دانش‌آموزان باید بتوانند مسیر ارتباط با نسل گذشته‌شان را باز کنند

13:05 - 10 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۱۹۵۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
نشست گفت‌وگوی بین نسلی صبح امروز با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در وزارت آموزش و‌پرورش برگزار شد.

دانش‌آموزان باید بتوانند مسیر ارتباط با نسل گذشته‌شان را باز کنند

 به گزارش گروه جامعه در این نشست که نمایندگان دانش‌آموزان از استان تهران و سایر استان‌ها، مدیرکل اولیا و مربیان و معاون آموزش متوسطه و مدیرکل زنان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند، معصومه ابتکار با تشکر از نگاه خوب آموزش و پرورش درباره مهارت‌های زندگی و تلاش وزیر و معاونان او در این زمینه گفت: این یکی از مواردی است که رییس‌جمهور هم بسیار بر آن تاکید داشتند و خوشحالیم که این زمینه جهت‌گیری خوبی پیدا است و کتاب‌های درسی هم در این باره وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم در مهارت‌های زندگی مهارت‌های ارتباطی است، ما مخلوق خداوندیم و ارتباط‌مان مناسبات فردی و اجتماعی را شکل می‌دهد. اول ارتباط با خودمان، ارتباط با خداوند و بعد با آدم‌ها؛ چطور ارتباط می‌گیریم؟ این ارتباط برقرار کردن مساله بشر بوده و هست.

معاون امور زنان و خانواده دولت دوازدهم افزود: اخیرا ارتباط چهارمی هم وجود دارد و آن هم ارتباط با طبیعت برای حفظ محیط زیست است. اگر در این زمینه ارتباطمان یکسویه و سلطه‌گرایانه باشد چیزی از طبیعت باقی نمی‌ماند.

ابتکار گفت: امروز فقط کودکان و جوانان نیستند که احساس می‌کنند به مهارت‌های ارتباطی احتیاج دارند بلکه بزرگسالان هم احتیاج دارند. چند وقت پیش زاکربرگ، طراح فیسبوک گفته است این شبکه را برای ارتباط بین جوامع خلق کردم، اما بعد‌ها متوجه شدم که به وسیله‌ای برای اتهام‌زنی، جداشدن جوامع و بدبینی و ... تبدیل شده است. چرا؟ ما به عنوان کسانی که مسوولیت داریم و شما دانش‌آموزان امروز و مسوولان فردا، چگونه باید با مسایل اجتماعی مواجه شویم؟ آیا به هرکسی در جامعه می‌توانیم اعتماد کنیم؟ آیا خجالتی بودن خوب است؟ آیا بزرگتر‌ها هر درخواستی به ما می‌دهند، چون قابل احترام هستند باید آن را قبول کنیم؟ آیا به قدرت نه گفتن فکر کرده‌ایم؟ این‌ها بحث‌های مهم مهارت‌های ارتباطی است.

وی گفت: این موضوع مهارت‌های ارتباطی در گفت‌وگوی بین‌نسلی مهم است؛ چون گفتگو یک مسیر دوجانبه است و گاهی نسل بزرگتر فرصت کافی برای نسل بعدی خود قائل نیست که درخواست‌ها، اعتراض‌ها و ... خود را بیان کنند. چرا در خانواده‌ها زمان گفتگو کم شده است؟ کسی ممکن است بگویید خوب است، یکی ممکن است بگوید کم شدن ارتباطات بر روی عواطف و تجربه زیسته تاثیر می‌گذارد و ممکن است بچه‌ها هم بگویند حرف ما که شنیده نمی‌شود اگر هم شنیده شود فهمیده نمی‌شود و تغییری در جامعه و خانواده رخ نمی‌دهد و بنابراین سکوت می‌کنیم. سکوت دردناکی که از سر رضایت نیست.

وی افزود: دانش‌آموزان باید این مسیر را باز کنند و مسیر‌ها را بشناسانند تا راه‌های تقویت مهارت‌های ارتباطی و درک متقابل را پیدا کنیم و مسیر تعالی را بپیماییم، این هدف گفت‌وگوی بین‌نسلی است و امیدواریم با نگاه خوب آموزش و پرورش و کمک دانش‌آموزان، آن‌ها راه مناسب خود را بانشاط پیدا کنند و به پیش ببرند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *