درباره طرح انگلیس برای اخراج هزاران پناهجو به روآندا چه می‎دانیم

9:05 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۸۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
درباره طرح انگلیس برای اخراج هزاران پناهجو به روآندا چه می‎دانیم
رویکرد پناهجویی انگلیس از جهاتی مختلف نگرانی‌های جدی حقوق بشری را برانگیخته است.

خبرگزاری میزان – سیاست و رویکرد پناهجویی انگلیس که در سال‌های اخیر در مسیر غیر انسانی‌تر و غیرحقوق بشری‌تر شدن قرار گرفته و قربانی می‌گیرد، این بار با بی توجهی کابینه «ریشی سوناک»، نخست وزیر این کشور به حکم دادگاه تجدیدنظر مبنی بر غیر قانونی بودن اخراج پناهجویان به روآندا همه را شوکه کرد.

در حالی که دادگاه تجدیدنظر انگلیس اخراج پناهجویان به روآندا را غیرقانونی اعلام کرد، هنوز لندن بر اجرای این طرح تاکید دارد.

برنامه ریزی برای اخراج ۲۴ هزار پناهجو به روآندا

بیش از ۲۴ هزار پناهجو از حدود یک سوم کشور‌های جهان در آینده از سوی وزارت کشور انگلیس به روآندا اعزام خواهند شد.

بر اساس داده‌های وزارت کشور، از ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۳ به ۲۴ هزار و ۸۳ پناهجو نامه‌هایی اخطارآمیز مبنی بر اخراج به روآندا ارسال شد.

این اخطار نامه‌ها پس از آن ارسال شد که وزارت کشور انگلیس درخواست پناهندگی در این کشور را غیرقانونی اعلام کرد؛ این بدان معناست که رسیدگی به این دست پرونده‌ها در انگلیس امکان پذیر نیست، زیرا پناهجوی درخواست دهنده قبل از رسیدن به انگلیس از یک کشور امن عبور کرده است.

تاکنون تنها کشوری که با درخواست انگلیس برای میزبانی از پناهجویان اخراج شده موافقت کرده است، روآنداست، اما اجرای عملیات اخراج پناهجویان تاکنون به دلیل چالش‌های قانونی رخ نداده است.

اگرچه دادگاه تجدیدنظر طرح اخراج پناهجویان به روآندا را غیرقانونی تشخیص داد، اما دولت‌های انگلیس و روآندا اعلام کردند که به تحقق این طرح پایبند هستند.

دولت انگلیس همچنین اعلام کرد که پس از اعلام رای دادگاه تجدیدنظر مجوز درخواست تجدیدنظر از دادگاه عالی را می‌گیرد.

وکلای پناهجویانی که پرونده را در دادگاه تجدیدنظر مطرح کردند، تاکید دارند که وزارت کشور انگلیس باید فورا در سیاست‌های خود بازبینی کرده و به درخواست‌های پناهجویی رسیدگی کند.

مدیرعامل موسسه خیریه‌ای که در پرونده مذکور نقش داشته، می‎گوید: بیش از دو سوم پناهجویانی که با آن‌ها کار می‌کنیم و اخطار‌های روآندا دریافت کرده‎اند، نشانه‌هایی از برده‎داری مدرن و شکنجه را گزارش کرده اند؛ شرم آور است که دولت با ایجاد رکوردی بی سابقه از درخواست‌های پناهجویی با عدم رسیدگی به آنها، ده‌ها هزار مورد دیگر را متوقف کرده است؛ این امر فقط آسیب بیشتری به بازماندگان بردگی و شکنجه وارد می‌کند.

وزارت کشور انگلیس از اظهار نظر در مورد این داده‌ها خودداری کرد.

نگهداری غیرقانونی از یک کودک پناهجو

به گزارش «گاردین»،  در عین حال، بر اساس یک گزارش دیگر، وزارت کشور انگلیس در نهایت پذیرفت که یک کودک ۹ ساله تنها را در مرکز پناهجویان قرار داده است.

وزارت کشور انگلیس اعتراف کرد که به دلیل کمبود مراکز مراقبتی یک کودک ۹ ساله مهاجر در مرکز پناهجویان مستقر شد.

این افشاگری در حالی رخ داد که یک درخواست فوری در دادگاه عالی شهر برایتون اندهوو مطرح شده تا مانع اقدام وزارت کشور مبنی بر استقرار کودکان پناهجو در مراکزی شود که قبلا تعداد زیادی کودک در آن جا ناپدید شده بودند؛ برخی از این هتل‌ها مشکوک به قاچاق انسان یا سوءاستفاده از کودکان هستند.

از ۱۴۴ کودک پناهجوی ناپدید شده در مراکز مذکور ۱۳۹ نفر در «برایتون» بودند.

بر اساس گزارش‌ها، کودکان پناهجوی ناپدید شده به دلیل فعالیت گسترده باند‌های مواد مخدر در شهر‌های محل استقرار مراکز بدنام مذکور، در معرض مخاطرات جدی قرار دارند.

رد درخواست مذکور در دادگاه، به وزارت کشور انگلیس این اجازه را داد که کودکان را مجددا در مرکز مستقر کند.

پس از اعتراض عمومی درباره ناپدید شدن کودکان پناهجوی تنها در چنین مراکزی، وزارت کشور وعده تخلیه این مراکز را داده بود.

دادگاه خانواده نیز حکم داد که مقام‌های محلی مسئولیت کودکان پناهجوی تنها را در مراکز اقامتی بر عهده دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *