ارائه لایحه ثبت کد کسب و کار به دولت/ رکورد تورم کالایی، ۲۲۴ درصد شد

9:44 - 06 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۰۷۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مرکز ملی آمار کشور گفت: لایحه ثبت کد کسب و کار را به دولت داده ایم تا بدانیم چه کسی کجا و در چه صنفی فعالیت می‌کند.

به گزارش گروه اقتصاد ، امیدعلی پارسا اظهار کرد: آمار ابزار سیاست گذاری و برنامه ریزی همه کشورهاست. اما تورمی که مبنای زندگی مردم و معیشت آنهاست همان تورم نقطه به نقطه است.

وی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه متوسط تغییرات قیمت کالا‌ها نسبت در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل است، افزود: رب گوجه فرنگی ۲۴۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و این ارقام در میوه جات ۶۷ درصد، کالا‌های بادوام ۷۹ درصد، اما در برخی کالا‌ها هم زیر ده درصد تورم وجود داشته و متوسط این اعداد تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصدی است.

رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد: بررسی ما و فلسفه ایجاد ما همان قیمت‌های عملیاتی در مغازه‌ها و خرد فروشی‌ها در شهر و روستاست.

پارسا گفت: ما ۳۸ هزار خانوار و الگوی مصرف آن‌ها را بر حسب هزار قلم کالا محاسبه می‌کنیم. تورم در اقلام مختلف، متفاوت است به طور مثال خوراکی ۲۶ درصد، مسکن ۳۵.۵ درصد و سایر ۳۸ و ۵ درصد که تورم نقطه‌ای ۳۵ درصد متوسط این اعداد است.

وی بیان کرد: تورم خوراکی در روستا و شهر‌ها متفاوت است مناطق روستایی ما ۳۸ درصد، ولی مناطق شهری ۲۶ درصد تورم خوراکی دارند و این واقعیت است و اینطور نیست که سهم خدمات از جایی دیکته شده باشد. بلکه از کف زندگی مردم است.

رئیس مرکز ملی آمار گفت: به طور مثال در قیمت رب گوجه فرنگی ۱۸ هزار و سیصد تومان بیشترین و در کمترین نرخ ۱۶ هزار تومان به ثبت رسیده است. بنده خرید‌های منزلم را خودم انجام میدهم و قیمت‌ها را می‌دانم. گوشت گاو گوساله ۵۹ هزار تا ۶۲ هزار تومان بوده است و آمار ما متوسط این قیمت هاست.

پارسا افزود: باید دقت کنیم کدام آمار کجا استفاده می‌شود. معدل تمام اعداد تورمی در کشور همین نرخی است که ماهانه اعلام می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *