بررسی خشونت‌ها علیه معترضان در فرانسه/حمایت دولت مکرون از مسلح‌ترین پلیس اروپا

7:00 - 30 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۶۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی خشونت‌ها علیه معترضان در فرانسه/حمایت دولت مکرون از مسلح‌ترین پلیس اروپا
تاکنون خشونت پلیس فرانسه از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما واکاوی دلایل چنین خشونتی و تاثیر عوامل تاریخی بر آن همچنان مطرح است.

خبرگزاری میزان – اگرچه انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به برخورد‌های خشونت‌بار پلیس فرانسه علیه معترضان موسوم به جلیقه زرد‌ها از زمان آغاز این اعتراض‌های ضد دولتی در نوامبر ۲۰۱۸ آغاز شد، اما این روند در ماه‌های اخیر سرعت و گستردگی قابل ملاحظه‌‌ای یافته است.

اعتراض‌های مربوط به تغییر قانون بازنشستگی، اعتراض‌های اقلیمی، اعتراض‌های صنفی، ... و هر گونه اعتراض دیگری در فرانسه در ماه‌های اخیر بدون استثنا با مداخله پلیس این کشور به خشونت کشیده شد.

اکنون خشونت پلیس فرانسه تبدیل به چرخه‌ای شده که گریبان این نهاد را گرفته است؛ به این معنا که تشدید خشونت پلیس علیه معترضان و جمعیت عمومی مانند بومرنگی به سمت خود این نهاد برگشته است و رشد خشونت‌ها علیه افسران پلیس، سالانه سبب استعفای شماری از آن‌ها می‌شود.

معترضان، روزنامه نگاران و کارشناسان در ماه‌های اخیر به شکلی گسترده و مکرر استفاده پلیس فرانسه از زور بیش از حد را محکوم کرده و در مقابل پلیس فرانسه ضمن اتهام خواندن این اظهارات، همه آن‌ها را رد کرد.

چرایی جنجال برانگیز شدن اعتراض‌ها در فرانسه موضوعی است که این گزارش درصدد واکاوی آن است و دلایل آن را ارائه می‌کند.

بررسی پرونده خشونت پلیس فرانسه؛ چرا اعتراض‌های مسالمت آمیز در فرانسه جنجال برانگیز می‌شوند؟

پلیس فرانسه؛ مسلح‌ترین پلیس اروپا

اگرچه پلیس فرانسه تنها پلیس مسلح در اروپا نیست، اما باید توجه داشت که پلیس فرانسه یکی از مسلح‌ترین پلیس‌ها در اروپاست و مراکز بزرگی از نارنجک‌ها، خودروهای آبپاش، سلاح‌های گرم و ... که برخی از آن‌ها به عنوان تسلیحات جنگی طبقه بندی می‌شوند، در اختیار دارد.

به گزارش «rtbf»، یک متخصص علوم اجتماعی فرانسوی می‌گوید که حاشیه شهر‌ها و جمعیت مهاجر، نخستین آزمایشگاه این سلاح انگلیسی در فرانسه بودند.

به صورت کلی می‌توان گفت که پلیس فرانسه از مهماتی که در دوران استعمارگری در اراضی مستعمره مورد آزمایش قرار گرفتند و اکنون در زرادخانه دارد، برای آنچه «حفظ نظم» می‌خواند، در اعتراض‌ها استفاده می‌کند.

 

بررسی پرونده خشونت پلیس فرانسه؛ چرا اعتراض‌های مسالمت آمیز در فرانسه جنجال برانگیز می‌شوند؟

خشونت سیستمی در پلیس فرانسه

بررسی روند اعمال خشونت علیه معترضان از سوی پلیس فرانسه حقیقت مهمی را آشکار می‌کند؛ رژیمی از خشونت در پلیس فرانسه وجود دارد که در مواجهه با اعتراض‌ها به صورت گسترده، استفاده سلاح‌ را آشکار می‌کند.

ریشه یابی خشونت سیستمی در پلیس فرانسه، نتیجه مهمی را به دست می‌دهد؛ استعمار در درجه نخست دلیل معضل خشونت پلیس و بهره گیری آن از زرادخانه گسترده است؛ اعتراض‌های ۱۹۶۸ و ادعای برتری پلیس فرانسه دیگر دلایلی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان ریشه‌های خشونت سیستمی در پلیس فرانسه یاد کرد.

به گزارش «lunion»، یک جامعه شناس فرانسوی بر این باور است که پلیس فرانسه مشکل خشونت ساختاری دارد.

وی در این باره گفت: افسران پلیس در فرانسه دست به خشونت، اعمال و توهین‌های نژادپرستانه می‌زنند؛ هیچ کشوری در اروپا وجود ندارد که شاهد چنین مشکل ساختاری در نهاد پلیس خود باشد.

در عین حال، به گزارش «republicain-lorrain»، بررسی‌های انجام شده درباره پلیس فرانسه اطلاعات قابل توجهی را به دست می‌دهند.

مطالعات تطبیقی که یک جرم شناس فرانسوی انجام داد، نشان می‌دهد که از نظر کیفیت رابطه میان پلیس و جمعیت مردم، فرانسه در رده پایینی در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا قرار دارد.

بر اساس همین مطالعه، فرانسه از نظر تبعیض قومی در نهاد پلیس، آخرین کشور اتحادیه اروپاست.

خشونت پلیس فرانسه مشکلی نیست که در سال‌های اخیر خود را نمایان ساخته باشد، بلکه می‌توان خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان و تظاهرات کنندگان در سال‌های اخیر فقط سیستماتیک شده است؛ ثبت صد‌ها مورد زخمی در پی اعتراض‌های ضددولتی موسوم به جلیقه زرد‌ها موید این امر است.

در واقع، ریشه خشونت پلیس در فرانسه به تظاهرات‌های صورت گرفته در پاریس در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ در جریان جنگ الجزایر باز می‌گردد؛ از آن زمان خشونت و نژادپرستی در پلیس فرانسه رفته رفته نهادینه شد و اکنون خود را به صورت سرکوب‌های خشونت آمیز نشان می‌دهد. 

بررسی پرونده خشونت پلیس فرانسه؛ چرا اعتراض‌های مسالمت آمیز در فرانسه جنجال برانگیز می‌شوند؟

 

دولت فرانسه در پی اعتراض‌های مه ۱۹۶۸ دست به تاسیس واحد «Voltigeurs» زد؛ این واحد اکنون واحد ویژه است که بار‌ها به اعمال خشونت بیش از حد علیه معترضان متهم شده است.

 

بررسی پرونده خشونت پلیس فرانسه؛ چرا اعتراض‌های مسالمت آمیز در فرانسه جنجال برانگیز می‌شوند؟

عدم شفافیت عملکرد پلیس فرانسه

یکی از دلایل جنجال برانگیز شدن اعتراض‌ها در فرانسه عدم شفافیت عملکرد پلیس به ویژه در موضوع استفاده از زور بیش از حد است.

پلیس فرانسه هیچ گزارشی درباره استفاده از تسلیحات علیه معترضان و نحوه استفاده از زور علیه آنان ارائه نمی‌کند؛ ضمن اینکه پیگیری قانونی شکایت‌های علیه خشونت پلیس نیز شفاف نیستند.

همچنین بی‌کیفرمانی خشونت‌های پلیس فرانسه سبب می‌شود تا دستگیری‌ها و خشونت از سوی پلیس فرانسه همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش «citoyens»، در عین حال، پلیس فرانسه نیز اقدام‌های خشونت بار افسران خود را به بهانه «خستگی ناشی از ساعات زیاد کار به دلیل کمبود نیرو» توجیه می‌کند.

بررسی پرونده خشونت پلیس فرانسه؛ چرا اعتراض‌های مسالمت آمیز در فرانسه جنجال برانگیز می‌شوند؟

سیاسی شدن پلیس فرانسه

خشونت پلیس فرانسه در حالی رخ می‌دهد و معترضان را هدف قرار داده و قربانی می‌کند که دولت فرانسه از این روند حمایت می‌کند.

جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه در واکنش به اخبار مربوط به خشونت پلیس علیه معترضان مکررا مدعی شد که خشونت پلیس عملا وجود ندارد.

وی همچنین مدعی شد که ممکن است در مواردی استفاده بیش از حد از زور رخ بدهد، اما چیزی تحت عنوان خشونت سیستمی پلیس علیه معترضان وجود ندارد.

این ادعا‌های دارمانین تنها بخش کوچکی از موضع مقام‌ها و سیاستمداران فرانسه در واکنش به انتقاد‌ها از خشونت پلیس علیه معترضان است.

انتقاد‌های مکرر از خشونت پلیس فرانسه

تاکنون سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری مختلف و متعدد و نهاد‌هایی مانند سازمان ملل و شورای اروپا درباره تکنیک‌های خشونت آمیز پلیس فرانسه هشدار‌هایی صادر کرده‌اند.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل اخیرا نگرانی خود را از خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان اعلام کردند؛ آن‌ها تاکید کردند که اعمال خشونت از سوی پلیس علیه معترضان در فرانسه ناقض حقوق بشری و قوانین بین‌المللی است و فرانسه باید به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارد.

به گزارش «acatfrance»، کارشناسان و منتقدان تاکید دارند که پلیس فرانسه ضمن فاصله گرفتن از اصول ادعایی خود برای حفظ نظم به خشونت بی حد و حصر علیه معترضان می‌زند.

آنچه مشخص است اینکه این رویه پیامد‌های مهمی دارد که افزایش خشونت، شمار بالای تعداد زخمی‌ها و افزایش تنش بخشی از آن است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *