آیا کووید واقعاً پایان یافته است؟

11:28 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۵۳۸
آیا کووید واقعاً پایان یافته است؟
اگرچه ممکن است مرحله حاد همه‌گیری کووید سپری شده باشد، اما کارشناسان توافق دارند که اثرات این ویروس به شکل عمیقی باقی خواهد ماند.

خبرگزاری میزان - وضعیت اضطراری عمومی جهانی ناشی از کووید-۱۹ ممکن است رسماً به پایان رسیده باشد، اما همه‌گیری هنوز برای سال‌های زیادی با ما همراه خواهد بود.

همچنین مشخص نیست که کشورها به اندازه کافی از شیوع این بیماری درس عبرت گرفته باشند که برای مقابله با بیماری‌های نوظهور جدیدی که می‌توانند فاجعه‌های بدتری ایجاد کنند، آماده باشند. 

این‌ها نتیجه‌گیری واضح دانشمندانی است که به اخبار هفته گذشته، مبنی بر اینکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) دیگر کووید-۱۹ را که طی سه سال گذشته جان بیش از هفت میلیون نفر را گرفته به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی نمی‌داند، واکنش نشان دادند. 

بیشتر محققان از این تصمیم استقبال کردند، زیرا نشان دهنده این واقعیت است که مرحله حاد شیوع کووید-۱۹ اکنون به پایان رسیده است. در اوج همه‌گیری در ژانویه ۲۰۲۱، نرخ مرگ و میر جهانی به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در هفته رسید. این میزان هفته گذشته به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته بود.

با این حال، مقامات بهداشتی و دانشمندان همچنین معتقدند که مصونیت در برابر این بیماری کوتاه مدت است، در حالی که کاهش قابل توجهی در محدودیت‌هایی که قبلا برای جلوگیری از ابتلا افراد به این ویروس اعمال شده بود، وجود داشته است. 

آن‌ها هشدار دادند بنابراین امواج آینده ابتلا‌ها به این ویروس اجتناب ناپذیر است.

نظرات کارشناسان مخالف پایان وضعیت اضطراری عمومی جهانی ناشی از کووید

«استفان گریفین» از دانشگاه «لیدز»، گفت: کسی به سادگی یک سوئیچ را تکان نمی‌دهد و یک بیماری همه‌گیر را تمام شده اعلام نمی‌کند، به خصوص بیماری بسیار مخرب و در مقیاسی مانند کووید. 

این دیدگاه توسط «سوزان میچی»، مدیر مرکز تغییر رفتار در دانشگاه کالج لندن حمایت شد.

به گفته وی، چه به کووید-۱۹ برچسب یک بیماری همه‌گیر جهانی زده شود یا نه، بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان امواج قابل توجهی از ابتلا‌ها را تجربه می‌کنند و هر هفته هزاران نفر جان خود را از دست خواهند داد. 

وی معتقد است که این امر در آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت در حالی که هیچ تلاشی جهانی برای کاهش کووید-۱۹ وجود ندارد و از این رو هیچ تلاش جهانی برای کاهش احتمال آسیب رساندن ناشی از پیدایش سویه‌های جدید وجود ندارد.

«بنجامین نیومن» از دانشگاه A&M تگزاس حتی انتقاد بیشتری در این رابطه داشت.

وی، می‎گوید که این اعلامیه تلخ و شیرین بیشتر یک پرچم سفید (به معنای تسلیم) به نظر می‌رسد تا دلیلی برای جشن گرفتن؛ در حالی که پیشرفت عمیقی حاصل شده است، اما این تصمیم واقعیت سیاسی کووید را به وضوح بیشتر از وضعیت پزشکی منعکس می‌کند.

میراث کووید طولانی مدت خواهد بود

بسیاری از دانشمندان گفته‌اند که میراث همه‌گیری کووید، اگرچه از اوج خود عبور کرده، عمیق و طولانی خواهد بود. 

عامل کووید، ویروس SARS-CoV-۲، هنوز هم هر سه دقیقه جان یک نفر را می‌گیرد، در حالی که بسیاری از بازماندگان از تأثیر ناتوان کننده طولانی کووید رنج می‌برند، که می‌تواند آن‌ها را برای ماه‌ها ناتوان کند. 

این ویروس همچنین تهدیدی مستمر برای افراد مسن و کسانی است که دچار مشکلات سلامتی هستند و خطر جدیدی را برای بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی که در زمستان بروز می‌کنند، می‌افزاید. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *