امیرعبداللهیان: ایران کنشگری فعال برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه است/ کنار هم نشاندن سوریه و ترکیه دور یک میز حائز اهمیت است/ تجارت و رشد اقتصاد نیازمند امنیت است

16:18 - 21 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۱۲۳
امیرعبداللهیان: ایران کنشگری فعال برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه است/ کنار هم نشاندن سوریه و ترکیه دور یک میز حائز اهمیت است/ تجارت و رشد اقتصاد نیازمند امنیت است
وزیر امور خارجه عزم ترکیه را برای حل اختلافات سیاسی جدی توصیف کرد و گفت: ایران یک کنشگر جدی و فعال در رابطه با به نتیجه رسیدن گفتگو‌های نشست چهارجانبه است.

خبرگزاری میزان – روزپلاس نوشت: امیرعبداللهیان، وزیر امور عزم ترکیه را برای حل اختلافات سیاسی جدی توصیف کرد و گفت: ایران یک کنشگر جدی و فعال در رابطه با به نتیجه رسیدن گفتگو‌های نشست چهارجانبه است. 

وزیر امور خارجه در این گفتگو تاکید کرد که منطقه ما نیازمند یک امنیت پایدار است و طبعا درچارچوب امنیت پایدار همکاری‌های اقتصادی بهتری می‌تواند شکل بگیرد.

در ادامه گفتگوی وزیر امور خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان را می‌خوانید.

- آقای وزیر در نشست چهارجانبه بر تشکیل کمیته پیگیری تاکید کردید. بفرمایید در چه فاصله زمانی و چه اموری قرار است محقق شود؟

مهمترین اتفاق دیروز این بود که نشست وزرای خارجه‌ی ایران و روسیه با وزرای خارجه سوریه و ترکیه دور یک میز برگزار شد. مورد توجه بود که چالش‌های جدی بین سوریه و ترکیه وجود داشت که حتی مانع این می‌شد در یک میز به گفتگو بنشینند. شاید صرفا چند دور گفتگو‌های محدود امنیتی بین دو ترکیه و سوریه کشور تا کنون برگزار شد. تلاش ایران و روسیه نیز این بوده و هست که دیدگاه‌های دو کشور را به هم نزدیک کند.

در این خصوص پیشنهاد عملی هم داشتیم مبنی بر اینکه کمیته پیگیری تشکیل دهیم. این کمیته نتایج این نشست را دنبال می‌کند. برای ما مهم این است حاکمیت و تمایت ارضی دو کشور مورد احترام طرفین قرار داشته باشد. دوم اینکه نیرو‌های خارجی از خاک سوریه خارج شوند هم اشغالگران آمریکایی که نفت سوریه را غارت می‌کنند هم اینکه با هر توجیهی که ترکیه وارد مناطق مرزی سوریه شده عقب نشینی کند. از طرف دیگر در زمان عقب نشینی، نیرو‌های ترکیه بایستی اطمینان داشته باشد که امنیت مرزی شان توسط نیرو‌های مسلح سوریه تامین شود.

نزدیک کردن این دیدگاه‌ها نیازمند جلسات مقدماتی وزرای دفاع و روسای سرویس‌های امنیتی بود. ما توانستیم در این نشست گام‌های جدی تری برداریم برای اینکه بتوانیم کار را در چارچوب انجام دهیم.

در این مرحله در چارچوب بیانیه‌ای که صادر شد و بحث‌های خیلی مهمتر از بیانیه که در اصل جلسه داشتیم گام مهم و رو به جلو در این نشست برداشتیم.


- در این نشست چقدر کشور ترکیه را نسبت به سابق برای اجرای موارد تاکید شده مصمم می‌بینید؟

نفس اینکه ترکیه حاضر شد در این نشست بیاید و حضور پیدا کند آن هم در شرایطی که ترکیه چند روز به برگزاری انتخابات قانونی اش است و ساعات پایانی رقابت‌های انتخاباتی برای اقای چاووش اغلو مهم بود که در آنتالیا در حوزه انتخابیه اش باشد لذا حضور وزیر خارجه ترکیه نشان‌دهنده اهتمام این کشور است. سال گذشته ما عزم مقامات ترکیه را جزم و جدی دیدیم که دنبال این بودند از طریق نظامی مشکل را حل کنند. بنده به ترکیه و سوریه سفر کردم با آقایان بشار اسد و اردوغان گفتگو‌های مفصلی داشتم. اقای دکتر رئیسی در تماس تلفنی و ابتکار نهایی که سران ترکیه و روسیه به ایران درچارچوب نشست سران آستانه دعوت شدند گفتگو‌های مفصلی داشتیم که نتیجه آن دور کردن ترکیه از رویکرد نظامی بود. وقتی که وارد فاز سیاسی شدیم بایستی با یک مکانیزمی این هدف تحقق پیدا کند که در نشست دیروز شاهد بخشی از آن بودیم.

به نظرمن ترکیه مصمم هست که از طریق سیاسی این مشکل حل و فصل شود.

- نقش ایران در رابطه با اجرایی شدن امور مطرح در نشست چهارجانبه چیست؟ و چقدر پیگیر نتایج است؟

باتوجه به اینکه کمیته پیگیری را ما پیشهاد دادیم طبیعتا ایران یک کنشگر جدی و فعال در این رابطه است. ما علاوه بر این نشست که داشتیم، طراحی‌ای داریم تا همزمان با پیشرفت و توافقاتی که‌انجام شد در آینده نشست چهارجانبه سران را داشته باشیم. برای برگزاری این نشست چهار جانبه تلاش می‌کنیم. اما در چارچوب کمیته پیگیری امیدوار هستیم که در مرز اتفاقات خوبی بیفته، عقب نشینی بر مبنای جدول زمان بندی مورد تحقق سوریه و ترکیه قرار بگیرد و ما و روسیه نیز بتوانیم فعالانه در کنارشان باشیم و از این مسیر حمایت کنیم و نظارت لازم را داشته باشیم.

طبعا مبارزه با تروریسم نگرانی جدی ما در منطقه است و این هم از موضوعات اساسی است.
من در این سفر در جلسه‌ای بسته گفتم که پیام قوی از این اجلاس برای مقابله‌ی با طرف‌هایی که بخش‌هایی از سوریه را اشغال کردند صادر کنیم که حتی خروج نظامیان آمریکایی را از سوریه تصریح کنند.

 - آیا ارتباطات منطقه‌ای می‌تواند جایگزینی برای جبران تحریم‌های اروپایی و آمریکایی باشد؟

تجارت نیازمند به امنیت در منطقه است.

در این بخش از منطقه ما نیازمند یک امنیت پایدار هستیم و طبعا درچارچوب امنیت پایدار افزایش حجم تبادل تجاری، روان‌تر شدن گردش تجارت و همکاری‌های اقتصادی می‌تواند شکل بهتری بگیرد.


انتهای پیام/


برچسب ها: امیرعبداللهیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *