رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی: حرفه‌آموزی به زندانیان از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند

12:49 - 26 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۵۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی: حرفه‌آموزی به زندانیان از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند
رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، گفت: حرفه‌آموزی به زندانیان زمینه توسعه معیشت خانواده آنان را فراهم و از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری میزان - موسی خلیل الهی در جلسه شورای مهارت استان آذربایجان شرقی، که با حضور معاون سازمان زندان‌های کل کشور تشکیل شد، با تأکید بر لزوم مهارت‌آموزی به زندانیان، گفت: در همه مکاتب حقوقی دنیا از جمله در قوانین کشور ما برای تمامی مجازات‌ها از جمله مجازات حبس فلسفه‌ایی تعیین شده و در کنار ایجاد محدودیت برای مجرم، هدف والاتر اصلاح رفتار و باز اجتماعی کردن زندانیان است تا پس از خروج از زندان، بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: قانونگذار مجازات‌های جایگزین حبس را برای جلوگیری از ورود افرادی که نیاز به بازاجتماعی شدن ندارند توسعه داده است.

رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی افزود: علاوه بر این با کاهش مجازات حبس سازمان زندان‌ها می‌تواند با فراغ بال بیشتر و با استفاده از نیروی متخصص و ظرفیت‌هایی که دارد، با طبقه بندی زندانیان بر اساس نوع جرم و شخصیت مجرم و اجرای برنامه‌های اصلاحی به هدف خود برسد هر چند که محدودیت فضای فیزیکی زندان‌های کشور این امر را با مشکل مواجه می‌کند، اما با وجود نیرو‌های متخصص و متعهد، این نقیصه نیز تا حدی مرتفع شده است.

خلیل الهی عنوان کرد: در کنار توجه به اجرای برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها به ویژه زندان تبریز از جمله برنامه «فعالیت قرآنی شفا» از آنجا که علت ارتکاب برخی جرایم «وضعیت اقتصادی و معیشت و بیکاری زندانیان» است، حرفه‌آموزی به زندانیان مورد توجه قرار گرفته که قطعا موجب کاهش جمعیت کیفری خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه حرفه‌آموزی به زندانیان موجب «پرشدن اوقات فراغت، جلوگیری از رسوخ افکار جرم زا» می‌شود، افزود: علاوه بر این زمینه توسعه معیشت خانواده زندانیان را فراهم می‌کند و به همین دلیل بخشی درآمد حاصل از اشتغال هر زندانی به خانواده وی اختصاص می‌یابد تا از بروز آسیب‌های اجتماعی نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدام

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *