پیشرفت ۴۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی در سطح ملی/۳۰۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۲۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شد

11:11 - 23 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۴۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
پیشرفت ۴۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی در سطح ملی/۳۰۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۲۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شد
بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، عملیات آبرسانی به روستا‌های فاقد آب شرب بهداشتی و پایدار در سطح ملی ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و از ۱۰هزارو ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ هزارو ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز اول این طرح اجرا شود، تا کنون اجرای ۳۰۰۱ کیلومتر خط انتقال و ۲۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، از جمله طرح‌های ملی و مهم وزارت نیرو در حوزه تأمین آب پایدار برای مناطق محروم در ۳۱ استان کشور باید به طرح جهاد آبرسانی اشاره کرد، پروژه‌ای۴ ساله که از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز عملیاتی شد و در کمتر از ۱۵ ماه ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

اگرچه هدف‌گذاری ابتدایی این پروژه آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی بود، اما به دنبال سرعت بالای اجرای پروژه‌ها در یک سال نخست و با نظر مثبت هیأت دولت تعداد روستا‌های هدف این پروژه به ۱۶ هزار روستا افزایش یافت.

در این بین استان سیستان و بلوچستان با ۱۷۵۱ روستا بیشترین تعداد روستا‌های هدف را به خود اختصاص داده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حال حاضر آبرسانی به چیزی حدود ۳ هزار روستا از ۱۰ هزار روستای فاز اول نهایی شده و عملیات آبرسانی به دیگر روستا‌ها نیز با سرعت و قدرت در حال اجرا است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها عملیات آبرسانی به روستا‌های هدف در دو استان زنجان و البرز بیش از ۹۴ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود ظرف ماه‌های آینده تمامی پروژه‌های آبرسانی به روستا‌های این دو استان تکمیل شود.

همچنین اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستا‌های هدف در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قم، فارس، ایلام و آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ درصد و آبرسانی به روستا‌های هدف در استان‌های دیگری مانند یزد، همدان، لرستان، سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر نیز با پیشرفت ۵۰ درصدی همراه است.

به طور کلی و در فاز اول اجرای این طرح باید ۵۴۰۶ لیتر بر ثانیه آب برای روستا‌های هدف تأمین شود که تا هم اکنون عملیات تأمین ۱۱۸۷ لیتر بر ثانیه آب به پایان رسیده است.
همچنین از ۱۰هزارو ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ هزارو ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز اول این طرح اجرا شود، تا کنون اجرای ۳۰۰۱ کیلومتر خط انتقال و ۲۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است.

شایان ذکر است با اجرای کامل این طرح، شاخص برخورداری از آب شرب روستایی کشور از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارتقا می‌یابد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *