غفلت جامعه جهانی باعث موج پناهندگان افغانستانی به اروپا خواهد شد

10:12 - 31 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۴۹۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
غفلت جامعه جهانی باعث موج پناهندگان افغانستانی به اروپا خواهد شد
رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران در دیدار نماینده ویژه دولت استرالیا در امور افغانستان هشدار داد عدم مشارکت کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی در تامین هزینه‌ها، باعث حرکت پناهندگان به سمت اروپا یا کشور‌های دیگر می‌شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت کشور، عبدالله مبینی در دیدار گلن مایلز که در تهران انجام شد، به تشریح بروز مسائل اجتماعی و اقتصادی متعاقب حضور پناهندگان و آوارگان افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی حضور این تعداد از پناهندگان را تضاد دوگانه‌ای دانست که از یک سو باید به آوارگان و پناهندگان کمک رسانی مستمر انجام شود و از سوی دیگر در شرایط وجود تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، خدمات رسانی به این افراد بویژه اقشار آسیب پذیر جمعیت پناهنده و آواره، کار دشواری است.

رییس سازمان ملی مهاجرت، مسائل و مشکلات ناشی از جمعیت رو به افزایش پناهندگان و آوارگان افغانستانی در کشور را فزاینده توصیف کرد و علت اصلی آن را مشکلات حال حاضر در کشور افغانستان عنوان داشت.

مبینی با اشاره به نیاز‌های اولیه پناهندگان و آوارگان افغانستانی، مسائل مربوط به تامین احتیاجات بهداشتی، درمانی، معیشتی و آموزشی آنان را بسیار وسیع ارزیابی کرد و از تحمیل بار هنگفت مسئولیت برطرف کردن این نیاز‌ها که بر دوش جامعه میزبان قرار گرفته است، ابراز گلایه‌مندی کرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از این پناهندگان، با پیش بینی حضور بیش از ۸۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایرانی در سال تحصیلی جدید، بودجه لازم برای مسائل اولیه آموزشی و تامین زیرساخت‌های مناسب آموزشی جهت تحصیل این تعداد دانش آموز را بیش از یک میلیارد دلار برآورد کرد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت همچنین در خصوص مسائل مربوط به سلامت و بهداشت و درمان برخی بیماری‌های صعب العلاج و مزمن را از دیگر هزینه‌های هنگفت تحمیلی بر نظام سلامت و درمان جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

مبینی از دیگر چالش‌های مرتبط با حضور جمعیت عظیم پناهنده و آواره افغانستانی در ایران را مسئله معیشتی آن‌ها عنوان کرد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت با اشاره به فقر زاید الوصف در کشور افغانستان، مشکلات معیشتی این جمعیت را بی‌شمار دانست.

مبینی بهره‌مندی بدون تبعیض پناهندگان از اقلام یارانه‌ای همچون نان، انرژی و حمل و نقل را دیگر هزینه هنگفت تحمیل شده بر جامعه میزبان عنوان کرد.

وی از نماینده ویژه دولت استرالیا در امور افغانستان اینگونه پرسید: با توجه به اینکه پس از تحولات افغانستان، بار اصلی میزبانی از جمعیت عظیم پناهنده و آواره افغانستانی بر دوش ملت ایران قرار گرفته است، جامعه میزبان تا کجا می‌تواند این حمایت را ادامه دهد؟

رئیس سازمان ملی مهاجرت در ادامه علت اصلی شکل‌گیری سازمان ملی مهاجرت را نیازمندی کشور به مدیریت فراگیرتر این جمعیت رو به افزایش عنوان کرد. مبینی همچنین دیگر ماموریت سازمان را آسیب شناسی جدی‌تر تحولات هم در سطح داخلی و هم در سطح نظام بین‌الملل در برخورد با پدیده مهاجرت و آوارگی برشمرد و گفت: اینکه جوامع بین‌الملل چه سهمی از بار مسئولیت خدمت رسانی به آوارگان افغانستانی را برعهده می‌گیرند، می‌بایست به طور دقیق مشخص شود.

وی همچنین تدوین سیاست‌های جدید رسیدگی به موضوع پناهندگان و آوارگان در کشور را از دیگر دستور کار‌های اصلی سازمان ملی مهاجرت عنوان کرد و افزود: از جوامع جهانی انتظار می‌رود تا در خصوص میزان کمک رسانی به کشور‌های میزبان که بسیار اندک است بازبینی اساسی کنند، در غیر اینصورت جوامع میزبان مجبور می‌شوند در چگونگی نگرش به موضوع پناهندگان و آوارگان افغانستانی تجدید نظر کنند.

وی با تشکر از کمک‌های دولت استرالیا در خصوص پناهندگان افغانستانی حاضر در کشور جمهوری اسلامی ایران، این حجم از کمک‌ها را در مقایسه با هزینه‌های کشور میزبان بسیار اندک توصیف کرد و گفت: خدمت رسانی مستمر به آن‌ها بیش از توان و ظرفیت کشور است و یقینا تداوم غفلت جامعه جهانی بر موضوع پناهندگان افغانستانی در ایران به ضرر سایر کشور‌ها خواهد بود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت توضیح داد با تداوم تحمیل هزینه‌های هنگفت بر جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از این جمعیت جهت دسترسی به شرایط بهتر معیشتی، به سمت اروپا و سایر کشور‌ها حرکت خواهند کرد.

مبینی، میزبانی از پناهندگان افغانستانی را موضوعی متقابل و دو سویه دانست و اظهار کرد: هر چه قدر سایر کشور‌ها در تقسیم بار مسئولیت میزبانی با جمهوری اسلامی ایران بیشتر سهیم شوند، همکاری‌های بهتری در این زمینه صورت می‌پذیرد در غیر این صورت میزان همکاری جامعه میزبان با جوامع جهانی و سازمان‌های بین المللی محدودتر خواهد شد.

در پایان، انتظارات از دولت استرالیا در سه محور مشارکت در پروژه‌های زیرساختی مربوط به آوارگان و پناهندگان، افزایش ظرفیت اسکان مجدد و پذیرش سهم منصفانه در تقسیم وظایف مربوط به میزبانی از پناهندگان و آوارگان به اطلاع نماینده این کشور رسید.

نماینده ویژه دولت استرالیا در امور افغانستان هم ابراز امیدواری کرد تداوم این گفتگو‌ها موجب درک بهتر از مسائل مترتبه جوامع میزبان خواهد شد.

مایلز ضمن تشکر از میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان و آوارگان افغانستانی عنوان داشت: در ۲ سال گذشته با توجه به افزایش بی‌ثباتی در کشور افغانستان، شاهد ازدیاد تعداد پناهجویان افغانستانی در ایران بودیم و بی‌شک این مسئله بر بار مسئولیت میزبانی جمهوری اسلامی ایران افزوده است. وی با اشاره به مشارکت دولت استرالیا با برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد و برنامه جهانی غذا با هدف تقسیم بار مسئولیت میزبانی از پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران گفت: مسائل مطرح شده در این جلسه را به نحو شایسته به دولت استرالیا منعکس خواهد کرد. گلن مایلز، دولت استرالیا را متعهد به کمک رسانی به جوامع میزبان پناهندگان و آوارگان دانست و در این باره افزود: خود را متعهد به کمک رسانی به جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از جمعیت عظیم پناهندگان افغانستانی می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد در این خصوص و با همکاری سازمان‌های بین المللی، در طرح‌هایی نیز در داخل ایران شرکت داشتیم. 

نماینده ویژه دولت استرالیا در امور افغانستان، اظهار کرد: به اندازه توان خود تلاش می‌کنیم در تامین هزینه‌های هنگفت میزبانی از این جمعیت با جمهوری اسلامی ایران شریک شویم. 

شایان ذکر است در این دیدار مدیر کل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت، کارشناسان این اداره کل همچنین نماینده وزارت امور خارجه و نیز سفیر استرالیا در تهران بهمراه برخی اعضای سفارت این کشور نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *