حرکت در مسیر عدالت ترمیمی در محاکمات اطفال/ طراحی و اجرای نظام مشاوره در دادگاه‌های کودکان و نوجوانان

12:03 - 07 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۱۲۶۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع قوه قضاییه در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک، طراحی و اجرای نظام مشاوره در دادگاه‌های کودکان و نوجوانان و عملیاتی شدن سند ائتلاف ملی کنترل و کاهش کودک آزاری را از مهمترین اقدامات فرهنگی و اجتماعی این حوزه در قوه قضاییه عنوان کرد.

حرکت در مسیر عدالت ترمیمی در محاکمات اطفال/ طراحی و اجرای نظام مشاوره در دادگاه‌های کودکان و نوجوانانبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع قوه قضاییه در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک اظهار کرد: طی ۸ سال گذشته با همکاری ریاست قوه قضاییه به صورت جدی به سیاست‌ها و راهبرد‌ها در حوزه پیشگیری پرداخته شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع قوه قضاییه ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و قوانین موجود پیشگیری‌های وضعی امنیتی، فرهنگی و... در دستور کار قرار دارد.

الفت به تلاش در حوزه پیشگیری‌های رشد مدار در حوزه کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: تصور عدالت برای نوجوانان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه ناشی از حرمت و کرامت بالای انسانی منبعث از حقوق درنظر گرفته شده توسط دولت‌ها و متفکران حقوقی و اجتماعی است، کنوانسیون‌های بین المللی این حقوف را به صراحت مورد شناسایی قرار دادند.

وی اضافه کرد: حق حیات بقا و رشد، احترام به عقاید و دیدگاه‌های کودک، برابری و عدم تبعیض، تعلیم و تربیت، تفریح در اوقات فراغت، برخورداری از آزادی‌های مدنی، حق تامین منافع و سایر حقوق در نظام تقنینی جمهوری اسلامی مورد تاکید است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: حقوق کودکان و نوجوانان در جمهوری اسلامی ایران در قانون مدنی، قانون کار، قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مورد توجه قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان داشت: در مقوله عدالت کیفری حمایت از کودکان به منظور تامین و تضمین حقوق بنیادی آن‌ها در فرایند دادرسی کیفری و اتخاذ روش‌های صحیح متناسب با درمان بزهکاران این گروه سنی، در نظر گرفته شده است.

الفت با اشاره به دخالت کارشناسان در محاکمات اطفال اشاره کرد و گفت: در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شده است و حرکت و تغییر از عدالت کیفری به سمت نظام عدالت ترمیمی در قبال رفتار اطفال و نوجوانان بزهکار توجه ویژه‌ای نموده است و اقدامات تامینی و تربیتی و مجازات‌های جایگزین در این حوزه قابل ذکر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه توجه به مقوله‌هایی همچون نقش خانواده در تربیت کودکان و نقش رسانه‌ها در ارتقا آگاهی‌های اجتماعی و حقوقی اطفال نیز باید مورد نظر قرار گیرد که این موارد کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزه را در پی دارد.

الفت با اشاره به مهمترین برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی در حوزه حقوق کودک تصریح کرد: طراحی و اجرای نظام مشاوره در محاکم اطفال و نوجوانان در راستای مواجه منطقی با نوجوانان بزهکار، هدایت و راهبری، عملیاتی شدن سند ائتلاف ملی کاهش و کنترل کودک آزاری، برگزاری کارگاه‌های مهارت اجتماعی پایه، برگزاری کارگاه‌های پیشگیری‌های رشدمدار در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تشکیل ائتلاف مردمی برای حمایت از کودکان آسیب دیده، طرح نماد و ایجاد مراکز ملاقات فرزندان ناشی از طلاق از برنامه‌هایی است که در قوه قضاییه پیگیری شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *