مسکو و پیونگ یانگ به دنبال تقویت همکاری‎ها؛ کیم به روسیه می‎رود

11:28 - 14 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۹۸۰
مسکو و پیونگ یانگ به دنبال تقویت همکاری‎ها؛ کیم به روسیه می‎رود
کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه سپتامبر برای رایزنی درباره موضوعات مختلف با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

خبرگزاری میزان - «کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی قصد دارد در ماه سپتامبر به روسیه سفر و با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور دیدار کند.

«نیویورک تایمز» به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد که «کیم» در یک سفر نادر به خارج از کشور، احتمالاً با قطار زرهی از پیونگ یانگ به «ولادی وستوک» در سواحل اقیانوس آرام روسیه می‌رود تا در آنجا با «پوتین» ملاقات کند.

به نوشته این پایگاه، دو مقام ارشد کره شمالی و روسیه درباره ارسال خمپاره‌های توپخانه و موشک‌های ضدتانک به روسیه در ازای دریافت فناوری پیشرفته مسکو برای ماهواره‌ها و زیردریایی‌های هسته‌ای، گفت‌وگو خواهند کرد.

خبر سفر برنامه‌ریزی شده «کیم» پس از آن منتشر شد که روسیه اعلام کرد در حال مذاکره برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک با کره شمالی است.

آمریکا همواره نسبت به افزایش روابط نظامی بین این ۲ کشور ابراز نگرانی کرده است.

روابط سیاسی کره شمالی و روسیه

کره شمالی در اوایل جنگ سرد با حمایت اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت؛ سپس روابط کره شمالی با کره جنوبی و متحدانش، یعنی آمریکا و سازمان ملل در جنگ کره، که بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۳ رخ داد، به بن‌بست رسید. 

کره شمالی برای چندین دهه به شدت به کمک‌های شوروی وابسته بود و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ به قحطی مرگبار در کره شمالی کمک کرد. 

«کیم» در ابتدا روابط نسبتا سردی با روسیه و چین داشت؛ مسکو و پکن هر ۲ با آمریکا در اعمال تحریم‌های شدید علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای این کشور همراه شده بودند.

پس از آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۱۷، «کیم جونگ اون» اقداماتی را برای ترمیم روابط انجام داد. 

او در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در شهر «ولادی وستوک» روسیه با «پوتین» ملاقات کرد.

رئیس کره شمالی در پیامی به مناسبت روز ملی روسیه در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳، وعده داد که روابط با روسیه را حفظ کرده و همکاری استراتژیک را تقویت کند. 

روسیه در مخالفت با تحریم‌های جدید علیه کره شمالی، ممانعت از فشار‌های تحت سرکردگی آمریکا و موضع‌گیری علنی شورای امنیت سازمان ملل برای اولین بار از زمان آغاز تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۶، به چین پیوست.

بارزترین نشانه تعمیق روابط کره شمالی و روسیه در ماه جولای بود؛ زمانی که «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه به پیونگ یانگ سفر و از نمایشگاه تسلیحاتی که شامل موشک‌های بالستیک کره شمالی بود، بازدید کرد. 

جنگ اوکراین چگونه بر روابط روسیه و کره شمالی تأثیر گذاشته است؟ 

از زمان آغاز اوکراین، کره شمالی نیز متقابلا از مسکو حمایت کرده است.

کره شمالی یکی از تنها کشور‌هایی بود که استقلال مناطق شرقی اوکراین را به رسمیت شناخت و از الحاق بخش‌هایی به روسیه حمایت کرد.

آمریکا کره شمالی را به ارائه تسلیحات به روسیه متهم کرده است، اما مشخص نیست که آیا تسلیحاتی از سوی پیونگ یانگ به مسکو ارسال شده است یا خیر.

روسیه و کره شمالی هر دو این ادعا‌ها را رد، اما اعلام کرده‌اند که همکاری‌های دفاعی را گسترش خواهند داد.

«آرتیوم لوکین»، از دانشگاه فدرال شرق دور در «ولادی وستوک»، می‎گوید: جنگ اوکراین یک واقعیت ژئوپلیتیک جدیدی را آغاز کرده است که در آن کرملین و کره شمالی ممکن است به طور فزاینده‌ای به هم نزدیک شوند؛ شاید این نزدیکی حتی تا حد احیای روابط شبه اتحادی که در طول جنگ سرد وجود داشت، پیش برود.

به گفته وی، قابل توجه است که پیونگ یانگ شروع به استفاده از عبارت جدید «همکاری تاکتیکی و استراتژیک» برای توصیف روابط خود با روسیه کرده است.

وزیر دفاع روسیه به تازگی اعلام کرد که مسکو در حال مذاکره برای برگزاری مانور نظامی مشترک با کره شمالی است. 

روابط اقتصادی کره شمالی و روسیه

سال گذشته، روسیه و کره شمالی سفر‌های ریلی را برای اولین بار از زمان قطع این سفر‌ها در طول همه‌گیری کووید-۱۹، از سر گرفتند. 

کمی پس از آن، روسیه صادرات نفت به کره شمالی را از سر گرفت.

داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که صادرات نفت به کره شمالی اولین بار از سال ۲۰۲۰ گزارش شده است. 

به گفته کارشناسان، بیشتر تجارت کره شمالی از طریق چین انجام می‌شود، اما مسکو یک شریک مهم به ویژه در زمینه نفتی برای پیونگ یانگ است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *