نشست وزرای خارجه ایران و عمان|

امیرعبداللهیان: با هیچ طرفی درباره تمامیت ارضی ایران تعارفی نداریم/ناخرسندی از بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی

19:27 - 26 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۱۰۵
امیرعبداللهیان: با هیچ طرفی درباره تمامیت ارضی ایران تعارفی نداریم/ناخرسندی از بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی
وزرای خارجه ایران و عمان پس از دیدار و رایزنی در یک نشست خبری شرکت کردند. 

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان و بدر بن حمد البوسعیدی، وزرای خارجه ایران و عمان پس از برگزاری نشستی درباره موضوعات مختلف در کنفرانس خبری شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در آغاز ضمن عرض خیر مقدم به همتای عمانی خود، گفت: در سال گذشته ۲ دور دیدار میان طرفین انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در گفت‌وگو‌های فشرده امروز یکی از موضوعات اساسی پیگیری اجرایی شدن توافق‌ها میان ۲ کشور بود، اظهار کرد: حجم تجاری ایران و عمان به ۲ و نیم برابر افزایش یافته است

وزیر امور خارجه افزود: به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور در تهران برگزار خواهد شد

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حوزه‌های مختلفی همکاری‌ها در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: معتقدیم روابط کشور‌های منطقه می‌تواند پیوسته افزایش پیدا کند و این موضوعی است که منطقه ما بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد و می‌تواند امنیت جمعی را در پی داشته باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه کلید اصلی همکاری و پیشرفت پایدار در منطقه گفت‌وگو است به همین دلیل درباره ابتکار ایران مبنی بر نشست ۸ کشور منطقه به علاوه عمان رایزنی کردیم، اضافه کرد: در سفرم به کشور‌های حوزه خلیج فارس هم با استقبال این کشور‌ها از ابتکار ایران مواجه شدیم.

امیرعبداللهیان، ادامه داد: روابط ایران و عمان راهبردی و مستحکم است و از نقش مسقط در نزدیک کردن دیدگاه‌های منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: از تلاش‌های عمان برای کمک به گفت‌وگو‌ها در مسیر لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران قدردانی می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی، ادامه داد: برادران عمانی ما همواره در مسیر به نتیجه رساندن مذاکرات رفع تحریم‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو‌ها درباره یمن، به پایان یافتن جنگ و رفع محاصره این کشور منجر شود.

امیرعبداللهیان همچنین ضمن ابراز تاسف درباره رفتار صورت گرفته با کتب ادیان ابراهیمی در برخی کشور‌های اروپایی، تاکید کرد: ما قویا این اقدامات را که مروج افراط گرایی محکوم می‌کنیم

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر تاکید کرد: اخیرا در نشست مسکو، بندی در مورد تمامیت ارضی ایران گنجانده شد؛ ما با هیچ طرفی درباره تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم؛ ما از بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه مذکور ناخرسندیم.

امیرعبداللهیان، عنوان کرد: ایران علاوه بر احضار سفیر روسیه، از کانال‌های دیپلماتیک از مقام‌های روسیه توضیحاتی دریافت کرد که از نظر ما کافی نیست.

به گفته امیرعبداللهیان، ایران مداخله در موضوع تمامیت ارضی را بر نمی‌تابد.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: در مورد اوکراین بر سیاست اصولی خود یعنی پایان دادن جنگ و راه حل سیاسی تاکید داریم.

وی همچنین اظهار کرد: ایران بر تمامیت ارضی همه کشور‌ها از جمله اوکراین تاکید دارد و خواهان توقف جنگ است و از طرفین درگیری می‌خواهد به مذاکرات بازگردند.

وزیر خارجه عمان نیز در سخنانی با بیان اینکه تمایل حقیقی رهبران ۲ کشور ارتقای روابط دوجانبه در همه زمینه‌هاست، گفت: این اقدامات به نحوی است که به نفع هر ۲ کشور دوست و برادر باشد و منافعشان را تقویت کند.

البوسعیدی با بیان اینکه امروز رایزنی‌های خوبی داشتیم و نتایج مثبتی از آن بدست آمد، اظهار کرد: بعد از سفرهای سران ۲ کشور، سفر‌های فنی هیات‌های ۲ کشور نیز انجام شد تا توافق‌ها اجرایی شده و روابط طرفین تقویت شود.

وی اضافه کرد: تقویت روابط تجاری و یافتن راه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف پیگیری می‌شود و ما شاهد افزایش مراودات تجاری طرف عمانی در قبال ایران و بالعکس هستیم. همچنین موضوع دستیابی به توافق درباره تجارت ترجیحی مورد بحث قرار گرفت و در حوزه حمل و نقل و ترانزیت گفتگو کردیم.

البوسعیدی با بیان اینکه درباره تحولات منطقه و جهان و همچنین نزدیکی عمیق دیدگاه‌های ۲ کشور و راهکار سیاسی برای حل بحران‌های منطقه و جهان گفت‌وگو شد، تاکید کرد: سیاست ما همواره مبتنی بر حسن اراده، تقویت صلح و امنیت بوده است.

به گفته وی، وجود اختلاف‌نظر‌ها امری طبیعی است و راه حل این اختلافات، گفت‌وگوی صریح و شفاف برای دستیابی به توافق است.

البوسعیدی همچنین ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌ها با وزیر امور خارجه ایران ادامه یابد.

وزیر خارجه عمان در پایان گفت: امیدواریم روابط مسقط و تهران به منافع مردم ۲ کشور کمک کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: امیرعبداللهیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *