امیرعبداللهیان: ایران شریکی مطمئن و موثر برای بریکس است

16:12 - 17 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۹۴۰
امیرعبداللهیان: ایران شریکی مطمئن و موثر برای بریکس است
وزیر امور خارجه در نشست ایران و بریکس، گفت: ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک، برخورداری از ذخایر انرژی و برخورداری از نیروی جوان و متخصص شریکی مطمئن و موثر برای بریکس است.

خبرگزاری میزان – حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، امروز سه‌شنبه، ۱۷ مرداد، طی سخنانی در نشست ایران و بریکس: چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری، گفت: پیش از هر چیز، مایلم تاکید داشته باشم که امروز مصادف با شهادت ۸ تن از دیپلمات‌های کشورمان و یکی از خبرنگاران ایرنا در مزار شریف در سال ۱۳۷۷ داست، که طالبان شهر مزار شریف را به تصرف درآورده و متعاقب آن جمعی از نیروها به اسم طالبان به سرکنسولگری ایران حمله و ۸ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را به شهادت رساندند.

وی با اشاره به اینکه به روح بلند این دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی ادای احترام می‌کنیم، اظهار کرد: امروز در ایران به روز خبرنگار اختصاص یافته و به خبرنگاران و اصحاب رسانه این روز را تبریک می‌گویم.

وزیر امور خارجه گفت: هشت دیپلمات و خبرنگار، بر اثر حمله گروه وقت طالبان به کنسولگری ما در مزار شریف به شهادت رسیدند و به همین مناسبت ۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد.

وی افزود: ما دیپلمات‌ها و شما خبرنگاران در سنگر واحد قرار داشته و همکار مشترک هستیم؛ بر اثر حمله مذکور برخی از همکاران ما که از بهترین و فعال‌ترین دیپلمات‌ها بودند، به شهادت رسیدند؛ خاطره و یاد این عزیزان را گرامی می‌داریم؛ من در نشست سال گذشته که با خانواده‌های آن‌ها داشتم، شاهد بودم که همسران، پدران و مادران و فرزندان آن‌ها با نجابت و مظلومانه این شرایط سخت بعد از حادثه سرکنسولگری را پشت سر گذاشتند؛ امیدوارم بتوانیم در روز‌های آینده هم نشستی با خانواده‌های این دیپلمات‌ها و خبرنگار شهید داشته باشیم.

«امیرعبداللهیان» در پایان گفت: برای شما خبرنگاران بهترین‌ها را آرزو دارم.

وزیر امور خارجه در ادامه بیان کرد: در نشست «کیپ تاون» اعلام کردم نشستی در ایران برگزار خواهد شد؛ همانطور که در گزارش پنل‌های امروز از سوی نماینده دولت آفریقای جنوبی بیان شد، گام اول برای شناسایی متقابل برداشته شده و از همه سفرا و دیپلمات‌ها و نیز همکاران، صمیمانه تشکر می‌کنم.

به گفته وی، بریکس و همکاری‌های جمعی ایجاد بریکس، یک گام رو به جلو در اقتصادهای نوظهور و جهان رو به جلو است؛ بریکس نشان دهنده یک هم‌افزایی سیاسی است.

امیرعبداللهیان، افزود: رشد اقتصادی بریکس اعتماد به نفس کشورها را افزایش داده است؛ اقبال فراوان به عضویت در این گروه از سوی کشورهای جهان جنوب، موید این موضوع است.

وی با اشاره به روند استفاده از ارزهای ملی در معاملات بین کشورها، افزود: تلاش‌ها برای کاهش هزینه فیمابین از جمله برای استفاده از ارزهای ملی گامی مهم به شمار می‌رود؛ در این راستا ایجاد بانک توسعه نوین بریکس می‌تواند در نظامات مالی، بانکی و پولی نقش آفرین باشد.

به گفته امیرعبداللهیان، پتانسیل بریکس می‌تواند در ۲ جهت عملی شود؛ بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای است، اما یک سازمان جهانی نیست؛ هر دوی فرآیندها برای تحقق اهداف بریکس یک ضرورت است.

وی افزود: رئیس جمهور در دولت خود وزن بیشتری به این پارادایم داده است؛ سرعت بخشیدن در عضویت به سازمان شانگهای و تحقق آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تقویت همکاری با سازمان اوراسیا و... بیانگر تقویت سیاست چندجانبه گرایی ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: درخواست عضویت ایران از همین پارادایم سرچشمه گرفته است؛ ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک برخورداری از ذخایر انرژی، شبکه‌های حمل و تقل و ارزان، برخورداری از نیروی جوان و متخصص و داشتن دستاوردهای علمی، شریکی مطمئن و موثر است.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر عنوان کرد: همکاری‌های ایران و چین برای اتصال به خلیج فارس دریای عمان و اقیانوس هند، ۲ کشور را به عنوان پایه‌گذاران بریکس به هم متصل و آنها را به آفریقای جنوبی و برزیل متصل می‌کند و ایران یک ارزش افزوده برای بریکس است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر گفت: به نظر می‌رسد ارائه گزارشی به این کنفرانس برای اعضای بریکس می‌تواند گامی مهم برای درک عمیق‌تر همکاری‌های چند جانبه را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *