توجه ویژه و هم افزایی در بخش پژوهش نیاز امروز اقتصاد کشور

11:08 - 27 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۶۷۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
توجه ویژه و هم افزایی در بخش پژوهش نیاز امروز اقتصاد کشور
وزیر اقتصاد در نشست ارائه نظامنامه پژوهش وزارت امور اقتصادی و دارایی بر استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده پژوهشی در اقتصاد کشور تاکید و از همه دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه خواست به این مساله به صورت ویژه تاکید و اهتمام داشته باشند.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام شادا، نشست ارائه نظامنامه پژوهش وزارت اقتصاد، در محل این وزارتخانه با حضور سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

در این نشست، سید هادی سبحانیان رییس کل سازمان امور مالیاتی، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک، مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی و محمدجواد توکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی به ارائه پیشنهاداتی پرداختند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست با تاکید بر توجه ویژه به بخش پژوهش در اقتصاد گفت: سال گذشته در اقدامی برای استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی خانواده وزارت اقتصاد بیشترین هم افزایی در این خصوص دیده شد که در نتیجه آن یک شورای راهبری ایجاد و ابلاغ شد.

وی در ادامه با بیان اینکه هم افزایی و توجه ویژه به پژوهش نیاز اقتصاد کشور است، اضافه کرد: ما در این شورای راهبری، سیاست گذاری‌های پژوهش‌های مد نظر وزارتخانه را با حضور رییس پژوهشکده و معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارتخانه و روسای کل گمرک، مالیات، بیمه مرکزی و معاون امور بانک و بیمه خود وزارتخانه و دو صاحب نظر اقتصادی تشکیل دادیم تا در ابتدای سال راهبرد‌های پژوهشی ما کاملا مشخص باشد و در این راستا حرکت کنیم.

خاندوزی ادامه داد: با توجه به اینکه در این برهه زمانی تا حدی زیادی، مساله بودجه‌های پژوهشی تعیین تکلیف شده، از رییس پژوهشکده امور اقتصادی خواسته شد تا در این خصوص، سیاست‌های کلان پژوهشی را برای همه بخش‌ها تدوین کنند تا بتوانیم اولین شورای راهبری پژوهشی را برگزار کنیم.

پژوهش‌ها باید بازخورد بیرونی داشته باشد

در ادامه این نشست، مجید توکلی، رییس پژوهشکده سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بیان کرد: سال گذشته آیین نامه شورای پژوهش در ۱۵ شهریورماه ابلاغ شد و ما در این راستا دو جلسه شورا را برگزار و نظام و موضوعات وزارت اقتصاد را که از مدرسه تابستانه استخراج شده بود در این شورا مطرح و این موارد را برای همه اساتید اقتصاد کشور ارسال کردیم.

توکلی ادامه داد: به طور کلی، ما باید نوعی سیاست گذاری، ساماندهی و هماهنگی بین واحد‌های تابعه در بخش پژوهش را داشته باشیم.

در واقع باید به نوعی بین وزارتخانه و اساتید دانشگاه یک رابطه محکم و دائمی برای عرضه پژوهش‌ها برقرار باشد.

توکلی بیان کرد: در یکی از جلسات شورای معاونین، مقررشد، دستگاه‌ها بر اساس نظامنامه پژوهشی، سه محور اعلام اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌ها، فهرست گزارش‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌هایی که سال گذشته داشتند و بحث فهرست و پژوهش‌های در حال انجام را به ما اعلام کنند و از آنجایی که پژوهشکده در انتهای سال از فعالیت‌های پژوهشی خود در طول سال گزارشی را تهیه و در سایت بارگذاری می‌کند، ما در صدد هستیم تا این موارد به صورتی مطلوب هم برای عموم و هم برای اساتید مورد استفاده بوده و بازخورد داشته باشد که ما این گزارش را تهیه و ارائه دادیم.

هم افزایی بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد در موضوعات مشترک پژوهشی

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی نیز در ادامه با تاکید بر توجه ویژه به پژوهش در حوزه بیمه نیز گفت: ما در بیمه مرکزی و به صورت خاص در پژوهشکده بیمه مرکزی نیاز‌های این بخش را با تولیدات خود تامین و در سایت نیز بارگذاری می‌کنیم، اما نکته مهم در این خصوص احساس نیاز به دستور العملی است که با سیاست‌های وزارت اقتصاد هماهنگ باشیم تا موازی کاری و دوباره کاری در این خصوص نشود.

وی افزود: نکته بعدی این است که باید با یک بررسی جامع امکانات خود را در حوزه پژوهش بسنجیم تا مشخص شود چگونه می‌توانیم در بخش موضوعات مشترک به وزارت اقتصاد با استفاده از امکاناتمان کمک کنیم.

فعالیت پژوهشکده گمرک با ۲۰ نفر هیات علمی

محمد رضوانی فر، رییس کل گمرک نیز در این نشست اضافه کرد: گمرک یک پژوهشکده رسمی به صورت مساله محور و موضوع محور با بیش از ۲۰ نفر عضو هیات علمی دارد که در حال فعالیت در ذیل دانشگاه تهران بوده و محل استقرار آن نیز در معاونت پژوهشی این دانشگاه است که هم اساسنامه و هم موضوع فعالیت آن نیز مشخص است و رییس کل گمرک رییس هیات مدیره پژوهشکده محسوب شده و از سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است.

رضوانی فر در ادامه بیان کرد: ما در مرکز پژوهشی گمرک در حال حاضر عدد پایان نامه‌های فوق لیسانس که در موضوعات پژوهشی گمرک انجام شده است سه رقمی و عدد پایان نامه‌های دکترا در این خصوص دو رقمی است.

در عین حال ما ظرفیت استفاده از بورسیه سازمان جهانی گمرک را داریم که البته این مسئله به فراگیری زبان خارجی نیاز دارد از این جهت متاسفانه استفاده ما در این بخش محدود به چند نفر است. 

در پایان سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز پیشنهاد احیای دوباره و یا ایجاد دانشکده علوم اقتصادی سابق را که در دانشگاه خوارزمی ادغام شده است به عنوان یک ظرفیت عظیم برای تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای در حوزه وزارت اقتصاد مطرح کرد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *