مقام‎های ارشد آمریکا و مسئول جنگ در لیبی می‌توان به جو بایدن، معاون رئیس جمهور وقت و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت این کشور اشاره کرد که نقش اصلی را در توجیه علنی جنگ ایفا کردند.

بایدن به عنوان رئیس جمهور کنونی آمریکا به تازگی بیانیه خود را در حمایت و همدردی با مردم لیبی صادر کرد؛ وی گفت: «جیل» و من عمیق‌ترین تسلیت خود را به همه خانواده‌هایی که عزیزان خود را در سیل ویرانگر لیبی از دست داده‌اند، می‌فرستیم.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که کمک‌هایی به مردم سیل‌زده در لیبی ارسال خواهد کرد؛ هنوز هیچ مبلغی در خصوص این کمک‌ها اعلام نشده، اما در مقایسه با ۱.۱ میلیارد دلاری که آمریکا برای جنگ ۲۰۱۱ هزینه کرد، رقمی بسیار ناچیز و بی‎‌اهمیت خواهد بود، چه رسد به ده‌ها میلیارد دلاری که واشنگتن برای جنگ اوکراین هزینه کرده است.

مجموع درخواست کمک اعلام شده از سوی سازمان ملل تنها ۷۱ میلیون دلار است؛ این مبلغ در مقایسه با نیاز‌های گسترده انسانی و مبالغ هنگفتی که در جنگ اوکراین هزینه شده، ناچیز است.

اتحادیه اروپا هم در حالی که نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار برای جنگ اوکراین هزینه کرده، تنها ۵۳۷ هزار دلار به قربانیان سیل لیبی کمک کرد.

نقش سازمان ملل در جنگ ۲۰۱۱ لیبی

سازمان ملل نیز مسئولیت فاجعه لیبی را بر عهده دارد؛ در ۱۷ مارس ۲۰۱۱، شورای امنیت سازمان ملل اقداماتی را علیه لیبی تصویب کرد , به کشور‌های عضو اجازه داد تا «تمام اقدامات لازم را برای محافظت از غیرنظامیان در معرض خطر حمله در لیبی، از جمله بنغازی» انجام دهند. 

این اقدام شورای امنیت به بهانه تهدید فرضی قتل عام مردم بنغازی، مهر تایید سازمان ملل را صادر کرد و ۲ روز بعد، بمباران آمریکا و ناتو در لیبی آغاز شد.

نقش نهاد‌های غربی در لیبی

آن جنگ ۲۵ هزار نفر را کُشت؛ به‌خصوص از سوی گروه‌هایی که به وسیله پنتاگون و سیا و همچنین انگلیس و فرانسه استخدام، آموزش‎دیده و مسلح شده بودند. 

این افراد سپس از سوی سیا به سوریه فرستاده شدند؛ بندری که این افراد از طریق آن منتقل می‌شدند، شهر «درنه» بود که اکنون در اثر سیل ۱۰ سپتامبر تا حد زیادی ویران شده است.

گروه‌های دیگری که از سوی این کشور‌ها آموزش دیده بودند به سمت جنوب آفریقا حرکت کردند و اکثر مناطق ساحل آفریقا از جمله چاد، نیجر، مالی، بورکینافاسو و آفریقای مرکزی را بی‌ثبات کردند و خشونت را به نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا گسترش دادند.

در خود لیبی، پیامد‌های جنگ به سرکردگی آمریکا فاجعه‌بار بود؛ از نظر اقتصادی، مرفه‌ترین کشور آفریقا قبل از حمله آمریکا و ناتو به کشوری فقیر و محروم با زیرساخت‌های در حال فروپاشی تبدیل شده است. 

از سال ۲۰۱۰، سال قبل از جنگ، تا سال ۲۰۲۱ تولید ناخالص داخلی لیبی به نصف کاهش یافت و ثروت خالص این کشور از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در واقع به ۲۱ درصد رسید.

بمباران لیبی از سوی آمریکا و ناتو با جنگ داخلی بین جناح‌های رقیب همراه شد که هر کدام از سوی گروهی از قدرت‌های خارجی که برای کنترل ذخایر عظیم نفت و گاز این کشور با هم رقابت می‌کردند، حمایت می‌شوند.

نقش رسانه‌های غربی در مخفی کردن فاجعه لیبی

البته رسانه‌های آمریکایی و غربی در پوشش خود از این فاجعه، درباره مسئولیت دولت آمریکا و همچنین دولت‌های غربی در قبال این تراژدی عظیم انسانی چیزی نمی‌گویند؛ هیچ کیفرخواستی، چه از نظر سیاسی و چه از نظر حقوقی، علیه جنایتکاران جنگی در واشنگتن وجود نخواهد داشت.

در روز‌هایی که مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک در حال برگزاری است، سران قدرت‌های بزرگ سخنرانی‌های خودخواهانه‌ای در مورد فوریت اتحاد جهان در حمایت از اوکراین بدون توجه به نیاز‌های ضروری در بخش‌های دیگر جهان داشتند.

همزمان با این رویداد، کنفرانس ۲ روزه تحت حمایت «ابتکار جهانی کلینتون»، بنیادی که از سوی بیل و هیلاری کلینتون اداره می‌شود، برگزار خواهد شد؛ این رویداد شامل ۷ فرماندار آمریکا، ۴ عضو کابینه بایدن، ۲ دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس و یک جنایتکار جنگی است؛ در دستور کار این نشست هیچ اشاره‌ای به فاجعه لیبی یا نقش هیلاری کلینتون در آن نخواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: لیبی ناتو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *